۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
ارقام جدید پنبه زمان برداشت را ۶۰ روز کاهش داده است
رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور:

ارقام جدید پنبه زمان برداشت را ۶۰ روز کاهش داده است

گرگان- قربانی، رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: دوره رشد پنبه در سال هال ی قبل ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز بود اما اکنون با ارقام جدید زمان رشد به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز رسیده است.

قربان قربانی نصر آباد در گفت و گو با بازار اظهار کرد: سال های گذشته انواعی از پنبه کاشت می شدند که ارقام دیررس بودند اما در حال حاضر ارقام جدیدی معرفی شدند که عمدتا ارقام زودرس هستند حتی برخی ازاین ارقام مناسب برداشت مکانیزه و برداشت با کمباین هستند به همین دلیل زمان برداشت پنبه حدود ۶۰ روز کاهش یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: با کشت انواع جدید این پنبه ها حدود ۱۳۰ روز می توان زمین را برای کشت بعدی آماده کرد و برداشت به طور کامل تمام می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه اقلیم کشور ما نیمه خشک و خشک است و در تمام استان ها با مشکل کم آبی مواجه هستیم لذا با کاشت این ارقام جدید پنبه حداقل در یک تا دو نوبت در مصرف آب صرفه جویی می شود.

قربانی بیان کرد: توصیه ما برای کشاورزان این است که از سیستم آبیاری های جدید در کشاورزی استفاده کنند تا بهره وری آب با توسعه سیستم های جدید آبیاری دو برابر شود.

وی بیان کرد: دوره رشد پنبه در سال هال ی قبل ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز بود اما اکنون با ارقام جدید زمان رشد به ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: زمانی که دوره رشد پنبه کوتاه می شود به تبع آن برخی هزینه ها کاهش می یابد و همچنین در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر در استان های پنبه خیز مزارع نوآور ایجاد کرده ایم و با کاشت ارقام جدید پنبه در این مزارع برای کشاورزان کلاس های آموزشی برگزار شد تا این افراد از نزدیک با یافته های تحقیقاتی پنبه آشنا شوند.

کد خبر: ۲۹۶٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha