۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
افت ۵۰درصدی فروش ماشین آلات های‌تک| قیمت‌گذاری در شرایط تهیه مواد اولیه با نرخ آزاد خلاف قانون است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افت ۵۰درصدی فروش ماشین آلات های‌تک| قیمت‌گذاری در شرایط تهیه مواد اولیه با نرخ آزاد خلاف قانون است

در حالیکه بازاری به ارزش بیش از ۵۸۹میلیارد دلار برای ماشین آلات صنعتی تا پایان۲۰۲۴ برآورد شده یک فعال صنعت ماشین سازی میگوید: با کاهش ۵۰درصدی فروش و به حاشیه رانده شدن ماشینهای کشاورزی مواجه هستیم.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که همواره بر بحث توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین الات روز دنیا در جهت افزایش بهره وری و کاهش ضایعات تاکید می شود اما طی سالهای اخیر شاهد هستیم که اوضاع کا چندان برای صنعتگران این بخش خوب نبوده است و بر خلاف آنچه انتظار می رود تسهیلات چندانی هم در این حوزه اختصاص داده نمی شود.

رضا کاوه یکی از سازندگان ماشین آلات کشاورزی و دامپروری کشور است که غالبا در حوزه تولید ماشین آلات های‌تک فعالیت دارد و معتقد است بخش مکانیزاسیون به حاشیه رانده شده است.

کاوه در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت تولید و شرایط بازار ماشین آلات گفت: با توجه به اینکه ما در دو بخش ماشین الات کشاورزی و دامپروری فعالیت می کنیم متاسفانه تغییر برای ما به شدت ملموس است و می بینیم که ماشین الات کشاورزی در حال به حاشیه کشیده شدن هستند؛ یعنی با توجه به شرایطی که برای کشاورزان رقم زدند حال چه از لحاظ قیمت گذاری محصولات و چه از منظر تسهیلاتی که به کشاورز پرداخت نمی کنند و مشخصا از نظر قیمت گندم، شاهد هستیم که بحث مکانیزاسیون اولویت های چندم یک کشاورز قرار می گیرد و تمایلی برای به روز رسانی و ارتقای سطح مکانیزاسیون مزرعه شان ندارند.

بازار کم رونق ماشین آلات کشاورزی

وی خاطر نشان کرد: در حوزه تولید شاهد هستیم که متاسفانه نسبت به سنوات گذشته تولید ماشین الات کشاورزی اصلا رونق ندارد و این صرفا منحصر به شرکت ما نیست بلکه اکثرا همکاران وضعیت خوبی ندارند و همین امر موجب شده یا به صنایع دیگر سوق پیدا کنند و یا از دور تولید خارج شده اند و یا به سختی کار را ادامه می دهند.

این سازنده ماشین آلات کشاورزی و دامپروری خاطر نشان کرد: وقتی وظیفه بانک و به ویژه بانک کشاورزی را تولید کننده باید به عهده بگیرد و فروش اقساطی باید داشته باشیم و سرمایه خود را در اقساط بلند مدت و بدون سود از کشاورزی بگیریم، مشخص است که تولید دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

سازنده ماشین آلات کشاورزی و دامپروری کشور: در این بخش مواد اولیه یارانه دار به ما نمی دهند و هیچگونه سهمیه ای نداریم و لذا مواد اولیه مصرفی را با بالاترین قیمت از بازار آزاد تهیه می کنیم اما بر خلاف قانون کالاهای ما را قیمت گذاری می کنند

کاوه در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه به ویژه آهن الات نیز خاطر نشان کرد: در این بخش مواد اولیه یارانه دار به ما نمی دهند و هیچگونه سهمیه ای نداریم و لذا مواد اولیه مصرفی را با بالاترین قیمت از بازار آزاد تهیه می کنیم. نکته قابل تامل اینکه از آن طرف کالاهای ما را قیمت گذاری می کنند که این خلاف قانون است؛ یعنی ماشین الات کشاورزی و دامپروری با توجه به اینکه از هیچگونه حمایت دولتی برخوردار نیست در نتیجه دولت هم نمی تواند دخالتی در قیمت گذاری آنها داشته باشد اما ما را مجبور کرده اند محصولات را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنیم که یک امر بر خلاف قانون است. آن هم در شرایطی که تاکید می کنم ما مواد اولیه را از بازار آزاد با گرانترین قیمت ممکن تهیه می کنیم.

فروش ماشین‌آلات های‌تک تا ۵۰درصد کاهش یافته است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر بحث فروش چقدر کاهش رقم خورده است نیز گفت: مجموعه ما در واقع ماشین آلاتی را تولید می کند که به نحوی های‌تک هستند یعنی از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و ماشین الاتی که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند در اولویت پایین کشاورز قرار می گیرد؛ یعنی وقتی کشاورز نتواند بایدهای مزرعه خود را تامین کند قطعا اقدام به ارتقای ماشین آلات خود که در افزایش بهره وری نقش دارند نمی کند. در نتیجه شرکت هایی مثل ما نسبت به سال قبل تا ۵۰ درصد هم کاهش فروش داشته ایم.

کاوه تاکید کرد: در واقع ماشین الاتی از این دست گران قیمت هستند و بانک کشاورزی و وزارتخانه بودجه ای برای این بخش در نظر نمی گیرد در نتیجه همین اتفاق می افتد و به تبع بسیاری از شرکتها به تعطیلی هم کشیده می شوند.

صفر تا صد هزینه بازارسازی ها را مجموعه های سازنده باید بپردازند

این فعال صنعت ماشین سازی کشور در خصوص صادرات محصولات نیز گفت: به صورت موردی صادرات داریم و اینگونه نیست که مانند ترکیه که دولت به قدری به تولید کننده خود بها می دهد و مشوق های صادراتی برای آنها تامین می کند که کلیه بازارهای را گرفته اند، ما نیز بتوانیم بازارهای مستمری را داشته باشیم. الان به تولید کننده کشور بهایی داده نمی شود و اگر هم قرار باشد بازار صادراتی برای خود ایجاد کند صفر تا صد هزینه را خود ما باید پرداخت کنیم. آن هم در شرایطی که حضور در بازارهای صادراتی هم بسیار گران قیمت است و لذا به همین دلیل دچار کاهش صادرات هم هستیم.

اندازه بازار جهانی ماشین آلات صنعتی به صورت کلی طی سالهای اخیر به شدت رشد کرده است برآورد می شود از ۵۴۶.۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ با حدود ۸درصد رشد تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۵۸۹.۳۴ میلیارد دلار برسد

وی در خصوص رویکرد دولت جدید در رابطه با بخش صنعت کشور به خصوص حوزه ماشین سازی نیز گفت: نمی توان در این مورد قضاوت کرد اما در دولت قبلی یکسری اتفاقات مثبت رخ داد از جمله اینکه به ماشین الاتی که در داخل صنف و صنعت ما تولید می شد ممنوعیت واردات دادند و این اقدام رشد قابل توجهی در حوزه تولید داشت. حال اینکه سیاست دولت جدید و وزیر جدید مبنی بر چه باشد باید منتظر ماند و دید.

گفتنی است داده های آماری نشان می دهد اندازه بازار جهانی ماشین آلات صنعتی به صورت کلی طی سالهای اخیر به شدت رشد کرده است برآورد می شود از ۵۴۶.۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ با حدود ۸درصد رشد تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۵۸۹.۳۴ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۲۹۷٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha