۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۵
سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟ | تامین نقدینگی دغدغه نارنجی پوشان برای محصولات جدید
بازار گزارش می دهد؛

سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟ | تامین نقدینگی دغدغه نارنجی پوشان برای محصولات جدید

سیتروئن C۳-XR در یک قدیمی تولید با معضل تامین نقدینگی مواجه است، در صورت حمایت های لازم وزارت صمت بزودی راهی بازار می شود. نقدینگی و سیاست انقباضی بانک مرکزی در جاده مخصوص بحران ایجاد کرده است.

امید محمدی؛ بازار: نمایشگاه تحول صنعت خودرو در حالی به کار خود پایان داد که بیشترین توجه وزیر صمت معطوف به واردات خودرو بود. شاید محصولات سایپا اعم از کوییک، اطلس، شاهین، پادرا و وانت زامیاد جزو معدود خودروهای ساخت داخل این نمایشگاه بودند. نارنجی پوشان جاده مخصوص با معرفی محصولات جدید داخلی و وارداتی خود نشان دادند که خودروسازان بزرگ برنامه سهم خواهی از بازار و توجه به نیاز مشتریان را دنبال می کنند. برنامه های که نیازمند حمایت وزارت صمت به عنوان بخش سیاستگذار صنعتی است، سیاست های این وزارتخانه طی یکسال گذشته ثابت کرد که کمترین مقدار حمایت از تولید یا مونتاژ خودرو در کشور انجام می شود، چرا که بیشترین توجه سکان دار وزارت صمت متمرکز خودروهای برقی است.

سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟ | تامین نقدینگی دغدغه نارنجی پوشان برای محصولات جدید

سیتروئن C۳-XR یا همان سایپا سیلک با پیشرانه ME۱۶ که همان TU۵ پلاس احتمالا در صورت تامین نقدینگی بزودی وارد بازار شود

سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟

در نخستین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو، گروه خودروسازی سایپا محصول جدید خود یعنی سیتروئن C۳-XR را معرفی کرد. سیتروئن C۳ و پژو ۲۰۰۸ خودروهای پسا برجامی بودند که خودروسازان بزرگ کشور راه یافتند، براساس توافقات خودروسازان با شرکای خود در آن مقطع زمانی برنامه داخلی سازی و مونتاژ دو محصول مذکور دنبال می شد. اما به دلیل جبر تحریم های ظالمانه شرکای فرانسوی کشور را ترک و برنامه های مذکور ابتر ماند. گروه خودروسازی سایپا که بستر مونتاژ محصولات سیتروئن را در سایپا کاشان فراهم کرده بود، در سال ۱۴۰۱ طی رایزنی با شریک چینی گروه پژو-سیتروئن یعنی دانگ فنگ برنامه تولید سیتروئن C۳-XR تعریف شد.

از همین رو نارنجی پوشان جاده مخصوص در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو محصول مذکور را با نام پروژه ای ام ۴۴ معرفی کردند. نارنجی پوشان جاده مخصوص اعلام کردند که قالب های بدنه سیتروئن C۳-XR در گذشته وارد کشور شده و به دلیل اشتراک فراوان این محصول با خودرو تارا، زنجیره تامین آماده عرضه قطعات جهت تولید این محصول است. سایپا نام سیتروئن C۳-XR را به سیلک تغییر داده است. سیتروئن C۳-XR بر پایه پلتفرم پی اف ۱ گروه پژو-سیتروئن طراحی و تولید شده که همان پلتفرم پژو ۳۰۱ است. نمای ظاهری این خودرو تغییرات فراوانی داشته است و در حقیقیت فیس لیفت اساسی روی بدنه سیتروئن C۳-XR انجام شده است. چراغ های جلو عقب این خودرو کشیده، فرم درها و جلوپنجره تغییر کرده و براساس همین تغییرات کابین خودرو نیز دستخوش تغییر قرار و تا حدود زیادی مشابه تارا است.

سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟ | تامین نقدینگی دغدغه نارنجی پوشان برای محصولات جدید

طی دو سال گذشته بارها اعلام شد که این خودرو با قوای فنی سه سیلندر با حجم ۱.۲ لیتر با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر راهی بازار خواهد شد، اما در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو مدیران سایپا کاشان اعلام کردند که این محصول با پیشرانه ME۱۶ که همان TU۵ پلاس است راهی بازار خواهد شد. شاید این تغییر قوای محرکه را بتوان فال نیک گرفت و نارنجی پوشان از اقبال این محصول در بازار مطمن باشند. شنیده ها حاکی از آن است که گروه خودروسازی سایپا از یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه برای این محصول استفاده خواهد کرد، در این صورت سهم فروش سیتروئن C۳-XR افزایش خواهد یافت.

خودرو مذکور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به فناوری های مانند سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی شروع در سربالایی، دوربین دنده عقب، دوربین دنده عقب، ۴ کیسه هوا و غیره مجهز بود. به نظر می رسد که پروه خودروسازی سایپا برنامه تولید این محصول را به صورت جدی دنبال می کند و در صورت حمایت های لازم بزودی شاهد حضور این محصول در سبد خودروهای نارنجی پوشان جاده مخصوص خواهیم بود.

سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟ | تامین نقدینگی دغدغه نارنجی پوشان برای محصولات جدید

وزیر صمت در پاسخ به بازار: وزارت صمت نباید حامی مالی باشد و مدیرعامل گروه خودروسازی باید به دنبال تامین نقدینگی باشد، این درحالی است که نظام قیمت گذاری دستوری نقدینگی این خودروساز را ذوب کرده است

نقدینگی ترمز سیتروئن C۳-XR

در روز نخست برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو عباس علی آبادی وزیر صمت در غرفه گروه خودروسازی سایپا حضور یافت، وزیر صمت در پاسخ به سوال «خبرنگار بازار» مبنی براینکه وضع نقدینگی سایپا برای تولید سیتروئن C۳-XR را حمایت می کند، گفت: وزارت صمت نباید حامی مالی باشد و مدیرعامل گروه خودروسازی باید به دنبال تامین نقدینگی باشد. وزیر صمت در صورتی می تواند چنین ادعای نسبت به وضع مالی خودروسازان داشته باشد که قیمت گذاری دستوری را حذف کرده باشد. با دخالت دولت در نظام قیمت گذاری و سیاست انقباضی بانک ها در قبال اعطا تسهیلات مالی برای پروژه های جدید خودروسازان، خودروهای مانند سیتروئن C۳-XR با ترمز نقدینگی به خط تولید راه نخواهند یافت.

اگر وزارت صمت مدعی ایجاد تحول در صنایع خودروسازی است، در گام نخست باید قیمت گذاری دستوری را حذف تا بهبود نقدینگی صورت گیرد و در وهله بعد بانک مرکزی را مکلف به پرداخت تسهیلات به این صنعت کند. در صورتی که حمایت های مذکور از گروه خودروسازی سایپا انجام شود، شاید در آِینده نزدیک شاهد ورود سیتروئن C۳-XR یا هما سایپا سیلک به خیابان های کشور باشیم. این مساله علاوه بر ایجاد تنوع خودرو در بازار منجربه بهبود نقدینگی زنجیره تامین و رشد اشتعالزایی در این صنعت می شود.

سیتروئن C۳-XR به بازار می آید؟ | تامین نقدینگی دغدغه نارنجی پوشان برای محصولات جدید

کد خبر: ۲۹۶٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha