۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
دوگانه صنایع در مازندران| از کسری برق تا کمبود نیروی ماهر
بازار گزارش می دهد؛

دوگانه صنایع در مازندران| از کسری برق تا کمبود نیروی ماهر

محمودآباد- چالش های بی برقی و کمبود نیروی ماهر و متخصص واحدهای تولیدی و صنایع مازندران را بر سر دوراهی ماندن یا تعطیلی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود نیروی کار از یک سو و ناترازی برق از سوی دیگر دست به دست هم داد و شرایط برای کار و تولید و واحدهای صنعتی در استان مازندران دشوار کرده است. در کنار این مسائل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردشگری نیز مشکلات را مضاعف کرده است.

گرمای تابستان و روزهای داغ بیش از هر زمانی بر پیکره تولید آسیب زد و سبب خاموشی دستگاه های صنایع و بخش صنعتی شد و این مساله حال و روز جامعه صنعتی و تولیدی را بیش از پیش بد کرده است.

آنان که در زمستان با قطع و افت گاز روبرو بودند در گرمای تابستان نیز مجبورند وسایل سرمایشی و دستگاه های تولیدی را خاموش کنند و طرح تعطیلی نیم و یا یک روزه را اجرا کنند.

کمبود وناترازی برق در مازندران فشارها را بر واحدهای صنعتی وتولید بیشتر کرد و به گونه ای که جبران ناترازی و کسری دو هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق راه دیگری برای برنامه ریزان نگذاشت و آنان ناچار هستند برق صنایع و واحدهای تولیدی پرمصرف را قطع کنند.

در استان مازندران بیش از سه هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ وجود دارد که در ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعالیت می کنند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این واحدهای تولیدی اشتغال دارند.

کمبود نیروی کار نیز معضل دیرینه صنایع مازندران به شمار می رود، کارجویانی که به دلیل داشتن مدرک فقط در جستجوی مشاغل دولتی و پشت میزنشینی هستند و از سوی دیگر صنایع نیز دنبال نیروهای ماهر و متخصص هستند.

مراکز آموزشی متناسب با نیاز جامعه تولیدی نیرو تربی نکردند

یک فعال صنعتی در مازندران با بیان این که مشکل اصلی کارگاه های تولیدی تامین نیروی کار ماهر و متخصص است، افزود: متاسفانه مراکز آموزشی متناسب با نیاز جامعه تولیدی استان، نیروی انسانی تربیت نکرده است.

دوگانه صنایع در مازندران| از کسری برق تا کمبود نیروی ماهر

احمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این که در پی نیروهایی هستیم که ماهر و به اصطلاح دست به آچار و پیچ گوشتی باشند، افزود: افراد تحصیلکرده و جویای کار مهارت ندارند و از این رو مجبوریم نیروهای مورد نیاز را از دیگر استان ها تامین کنیم.

حال و روز جویندگان کار در مازندران نیز به دلیل حلقه مفقوده مهارت خوش نیست و کارجویانی که حاضرند با داشتن مدارک بالا در پست های خدماتی در مراکز دولتی فعالیت کنند و تن به کار در کارگاه های تولیدی ندهند

حال و روز جویندگان کار در مازندران نیز به دلیل حلقه مفقوده مهارت خوش نیست و کارجویانی که حاضرند با داشتن مدارک بالا در پست های خدماتی در مراکز دولتی فعالیت کنند و تن به کار در کارگاه های تولیدی ندهند. یک جویای کار در مازندران که دارای مدرک کارشناسی ارشد است، می گوید: به هر اداره و یا سازمانی برای کار مراجعه می کنم، پاسخ رد می شنوم و مراکز خصوصی نیز به بهانه نداشتن مهارت، حقوق هایی که پیشنهاد می دهند زیر مصوبه کار است.

راه اندازی سامانه جستجوی شغل تاحدودی رابطه به کارگر و کارفرما را در مازندران تسهیل کرد و کافرمایان و کارجویان زیادی از این طریق نیازهای خود را تامین کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: اطلاعات و کارنامه مهارتی و تحصیلی ۱۴ هزار کارجو در سامانه جستجوی شغل بارگزاری شد.

ثبت نام ۱۴ هزار کارجو

علی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این که تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر کارجو کارنامه و رزموی مهارتی و تحصیلی خود را در سامانه کارجو بارگزاری کردند، افزود: دو هزار و ۲۰۵ کارفرما درخواست نیازمندی ها و فرصت های شغلی را ارائه دادند.

وی گفت: با همراهی کاریابی و سازمان فنی و حرفه ای توانستیم دو هزار و ۷۰۳ نفر را مشغول به کار کنیم و پنج هزار فرصت شغلی نیز شناسایی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اظهار این که نیازمندی های شغلی در استان روبه افزایش است، افزود: از یک سو شمار بیکاران زیاد است و از سوی دیگر کارفرمایان با کمبود نیرو روبرو هستند از این رو لازم است کارفرمایان بسته های تشویقی و مشوق هایی را درنظر گیرند.

دوگانه صنایع در مازندران| از کسری برق تا کمبود نیروی ماهر

باقری ارائه خدمات رفاهی و تشکیل تعاونی مسکن را از جمله مشوق هایی بیان کرد که کارفرمایان می توانند برای کارجویان درنظر گیرند و افزود: قرار شد زمین مورد نظر برای ساخت مسکن کارگران درنظر گرفته شود.

مازندران ۲۵۰۰ مگاوات کسری برق دارد

کسری و ناترازی برق نیز بر مشکلات واحدهای تولیدی در مازندران افزوده است و به اظهار استاندار مازندران این استان با کسری دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق روبرو است که باید برای جبران آن صرفه جویی را لحاظ کرد.

یوسف نوری با بیان این که کسری و ناترازی برق سبب بروز مشکلات و خاموشی برای واحدهای تولیدی در استان شده است، افزود: علاوه بر این، کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش و بالابودن سود تسهیلات از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است.

استاندار مازندران به معضل کمبود نیروی انسانی ماهر اشاره و اضافه کرد: دانشگاه های مازندران باید کارآفرین باشند و نیروهای متناسب با جامعه تولید تربیت کنند.

کد خبر: ۲۹۷٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha