۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
عدم انجام کار تحقیقاتی در میزان مصرف آب شالی
دبیرخانه کشاورز گلستان انتقاد کرد؛

عدم انجام کار تحقیقاتی در میزان مصرف آب شالی

گرگان- ایمانی، دبیرخانه کشاورز گلستان گفت: به عنوان یک تولید کننده معتقدم میزان مصرف آب در شالی کمتر از محصولاتی مانند سویا و ذرت است و متاسفانه در این خصوص یک کار تحقیقاتی درست انجام نشده است.

علی قلی ایمانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شالی یک محصول آب دوست است و میزان مصرف آب در این محصول براساس سند ملی آب یعنی خالص آبی که مصرف می کند در هر هکتار شش هزار مترمکعب است اما به دلیل انتقال آب از منبع تا زمین کشاورزی و متفاوت بودن شرایط انتقال در زمین های مختلف، میزان مصرف آب در کشت شالی متفاوت است.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: در برخی مناطق، شالی به صورت سنتی کشت می شود که با توجه به ورود و خروج آب و دیگر عوامل می تواند مصرف آب را زیاد یا کم کند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقاتی که در شهر شیراز انجام شده با توجه به اینکه این استان در منطقه ای گرم قرار دارد، کمترین میزان استفاده آب در کشت شالی در هر هکتار ۱۰ هزار متر مکعب و بیشترین مصرف ۱۴ هزار متر مکعب در هر هکتار بوده است.

ایمانی با بیان اینکه در استان گلستان و مازندران این عدد پایین تر است، خاطرنشان کرد: تحقیقاتی در این مناطق انجام نشده که نشان دهد برنج چقدر آب مصرف می کند، ضمن اینکه میزان رطوبت و تبخیر آب و بارندگی هایی که در استان های شمالی وجود دارد بر میزان مصرف آب تاثیرگذار است.

دبیرخانه کشاورز گلستان گفت: با توجه به اینکه میانگین بازندگی در گلستان ۴۵۰ میلی متر است و همچنین با توجه به وجود رطوبت هوا، میزان استفاده از آب در این استان ها برای کشت شالی بسیار کمتر است.

کشاورز برای کشت شالی با روش های جدید نیازمند آموزش است

فعال حوزه کشاورزی گلستان بیان کرد: به عنوان یک تولید کننده فکر می کنم با روشی که در حال حاضر کشاورزان کشت شالی را انجام می دهند شالی کمتر از سویا و ذرت آب مصرف می کند اما چون این محصول ذاتا آب دوست است همه فکر می کنند که میزان مصرف آب در شالی زیاد است.

وی ادامه داد: ذرت تا رسیدن به مرحله برداست به ۹۰ تا ۱۰۰ روز زمان نیاز دارد و در هر بار آب دهی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مکعب آب استفاده شود که تا پایان کشت ۱۰ بار آبدهی انجام و ۱۵ هزار متر مکعب آب مصرف می شود.

ایمانی با تاکید بر این مساله که باید برای میزان آب بر بودن شالی کار تحقیقاتی انجام شود، تصریح کرد: در روش های جدیدی که برای کشت شالی استفاده می شود، پاگل در کف زمین مانند یک حوزه عمل کرده و آب را در خود نگه می دارد و بدین ترتیب شالی هر ۱۰ الی ۱۵ روز نیاز به آبدهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این کار جلوی نفوذ عمقی آب گرفته می شود و از طرفی انتقال آب نیز در کانال های سنتی هم انجام نمی شود، ضمن اینکه آب از منبع تا سر زمین به وسیله لوله انتقال پیدا می کند که این روش میزان هدر رفت آب را بسیار کاهش می دهد.

دبیرخانه کشاورز گلستان متذکر شد: اگر واقعا به دنبال کاهش مصرف آب در محصولات کشاورزی هستیم باید آموزش های لازم به کشاورز داده شود تا دیگر شالی را به عنوان روش های سنتی کشت نکند.

کد خبر: ۲۹۷٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha