۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
اعلام آمادگی ۵ هلدینگ برای طرح MTG | اولویت ما تولید بنزین نیست، به صورت موقت به آن ورود کردیم
معاون وزیرنفت در گفتگو با بازار:

اعلام آمادگی ۵ هلدینگ برای طرح MTG | اولویت ما تولید بنزین نیست، به صورت موقت به آن ورود کردیم

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت از اعلام آمادگی ۴الی ۵ متانول ساز برای تولید بنزین خبر داد و گفت: اولویت ما تولید بنزین نیست چرا که این محصول ارزش افزوده بالایی ندارد و به طور موقت به این حوزه ورود کردیم.

بازار، گروه آب و انرژی: اردیبهشت امسال بود که جواد اوجی وزیر نفت از ورود پتروشیمی ها به حوزه تولید بنزین خبر داد. در آن زمان مسولین وزارت نفت طوری روی این طرح مانور رسانه ای برگزار کردند که گویی مشکل ناترازی بنزین دیگر حل شده است. حالا حدود چند ماهی از این اعلام این خبر می گذرد و روز شمار تاریخ برای پایان دولت سیزدهم شروع شده، اما همچنان نه خبری از جزییات دقیق این طرح وجود ندارد و نه مقدار پیشرفت و واحدهایی که قرار است آن را اجرایی کنند.

البته آنگونه که مرتضی شاهمیرزایی گفته ۴ الی ۵ متانول ساز آمادگی خود را برای ورود به این حوزه اعلام کرده اند اما نامی از این مجتمع ها نبرده و به نظر می رسد که این طرح همچنان در حد حرف است.

او حالا در گفتگو با بازار می گوید که اولویت ما تولید بنزین نبوده و به دنبال تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستیم. اما با توجه به بحرانی که در زمینه سوخت وجود دارد، قرار شده به این حوزه ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران با اشاره به این نکته که نیاز به بنزین در شرایط فعلی و ناترازی سوخت امری انکار ناپذیر است، ادامه داد: ولی این منزله این نیست که ما توسعه زنجیره های دیگر این صنعت که ارزش افزوده بالایی هم دارد را متوقف کرده و تنها به دنبال تولید بنزین باشیم.

او با اشاره به این نکته که متانول یکی از محصولات پتروشیمی است که قرار است به عنوان خوراک در واحدهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: ما در یک فرآیند از متانول به تولید بنزین می رسیم. طبیعی است که ارزش افزوده بالایی ندارد. ضمن اینکه این تولید قرار است به عنوان سوخت خودروهای داخلی مصرف شود. بدون شک این راهبرد درستی نمی تواند باشد اما در کوتاه مدت با توجه به حجم بالای تولید متانول در کشور این طرح در دستور کار مجتمع های متانول ساز قرار گرفته است.

چینی ها هم متقاضی متانول ایران نیستند

معاون وزیر نفت در ادامه سخنان خود با اشاره به حجم بالای تولید متانول در کشور، اظها داشت: ما برای ظرفیت متانول تولیدی کشور باید از ۲ الی دهه قبل برنامه ریزی می کردیم اما متاسفانه این کار صورت نگرفته و ما ناچار به صادرات این محصول با قیمت های ناچیز به بازارهای هدف خود هستیم. حتی در برخی موارد در برخی از بازارها همچون چین هم تقاضایی برای متانول ما وجود ندارد و این مساله واحدهای تولیدی ما را با مشکل مواجه می کند. چرا که ظرفیت مخازن آنها تکمیل شده و در عمل امکان فروش آنها وجود ندارد.

او ادامه داد: بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده عرضه خودروهای بنزینی در بسیاری از کشورهای دنیا متوقف خواهد شد و توسعه حمل و نقل مبتنی بر خودروهای غیر آلاینده و تجدید پذیر صورت خواهد گرفت. با این اوصاف ما به عنوان کشور یک نفتی قرار است که چگونه از این منبع خدادادی استفاده کنیم. به همین دلیل ما هم باید به سمت توسعه و تولید محصولات پتروشیمی با ظرفیت حداکثری حرکت کنیم چرا که چند سال دیگر امکان صادرات نفت خام دیگر همانند امروز فراهم نخواهد بود.

۴ الی ۵ هلدینگ برای سرمایه گذاری در MTG آمادگی خود را اعلام کرده اند. همان طور که اشاره کردم این طرح سیاست بلند مدت ما نبوده و تنها به عنوان مُسکنی کوتاه مدت برای جلوگیری از صادرات متانول به عنوان یک محصول با ارزش افزوده پایین و حل معضل ناترازی بنزین کشور در دستور کار ما قرار گرفته است

شاهمیرزایی از اعلام آمادگی ۴ الی ۵ هلدینگ برای سرمایه گذاری در MTG خبر داد و افزود: همان طور که اشاره کردم این طرح سیاست بلند مدت ما نبوده و تنها به عنوان مُسکنی کوتاه مدت برای جلوگیری از صادرات متانول به عنوان یک محصول با ارزش افزوده پایین و حل معضل ناترازی بنزین کشور در دستور کار ما قرار گرفته است.

تخفیف ۳۰ درصدی متانول سازها قانونی شد

او ادامه داد: البته برای ایجاد جذابیت برای مجتمع های پتروشیمی تخفیف های خوبی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه تخفیف ۳۰ درصدی در قیمت خوراک هم مراحل نهایی خود را طی کرده و حالا دیگر قانونی شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی بسیاری سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق می شوند. چرا که برای سرمایه گذاری در یک فرآیند می توانند ۳۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

وقتی متانول در ۵ فرآیند ما را به تولید انواع پلیمرها و پلاستیک ها با ارزش افزوده چند صد برابری برساند چرا باید به دنبال تولید بنزین که تنها یک فرآیند با حلقه تولید متانول تفاوت دارد، باشیم. با این کار هم می توانیم به رشد و بلوغ فناوری رسیده و اشتغال زایی بیشتری در کشور ایجاد کنیم

معاون وزیر نفت راهبرد صنعت پتروشیمی را ایجاد ارزش افزوده حداکثری از محصولات خام و نیمه خام است، تاکید کرد: وقتی متانول در ۵ فرآیند ما را به تولید انواع پلیمرها و پلاستیک ها با ارزش افزوده چند صد برابری برساند چرا باید به دنبال تولید بنزین که تنها یک فرآیند با حلقه تولید متانول تفاوت دارد، باشیم. با این کار هم می توانیم به رشد و بلوغ فناوری رسیده و اشتغال زایی بیشتری در کشور ایجاد کنیم.

خوراک پایدار برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال آینده

او ادامه داد: به برادران خود در کشورهای همسایه باید تاکید کنم که ایران بهشت سرمایه گذاری برای پتروشیمی است. در منطقه هایی همچون مُکران، پارسیان و ماهشهر جذابیت های متعددی برای سرمایه گذاری وجود دارد. چرا که با توجه به ذخایر عظیم نفت و گاز خوراک پایدار برای بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال آینده برای مجتمع های پتروشیمی در کشور ما وجود دارد.

او در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه از هر نوع سیاستی که مجتمع های ما سود ده تر و اقتصادی تر کند، استقبال می کنیم، اظهار داشت: فعالین صنعت پتروشیمی که ۴۰ درصد سود خود را برای توسعه اختصاص دهند می توانند از معافیت ها و تشویق ها و تخفیف های در نظر گرفته شده استفاده کنند. در واقع با این کار به دنبال تقویت مجتمع های پتروشیمی و افزایش انگیزه برای توسعه هستیم. با این کار سرمایه گذاران و سهام داران مجتمع های پتروشیمی هم سود مناسب تری دریافت خواهند کرد.

کد خبر: ۲۹۶٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha