۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
وزیر منتخب ورود ماشین آلات معدنی را آزاد سازد| عرضه ماشین آلات مونتاژی به چند برابر قیمت‌های جهانی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

وزیر منتخب ورود ماشین آلات معدنی را آزاد سازد| عرضه ماشین آلات مونتاژی به چند برابر قیمت‌های جهانی

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران با بیان اینکه اولین کاری که وزیر منتخب صمت باید انجام دهد لغو ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی است گفت: الان ماشین آلات مونتاژی چند برابر قیمت جهانی در بازار عرضه میشود.

بازار؛ گروه صنعت: با روی کار آمدن دولت چهاردهم و بحث انتخاب وزرا، بسیاری از فعالان بخش صنعتی در خصوص کسی که قرار است به عنوان وزیر صمت بر مسند وزارتخانه بنشیند، اظهار نظر می کنند به طوری که برخی از معدنکاران حتی معتقدند بایستی بخش معدن و صنعت از یکدیگر جدا گردد و برای هر بخش وزیر جدایی انتخاب شود. چرا که معتقدند بخش معدن به نوعی رها شده است و وزرای صمت در دولت های پیشین بهای چندانی به مسائل و مشکلات این بخش نداده اند.

بخش معدن؛ عقب مانده از تکنولوژی روز دنیا

حسن حسینقلی یکی از معدنکاران کشور و رئیس اتحادیه سرب و روی ایران با انتقاد از کار وزارت صمت به خبرنگار بازار گفت: عباسی علی آبادی وزیر صمت از بخش معدن اطلاعات درستی ندارد و بخش قابل توجهی از نظراتی که در مورد بخش معدن بیان می کند صحت ندارد.

از سوی دیگر یکی از مسائل پیرامون بخش معدن در واقع بحث عقب بودن این حوزه از تکنولوژی روز دنیا و همچنین ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی است به طوری که پیش از این عباس علی آبادی وزیر صمت در گفتگو با بازار گفت: در حوزه معدن هم فرسودگی ماشین آلات و هم به روز نبودن تکنولوژی را داریم. به این ترتیب در بخش معدن از یکسو نیاز به نوسازی در حوزه ماشین آلات وجود دارد و از سوی دیگر ما نیازمند این هستیم که تکنولوژی را نوسازی کنیم. در این راستا نیز شرایطی برای بخش معدن در بسته حمایتی وزارت صمت تدارک دیده شده است.

علی آبادی همچنین با انتقاد از عملکرد بخش معدن در عدم استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های روز دنیا گفت: در واقع علت وضعیت فعلی محیط زیست کشور ناشی از عدم دستیابی به فناوری‌ های پیشرفته است و هنوز می‌ خواهیم به صورت سنتی کار کنیم. لذا تا زمانی که فناوری در بخش معدن ارتقا نیابد، معدنکاران نباید انتظار همکاری محیط زیست با خود را داشته باشند. امروز فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده که بدون ضربه زدن به محیط زیست فعالیت می‌کنند اما ما محیط زیست را نابود کرده ‌ایم. بنابراین اگر بنا داریم به طبیعت خود احترام بگذاریم باید فناوری ‌ها را ارتقا داده و از تجهیزات روز استفاده کنیم. به این ترتیب اگر صنعتگران و معدن ‌کاران از متخصصان و دانشمندان سایر کشورها بهره بگیرند، مشوق‌ های ویژه به آنها اختصاص می ‌یابد.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران : وقتی واحدهای معدنی را در ضعیف ترین نقطه نگه داشته اید، عوارض صادراتی بسته اید، گاز و برق را قطع می کنید چگونه باید تکنولوژی بیاوریم؟

در حالی وزیر صمت بر وارد کردن تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا از سوی معدنکاران تاکید دارد که معدنکاران شرایط را برای این کار فراهم نمی بینند و این صحبت را عملی نمی دانند.

حسینقلی در این خصوص خطاب به مسئولان وزارتخانه به خبرنگار بازار گفت: وقتی ۵-۶ سال است جلوی ماشین الات معدنی را گرفته اید و با قطره چکان اجازه واردات می دهید چه کسی باید برود ماشین الات بیاورد؟ وقتی واحدهای معدنی را در ضعیف ترین نقطه نگه داشته اید، عوارض صادراتی بسته اید، گاز و برق را قطع می کنید چگونه باید تکنولوژی بیاوریم؟.

لودر ۴میلیارد تومانی را به قیمت ۸میلیارد تومان به ما می فروشند

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران با بیان اینکه تکنولوژی از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بیرون می آید گفت: تکنولوژی به معنای وارد کردن ماشین الات نیست بلکه تکنولوژی و ماشین آلات دو مقوله جدا است. لذا کسانی که می گویند تولیدکننده ماشین الات معدن هستیم غالبا دروغ می گوید و همه مونتاژ کار هستند. در واقع این به اصطلاح تولیدکننده ها تکنولوژی به کشور نمی آورند بلکه صرفا یکسری قطعات را خریداری و مونتاژ می کنند و به ۳برابر قیمت می فروشند.

حسینقلی در پاسخ به این سوال که الان تفاوت قیمت ماشین آلات معدنی در داخل و بازارهای جهانی چقدر است، گفت: الان در بازار قیمت یک لودر ZL۵۰ حدود ۶۰ هزار دلار است که با احتساب دلار نیمایی می شود ۳میلیارد تومان و یک میلیارد تومان هم اگر هزینه های حمل و نقل و گمرک و غیره حساب کنید نهایت می شود ۴ میلیارد تومان اما الان در بازار داخل این لودر با نرخ ۸میلیارد تومان فروخته می شود.

وی مجددا با تاکید بر اینکه ما در داخل تولید نداریم گفت: همانطور که می دانید یک لودر متشکل از قطعاتی همچون موتور، گیریبکس، هیدرولیک، زیربندی و غیره است که هیچکدام از اینها در داخل تولید نمی شود و نهایتا یک شاسی و چند تکه آهن در داخل است و این تولید نمی شود. در حقیقت اینها حرف هایی است که مافیاهای ماشین الات در وزارتخانه می زنند و وزارتخانه ای ها هم که بی اطلاع هستند، قبول می کنند، بخشنامه صادر می کنند و جلوی کار تولید مملکت را می گیرند.

حسینقلی افزود: اگر وزیری روی کار آمد اولین کاری که می کند باید این باشد که بخشنامه ورود ماشین الات را لغو کند و اعلام کند هر وارد کننده ای با دلار خود می تواند هر ماشینی با هر مارک و برندی را وارد کند. همچنین وزیر منتخب باید بداند حرف های بی منطقی که گفته می شود اگر واردات آزاد شود ایران قبرستان ماشین های قراضه می شود بی اساس است چون ما معدنکاران به فکر تولید خود هستیم و قطعا ماشینی می آوریم که لوازم یدکی آن در بازار باشد، مکانیک متخصص آن باشد، سوخت آن با سوخت ایران سازگار باشد و غیره.

کد خبر: ۲۹۷٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha