۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در کردستان| نظارت ها برای ارتقاء کیفیت نان تشدید می شود
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در کردستان| نظارت ها برای ارتقاء کیفیت نان تشدید می شود

سنندج- بعد از افزایش قیمت انواع نان خبازی های آزادپز در کردستان در کمتر از یک ماه اخیر، این بار قیمت نان تولیدی خبازی های با آرد یازانه ای نیز ۲۵ درصد افزایش یافت.

بازار؛ گروه استان ها: در نخستین روزهای فعالیت دولت چهاردهم قیمت نان در استان کردستان افزایش یافت و به صورت میانگین قیمت انواع مختلف نان با آرد یارانه ای از نوع اول با افزایش ۲۵ درصدی مواجه شده است.

هنوز یک ماه از افزایش قیمت نان خبازی های با آرد با قیمت آزاد در استان کردستان نگذشته است که این بار قیمت نان در خبازی های با آرد یارانه ای نیز با افزایش مواجه شد، موضوعی که باعث نارضایتی و نگرانی مردم استان شده است.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان به خبرنگار بازار گفت: قیمت نان در این استان ۲۵ درصد افزایش یافت و این تغییر نرخ در خبازی ها به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به دلیل افزایش قیمت نان در استان کردستان، عنوان کرد: بعد از درخواست های مکرر اتحادیه خبازان مبنی بر افزایش قیمت نان، بررسی و آنالیز قیمت نان براساس دستور و اعلام استانداری در دستور کار قرار گرفت و بر مبنای اسناد و مدارکی که اتحادیه در اختیار این اداره کل قرار داد راستی آزمایی ها و کارهای کارشناسی در رابطه با آن انجام و سپس افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در استان مصوب شد.

قیمت نان لواش در کردستان ۵۰۰ تومان شد

فرزاد سردارزاده ادامه داد: بر اساس قیمت گذاری صورت گرفته از این پس قیمت نان لواش ماشینی یارانه ای نوع یک با وزن چانه ۱۶۰ گرم و نان لواش ماشینی یارانه ای نوع ۲ با وزن چانه ۱۴۰ گرم از چهار هزار ریال به پنج هزار ریال افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: قیمت سنگک سنتی یارانه ای نوع یک با وزن چانه ۶۲۵ گرم از ۱۷ هزار ریال به ۲۱ هزار ریال و سنگک سنتی یارانه ای نوع ۲ با وزن چانه ۶۲۵ گرم از۲۰ هزار ریال به ۲۵ هزار ریال افزایش یافت.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: قیمت سنگک ماشینی یارانه نوع یک (کیلویی فروشی) از ۳۸ هزار و ۳۰۰ ریال به ۴۷ هزار و ۵۰۰ و نان سنگک ماشینی یارانه ای نوع ۲ از ۴۴ هزار ریال به ۵۵ هزار ریال رسید.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در کردستان| نظارت ها برای ارتقاء کیفیت نان تشدید می شود

سردارزاده اضافه کرد: نان تافتون سنتی یارانه ای نوع یک با وزن چانه ۲۵۰ گرم از هفت هزار ریال به هشت هزار و ۷۵۰، نان تافتون ماشینی یارانه ای نوع ۲ با وزن چانه ۲۸۰ گرم از هفت هزار ریال به هشت هزار و ۷۵۰ ریال و نان بربری یارانه روستایی نوع یک بدون کنجد با وزن چانه ۴۵۰ گرم از ۱۴ هزار ریال به ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافت.

وی ادامه داد: قیمت نان بربری یارانه نوع ۲ بدون کنجد با وزن چانه ۴۵۰ گرم از ۱۵ هزار ریال به ۱۸ هزار و ۷۵۰ ریال رسید.

افزایش قیمت نان در استان کردستان در حالی انجام شد که چند سالی است قیمت آرد یارانه ای با افزایش همراه نبوده و در کنار این مهم، کیفیت نان تولیدی در این استان به شدت پایین بوده و این مهم موجی از اعتراض و گلایه کردستانی را به همراه داشته است.

افزایش قیمت نان در کردستان منوط به ارتقاء کیفیت آن است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در واکنش به کیفیت نان در استان، اظهار کرد: افزایش قیمت نان در استان کردستان منوط به افزایش کیفیت آن است و در همین راستا از هفته آینده نظارت ها بر این بخش افزایش می یابد.

علی نوری ادامه داد: کیفیت نان در استان کردستان باید افزایش یابد و این مهم در جلسه مشترک با رئیس اتحادیه و نمایندگان خبازی ها در شورای آرد و نان استان هم مطرح شده است و مقرر شد که نظارت ها و بازرسی از سطح خبازی های استان تشدید شود.

وی با اشاره به تشدید نظارت ها و برخورد با خبازی های متخلف در این زمینه، عنوان کرد: انتظار می رود که سازمان های مسئول در استان کردستان با نظارت و بازرسی مستمر در راستای ارتقاء کیفیت نان تلاش جدی داشته باشند و با هر گونه کم کاری در این زمینه برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر بازرس کل استان کردستان نیز از ورود سازمان بازرسی به مسئله کیفیت نان خبر داد و اعلام کرد: سازمان بازرسی در این حوزه آماده همکاری های لازم است و در راستای دفاع از حقوق مصرف کننده از جایگاه قانونی خود استفاده خواهد کرد.

گلایه کردستانی ها از افزایش قیمت نان بی کیفیت

داستان افزایش قیمت نان خبازی های آزاد پز و خبازی های آرد یارانه ای طی دو ماه اخیر موجی از گلایه از سوی شهروندان کردستانی را به همراه داشته است، و آنها اعتقاد دارند که نان پخت شده در کردستان کیفیت چندانی ندارد و قیمت آن نیز در مقایسه با استانهای دیگر کشور بالاتر است.

در حالی که این روزها نان سنگک آزادپز در سنندج با قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می شود که قیمت مشابه این نوع نان در کلان شهر تهران ۱۰ هزار تومان است.

در کنار افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان با آرد یارانه ای در استان کردستان، چندی قبل نیز قیمت نان خبای های با آرد آزادپز هم افزایش پیدا کرد و نکته جالب ماجرا این است که خبازی های نان تولیدی خود را بالاتر از قیمت اعلام شده عرضه می کنند.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در کردستان| نظارت ها برای ارتقاء کیفیت نان تشدید می شود

در حالی که مسئولان استانی وعده نظارت بر ارتقاء کیفیت نان را سر می دهند که هنوز مسئله عرضه نان با قیمت های بالاتر از نرخ رسمی اعلام شده نظارت نشده است و معلوم نیست که کیفیت ها بر چه اساسی نظارت می شود.

آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی است که کردستان در نرخ تورم منتهی به تیرماه سال جاری سومین استان کشور است و نرخ تورم این استانه پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری است و حال با افزایش قیمت نان به عنوان مهمترین منبع غذایی مردم، باید چشم انتظار افزایش قیمت سایر اقلام نیز باشیم.

کد خبر: ۲۹۷٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha