۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
چه ساعاتی احتمال قطعی برق افزایش پیدا می کند؟

چه ساعاتی احتمال قطعی برق افزایش پیدا می کند؟

مدیرعامل توانیر هفته گذشته از رکوردی بی سابقه و ثبت تقاضای ۷۸ هزار و ۱۰۶ مگاواتی برق طی یک روز خبر داد.

به گزارش بازار، پیشی گرفتن مصرف برق از تولید آن را ناترازی شبکه برق می‌گویند. این ناترازی معمولاً در ماه‌های تیر و مرداد اوج می‌گیرد. از آن‌جا که به‌خاطر ماهیت برق، امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد، نمی‌توان در هنگام کمبود برق این انرژی را از خارج شبکه به آن وارد کرد؛ درنتیجه، بروز ناترازی و به دنبال آن قطعی‌های مکرر برق رخ می‌دهد.

ساعات اوج مصرف برق چه زمانی است؟

در این میان احتمال قطعی برق در ساعات اوج مصرف بیشتر است. ساعات اوج بار، زمان‌هایی هستند که فشار بر شبکه توزیع برق به اوج خود می‌‎رسد. در تابستان، اوج مصرف برق در بازه‌های زمانی و ساعات ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ اتفاق می‌افتد که به‌ترتیب زمان روشن شدن سیستم‌های سرمایشی و سیستم‌های روشنایی است. استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین لباس‌شویی و غیره در این ساعات علاوه بر شبکه برق، به سیم‌کشی ساختمان نیز فشار وارد می‌کند و خطر آتش‌سوزی را نیز در پی دارد. علاوه بر این، در این ساعات هزینه برق نیز به شکلی متفاوت و پلکانی محاسبه می‌شود.

تفاوت هزینه برق در ساعات اوج بار و ساعات کم‌باری چقدر است؟

در این میان توصیه توانیر آن است که شهروندان طی تابستان تا حد امکان استفاده از وسایل برقی پرمصرف را به ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح موکول کنند، چراکه طی این ساعات قیمت و هزینه برق ارزانتر است.

به عبارت دیگر، تعرفه برق در این ساعات کمتر از ساعات اوج محاسبه می‌شود. برای پی بردن به تفاوت هزینه برق در این ساعات، یک وسیله فرضی (مثلاً ماشین لباس‌شویی) را در نظر بگیرید. با ورود به بخش شبیه‌ساز مصرف، در اپلیکیشن باانرژی ابتدا استان و شهر محل زندگی خود را انتخاب کنید، سپس از میان وسایل موجود در مدل‌های ارائه شده، تنها وسیله مورد نظر خود را باقی بگذارید. در این مثال، اگر یک ماشین لباس‌شویی با ظرفیت دیگ ۷ کیلوگرم ۱ ساعت روشن باشد، هزینه ماهانه برق حاصل از آن در ساعت کم‌باری ۱ هزار و ۸۵۲ تومان و در ساعات اوج بار ۷ هزار و ۴۱۹ تومان است.

محاسبه چندبرابری هزینه برق در ساعات اوج مصرف

درصورتی‌که وسایل دیگری نیز، مانند کولر گازی، جاروبرقی، تلویزیون و ... نیز مورد استفاده قرار بگیرند، این عدد به ۴۳ هزار و ۸۶۷ تومان در ساعات کم‌باری و ۵۲ هزار و ۲۸۸ تومان در ساعات اوج بار می‌رسد. علت این رشد هزینه، تعرفه پلکانی برق است؛ به این معنا که اگر مجموع مقدار مصرف، از ۳۰۰ کیلووات (الگوی مصرف در تهران) عبور کند، تعرفه آن با ۱.۵ برابر میزان قبل محاسبه می‌شود و با عبور از میزان ۴۵۰ کیلووات‌ساعت تعرفه ۲ برابر می‌شود و به همین ترتیب این افزایش تعرفه در پله‌های مختلف به‌ازای افزایش مصرف ادامه پیدا می‌کند.

جوایز باانرژی برای مشترکان خوش‌مصرف

به‌گفته مسئولین توانیر، در مناطق گرمسیر ۸۰ درصد مصرف در زمان اوج بار مربوط به سیستم‌های سرمایشی است. با این‌حال، چندی پیش عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان و توانیر، از تهران نیز در کنار خوزستان به‌عنوان یکی از ۶ استان پرمصرف برق نام برد که این موضوع به‌علت افزایش نابه‌جا از سیستم‌های سرمایشی و کولرهای گازی اتفاق افتاده است.

وزارت نیرو، برای کنترل مصرف بخش خانگی جوایزی را برای مشترکان خوش‌مصرف در نظر گرفته که از طریق قرعه‌کشی پویش باانرژی به آنان تعلق می‌گیرد. برای آشنایی از جزئیات پویش باانرژی که تا پایان شهریور ادامه دارد می‌توانید به سایت آن به آدرس https://app.ba-energy.ir/  مراجعه کنید.

کد خبر: ۲۹۷٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha