۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کاهش تخلفات معاملاتی در یزد با  اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد تاکید کرد؛

کاهش تخلفات معاملاتی در یزد با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول

یزد-مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت : با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، جلوی بسیاری از تخلفات بویژه در فروش چند باره املاک دارای سند مالکیت کاداستری در استان گرفته می شود.

به گزارش بازار به نقل از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان یزد ،مهدی اقبال اظهار داشت : قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال اجرایی شده و بر اساس آن معامله املاک دارای سند حدنگار تک برگ بصورت عادی فاقد اعتبار است.

وی افزود : با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال ، معاملات راجع به املاکی که سند حدنگار «تک برگ» باید صرفا بصورت رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

به گفته عضو شورای قضایی یزد ، یک سال پس از راه اندازی سامانه موضوع ماده ۱۰ این قانون ، هر نوع عمل حقوقی اعم از عقد و ابقاع «رهن ، اجاره و پیش فروش ساختمان»باید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد.

اقبال عنوان کرد : نتیجه عدم ثبت معاملات راجع به اموال غیرمنقول در سامانه ثبت الکترونیک اسناد دفاتر اسناد رسمی ، در محاکم قضایی ، شبه قضایی ، مراجع قضایی و دستگاههای اجرایی ، مسموع نبوده ، فاقد اعتبار است و پذیرفته نمی شود ؛ ضمن آنکه با اجرای این قانون ، دفاتر اسناد رسمی موظفند به درخواست طرفین معامله ، تمام اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص در خصوص اموال غیر منقول را بصورت رسمی تنظیم و ثبت کنند.

وی یادآور شد: بر اساس این قانون ، تمام دستگاههای اجرایی موظف به اخذ سند رسمی برای اراضی ملی و دولتی و عمومی حداکثر تا دو سال پس از راه اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی هستند.

کد خبر: ۲۹۷٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha