۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
ترس سرمایه گذاران از ورود سنگین به بازار طلا| احتمال ریزش قیمت چقدر است؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

ترس سرمایه گذاران از ورود سنگین به بازار طلا| احتمال ریزش قیمت چقدر است؟

قیمت طلا علیرغم پیشرفت خود طی روزهای جمعه و شنبه، همچنان در معرض اصلاح بیشتر قرار داشته و همین امر موجب عدم ورود سنگین سرمایه گذاران به گشودن معاملات خرید در بازارهای جهانی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: عمده بازارهای مالی و کامودیتی ها از اواخر هفته گذشته با اصلاح و یا در بهترین شرایط، ثباتی نسبی قیمت همراه با دامنه نوسان بسیار اندک مواجه شده اند. بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی روز پنجنشبه با اصلاح قیمت به کف حمایت خود روی ۱۳۵۳ دلار رسیده و سپس در روز جمعه از همان نقطه حمایت خود آغاز به حرکت صعودی نمود.

افزایش قیمت طلا نهایتا روز جمعه تا محدوده ۲۳۸۹ دلار پیشروی نموده و صبح روز شنبه هفته گذشته نیز علیرغم تعطیلی بازارهای مالی جهانی، همچنان در همان محدوده قیمت قرار داشته و در زمان تنظیم این گزارش، با ۲ دلار کاهش به رقم ۲۳۸۷ دلار رسیده است.

چشم انداز فاندامنتال بازار جهانی طلا

بازار طلا در روز جمعه به عنوان آخرین روز پایانی هفته معاملاتی گذشته نیز به شدت تحت تاثیر داده های اقتصادی آمریکا قرار گرفت. بر اساس آخرین داده های منتشر شده از آخرین وضعیت اقتصادی آمریکا، حاکی از آن است که شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) ماه به ماه با ۰.۱ درصد رشد و در بازه زمانی سالانه نیز با حدود ۲.۵ درصد رشد مواجه بوده که این ارقام کاملا با هدفگذاری فدرال رزرو برای کنترل تورم همخوانی دارند.

شاخص مهم دیگری که روز جمعه منتشر شد، تورم پنج ساله آمریکا بوده که روی ۳ درصد قرار داشته و این در حالیست که هدفگذاری انجام شده برای این تورم، روی ۲.۹ درصد تعریف شده است.

با اینحال، برخی از شاخص های منتشر شده همچون درآمد شخصی، کمی از پیش بینی های فدرال رزرو عقب مانده و در ماه جولای تنها ۰.۲ درصد به نسبت ماه قبل افزایش داشته و این در حالیست که هدفگذاری فدرال رزرو روی رقم ۰.۴ درصد بوده است. اما شاخص مهم دیگری که روز جمعه منتشر شد، تورم پنج ساله آمریکا بوده که روی ۳ درصد قرار داشته و این در حالیست که هدفگذاری انجام شده برای این تورم، روی ۲.۹ درصد تعریف شده است. شاخص احساسات مصرف کننده میشیگان (MCS) برای ماه جولای نیز روی ۶۶.۴ قرار دارد که به نسبت ماه قبل، تنها ۰.۴ درصد رشد داشته و نشان دهنده محافظه کاری بیشتر سرمایه گذاران برای ورود به بازار طی بازه زمانی یک ماه گذشته است.

مجموع این فاکتورهای ضد و نقیض نشانگر این مفهوم است که اگرچه فدرال رزرو به صورت کلی در مهار تورم موفق عمل کرده، اما به گفته جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا، تورم همچنان در وضعیت مرزی قرار داشته و در صورت اقدام بانک مرکزی آمریکا برای آغاز کاهش نرخ بهره بانکی، امکان بازگشت تورم همچنان وجود دارد. همین فضای روانی نهایتا منجر به ایحاد نوعی تردید و محافظه کاری سرمایه گذاران برای سوق دادن سرمایه خود به سمت بازارهای مالی به جای سپرده گذاری در بانک شده است.

دستکم در شرایط فعلی نمیتوان انتظار جهش قیمت و آغاز رالی جدید به نفع گاوها را برای بازار طلا داشت.

به ویژه، در بازار طلا به عنوان یک فلز گرانبهای بدون بازده، این فاکتور بسیار مهم خواهد بود. چراکه سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری روی طلا که امکان اصلاح لحظه ای قیمت آن به ویزه با شرایط اقتصادی فعلی آمریکا وجود دارد، دارایی های خود را همچنان به شکل دلار امن و نقد در بانک سپرده گذاری نموده و از سود بانکی قطعی آن منتفع شوند. همین عوامل باعث شده تا قیمت طلا طی روزهای پنجشنبه و جمعه، همچنان رشد یا ریزش چندان خاصی را تجربه نکند.

تحلیل تکنیکال طلا در بازه روزانه

نگاهی به نمودار طلا نشانگر شکل گیری کانال صعودی قیمت برای این فلز گرانبها است. با اینحال، RSI۱۴ روزه طلا همچنان نشانگر ضعف در ورود به محدوده اشباع خرید بوده و محافظه کاری سرمایه گذاران به خوبی در این اندیکاتور مشخص است. لذا، می توان گفت که دستکم در شرایط فعلی نمیتوان انتظار جهش قیمت و آغاز رالی جدید به نفع گاوها را برای بازار طلا داشت.

ترس سرمایه گذاران از ورود سنگین به بازار طلا/ احتمال ریزش قیمت چقدر است؟

لذا، احتمال چیره شدن خرس ها بر بازار بیشتر از احتمال حرکت صعودی آن طی ساعات آتی بوده که در این صورت، احتمال اصلاح قیمت به محدوده ۲۳۳۴ دلار وجود دارد. حتی در صورت از دست رفتن این حمایت، قیمت می تواند تا سطح ۲۲۸۳ دلار نیز حرکت نماید. اما در صورت ادامه روند صعودی ضعیف آغاز شده، نخستین مقاومت پیش روی گاوها روی نقطه ۲۴۴۸ دلار قرار داشته و مقاومت بعدی نیز روی رقم ۲۴۹۷ دلار قرار خواهد داشت.

کد خبر: ۲۹۶٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha