۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
غبار بادهای ۱۲۰ روزه شرق کشور را در برگرفت

غبار بادهای ۱۲۰ روزه شرق کشور را در برگرفت

تشدید سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق باعث شده برخی مناطق خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در غبار ناشی از وزش این بادها فرو رفتند.

به گزارش بازار، تا ظهر امروز سه‌شنبه ۹ مرداد ۴۰۳ بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسیده و گردوخاک ناشی از آن میدان دیدافقی در بسیاری از مناطق نیمه شمالی سیستان و بلوچستان را به شدت کاهش داده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته گردوخاک ناشی از وزش این بادها شعاع دید افقی در حداقل ۸ شهرستان سیستان و بلوچستان را به شدت کاهش داد به طوریکه میزان دید افقی در زهک به ۱۰۰۰، زابل ۱۲۰۰، نصرت آباد ۲۰۰۰و زاهدان به ۲۵۰۰متر کاهش یافته است.

بادهای ۱۲۰ روزه همچنین برخی مناطق خراسان جنوبی و خراسان رضوی را نیز تحت تاثیر قرار داد و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه بیرجند را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد.

در شبانه‌روز اخیر از حداقل ۷ ایستگاه هواشناسی در هفت شهرستان خراسان جنوبی وزش باد و گردوخاک گزارش شده که شعاع دید افقی را در ایستگاه های «بیرجند» و «حاجی‌آباد» به ۱۰۰۰، نهبندان ۳۰۰۰ متر و طبس به ۴۰۰۰ متر کاهش داد.

وزش باد و گردوخاک همچنین میزان دید افقی در ایستگاه هواشناسی سبزوار در خراسان رضوی را نیز به ۴۰۰۰ متر کاهش داده است.

خشکسالی های اخیر و افزایش سطح غبار خیزی در شرق و جنوب شرق کشور و غرب کشورهای افغانستان و پاکستان سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع پدیده های خاکدار در این پهنه وسیع شده است.

کد خبر: ۲۹۷٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha