۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
دلار استرالیا | انتقال از طریق صرافی های ایرانی در استرالیا

دلار استرالیا | انتقال از طریق صرافی های ایرانی در استرالیا

استرالیا قدیمی‌ترین، مسطح‌ترین، و خشک‌ترین قاره مسکونی است، با کمترین خاک حاصلخیزی.

آشنایی مختصر با استرالیا

قبل از اینکه به مبحث مقاله مون بپردازیم بهتره که کمی از کشور زیبا، پهناور و کهن استرالیا اطلاعاتی داشته باشیم

استرالیا قدیمی‌ترین، مسطح‌ترین، و خشک‌ترین قاره مسکونی است، با کمترین خاک حاصلخیزی. این کشور بسیار متنوع است و وسعت آن تنوع زیادی از مناظر و آب و هوا را به آن می‌دهد، با بیابان‌ها در مرکز، جنگل‌های بارانی استوایی در شمال شرقی و رشته کوه‌ها در جنوب شرقی. استرالیا خشک‌ترین قاره مسکونی در جهان است. ۷۰ درصد آن یا خشک یا نیمه خشک است. منطقه خشک به عنوان مناطقی تعریف می‌شود که میانگین بارندگی آنها ۲۵۰ میلی‌متر یا کمتر است. منطقه نیمه خشک به عنوان مناطقی تعریف می‌شود که میانگین بارندگی آنها بین ۲۵۰–۳۵۰ میلی‌متر است. موقعیت گرمسیری/نیمه‌گرمسیری استرالیا و آب‌های سرد اقیانوس در کرانه‌های غربی، بیشتر غرب استرالیا را به بیابانی گرم و خشک تبدیل کرده‌است که یکی از ویژگی‌های بارز قسمت اعظم این قاره است. این آب‌های سرد رطوبت کمی را برای سرزمین اصلی استرالیا تولید می‌کنند. ناحیه صحرای استرالیا موسوم به آوت‌بَک، ۷۰ درصد قاره استرالیا را پوشش می‌دهد.

این کشور از نظر مساحت بزرگ‌ترین کشور اقیانوسیه و ششمین کشور بزرگ جهان است. جمعیت استرالیا نزدیک به ۲۶ میلیون نفر و مساحت آن ۷٬۶۱۷٬۹۳۰ کیلومتر مربع (۲٬۹۴۱٬۳۰۰ مایل مربع) می‌باشد. استرالیا کشوری با نرخ شهرنشینی بسیار بالا است و بیشتر شهرهای این کشور در ساحل شرقی متمرکز هستند. کانبرا پایتخت کشور است، در حالی که بزرگ‌ترین شهر سیدنی است و سایر مناطق کلانشهری مهم شامل ملبورن، بریزبن پرث و آدلاید است

طبق آمارهای نهادهای استرالیا حدود یکصد و بیست هزار نفر ایرانی در استرالیا اقامت دارند و هر ساله به تعداد این آمار با شتاب اضافه میشود که به استرالیا مهاجرت میکنند، اغلب در شهرهای اصلی و بزرگ استرالیا مثل سیدنی، ملبورن،بریزبن، آدلاید و پرث زندگی میکنند اکثر این ایرانیان با ویزاهای دانشجویی، اسکیل ورکر و بیزینسی به استرالیا مهاجرت کرده اند،علاقمندان نیز میتوانند با مشاوره های دقیق از وکلای مهاجرتی استرالیا بهترین مسیر برای مهاجرت به استرالیا را پیدا کنید

دلار استرالیا | انتقال از طریق صرافی های ایرانی در استرالیا

کشور استرالیا ، از شش ایالت و دو سرزمین تشکیل شده‌است که اختیاراتشان کمتر از ایالت‌ها است. ایالت‌های استرالیا عبارت‌اند از:

  1. ایالت کوئینزلند (QLD) که مرکز آن بریزبن است.
  2. ایالت استرالیای جنوبی (SA) که مرکز آن آدلاید است.
  3. ایالت تاسمانی (TAS) که جزیره‌ای است در جنوب شرقی سرزمین اصلی و مرکز آن هوبارت است.
  4. ایالت ویکتوریا (VIC) که مرکز آن ملبورن است.
  5. ایالت استرالیای غربی (WA) که مرکز آن پرت است.
  6. ایالت نیو ساوت ولز (NSW) یا ولز جنوبی تازه که مرکز آن سیدنی است.

قلمروهای استرالیا عبارت‌اند از:

  1. قلمرو پایتختی استرالیا (ACT) شامل شهر کانبرا (پایتخت استرالیا) در ایالت نیو ساوت ولز.
  2. قلمرو سرزمین شمالی (NT) که مرکز شهر آن داروین است.

درباره دلار استرالیا

دلار استرالیا نام یکای پول کشور استرالیا است که به اختصار AUD (اِی یو دی) نامیده می‌شود. دلار استرالیا در کشورها و مناطق زیر نیز استفاده می‌شود: کیریباتی، جزایر نورفولک، جزایر کریستیَن. هر دلار استرالیا از یکصد سِنت تشکیل می‌شود.

ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۰٫۵ بوده که در سال ۲۰۰۷ با رشدی زیاد به ۰٫۸ رسیده‌است. یک دلار استرالیا در ایران ۳۹۰۰۰ ریال خرید و فروش می‌شود.(۱۴۰۳/۰۵/۰۱)

کد پول کشور استرالیا ۴۲۱۷ است که از سه اختصار بین اللملی تشکیل و تاریخ صدور و سند پول به تأیید سازمان بین‌المللی استاندارد یا (ISO International Organization for Standardization) می‌رسد. اختصار کد پولی کشور استرالیا AUD که معمولاً با علامت اختصاری $.A یا به صورت غیررسمی AU$ نمایش داده می‌شود. دلار استرالیا، ششمین ارز مبادلات تجاری در بازار بورس جهانی به‌شمار می‌رود. این دلار به ترتیب پس از دلار آمریکا، یورو، ین، پوند استرلینگ، و فرانک سویس در مبادلات ارزی جهانی کاربرد دارد.

دلار استرالیا از جهت نرخ بهره بالا در این کشور، عدم مداخله دولت در بازار سهام خارجی، تثبیت اقتصاد و دولت، و سود معاملات بازرگانی به ویژه با کشورهای آسیایی در سطح جهان مطرح است.

تاریخچه دلار استرالیا

اولین بار دلار در تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۶۶ معرفی شد و هر ۲ دلار استرالیا معادل یک پوند یا به ازای هر دلار ده «شلینگ» معاوضه می‌شد. در سال ۱۹۶۷ پس از آنکه «استرلیگ» در مقابل دلار آمریکا کم ارزش شد، برای اولین بار ارزش دلار استرالیا از «استرلینگ» پیشی گرفت. در همان زمان ارزش هر یک دلار استرالیا معادل ۱٫۱۲ دلار آمریکا مبادله می‌شد.

اولین سری دلارها در سال ۱۹۹۶ در واحدهای ۱، ۲، ۱۰ و ۲۰ دلاری، در همان اندازه اسکناسهای سابق پوند به چاپ رسید. اسکناس ۵ دلاری در سال ۱۹۶۷ پس از مقبولیت دیگر اسکناسها در میان مردم به بازار آمد. اسکناس یک دلاری جای خود را در سال ۱۹۸۴ به سکه داد و چهار سال بعد یعنی سال ۱۹۸۸ سکه دو دلاری جایگزین پول پلاستیکی شد. اسکناس ۵۰ دلاری در سال ۱۹۷۳ و سپس اسکناس یکصد دلاری در سال ۱۹۸۴ به منظور پاسخ به تورم و سهولت در انجام معاملات بزرگتر معرفی گردید.

اولین سری اسکناس‌ها

اولین کاغذ دلار استرالیا در سال ۱۹۶۶ تولید شد. اسکناس‌های ۱، ۲، ۱۰ و ۲۰ دلاری دقیقا مشابه اسکناس‌های پوند سابق بودند. اسکناس‌های ۵ دلاری در سال ۱۹۶۷، ۵۰ دلاری در ۱۹۷۳ و ۱۰۰ دلاری در ۱۹۸۴ به چاپ رسیدند.

اولین سری اسکناس‌های پلیمری

اولین اسکناس‌های پلیمری در سال ۱۹۸۸ توسط بانک رزرو برای جشن دویست ساله مهاجرت اروپاییان به استرالیا تولید شدند. در حال حاضر تمامی اسکناس‌های استرالیا ساخته شده از پلیمر هستند. استرالیا اولین کشور تولیدکننده اسکناس‌های پلیمری است.

دومین سری اسکناس‌های پلیمری

در ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ سری جدید اسکناس‌ها معرفی شدند. در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷، اسکناس ۱۰ دلاری جدید رونمایی شد و در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ نیز اسکناس‌های ۵۰ دلاری جدید وارد بازار شدند. اسکناس ۲۰ دلاری جدید در سال ۲۰۱۹ و ۱۰۰ دلاری جدید در سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهند شد.

ارزش اسکناس استرالیا

در سال ۱۹۶۶، زمانی که دلار معرفی شد، روابط ارزی بین‌المللی تحت سیستم برتون وودز انجام می‌شد که یک سیستم نرخ تبدیل ارز با استفاده از ۱ دلار ایالات متحده بود. ارزش تقریبی دلار استرالیا به اندازه یک گرم طلا بود.

بیشترین ارزش دلار استرالیا در برابر دلار ایالات متحده در دوران سقوط دلار ایالات متحده بود. در ۱۰ دسامبر ۱۹۷۳، نرخ خرید نیمروزی در نیویورک در ارزهای خارجی به بیشترین میزان خود از ۱.۴۸۸۵ دلار به یک دلار رسید.

در ۱۲ دسامبر ۱۹۸۳، دلار شناور بود به این معنی که ارزش آن وابسته به عرضه و تقاضا در بازارهای پولی بین‌المللی بود.

در دو دهه بعدی، بیشترین ارزش آن در برابر دلار آمریکا در دسامبر ۱۹۸۸ به ۰.۸۸۱ دلار رسید. کمترین میزان ارزش دلار استرالیا ۴۷.۷۵ سنت آمریکا بود که در آوریل ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. در ژوئن ۲۰۰۸ دوباره به ۹۶ سنت آمریکا افزایش یافت و در اواخر همان سال به ۹۸.۴۹ سنت رسید. با این که پس از آن ارزش دلار استرالیا کاهش یافت، در سال ۲۰۰۹ دوباره به ۹۴ سنت آمریکا رسید.

در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۰، پس از تبدیل شدن به یک ارز معاملاتی آزاد، برای اولین بار ارزش ۱ دلار استرالیا با ۱ دلار آمریکا برابر شد. حتی برای چند ثانیه ارزش دلار استرالیا از دلار آمریکا بیشتر شد. در ماه نوامبر این روند تا چندین روز ادامه داشت و ارزش دلار استرالیا و آمریکا برابر بود. در ۲۷ جولای ۲۰۱۱، دلار استرالیا رکورد ارزشی معادل ۱.۱۰۸۰ دلار آمریکا را به نام خود ثبت کرد.

برخی از مفسران بر این باورند که ارزش دلار در سال ۲۰۱۱ با بحران اقتصادی اروپا و ارتباطات استرالیا با کشورهای آسیایی مخصوصا چین مرتبط بود.

اقتصاددانان معتقدند که قیمت کالاها محرک اصلی دلار استرالیا است. این بدان معناست که تغییرات در نرخ تبدیل دلار استرالیا برعکس بسیاری از ارزهای دیگر است. برای چندین دهه، تعادل تجارت استرالیا عمدتا به صادرات کالاهایی مانند مواد معدنی و محصولات کشاورزی وابسته بود. بنابراین، دلار استرالیا در طی چرخه کسب و کار تغییرات زیادی را متحمل می‌شود. در دوران رونق جهانی با افرایش میزان صادرات مواد اولیه دلار استرالیا روند صعودی پیدا می‌کند. همچنین در دوران رکود و زمانی که قیمت مواد معدنی کاهش می‌یابد ارزش آن افت می‌کند.

دلار استرالیا یک ارز بین‌المللی بوده و یکی از پرکاربردترین ارزهای جهان در معاملات به شمار می‌آید. عوامل دیگری نیز مانند ثبات کلی اقتصاد و دولت استرالیا نیز به محبوبیت این ارز در جهان می‌افزایند. در ژانویه سال ۲۰۱۱ الکسی اولیکایف، یکی از وزرای روسی، اظهار داشت که بانک مرکزی روسیه اقدام به نگهداری دلار استرالیا خواهد کرد.

انواع اسکناس استرالیا

اسکناس‌های دلار استرالیا در اعداد پنج دلاری، ده دلاری، بیست دلاری، پنجاه دلاری و صد دلاری وجود دارد.

دلار استرالیا | انتقال از طریق صرافی های ایرانی در استرالیا

انواع سکه های استرالیا

پنج سنتی، ده سنتی، بیست سنتی، پنجاه سنتی، یک دلاری و دو دلاری. سکه‌های یک و دو دلاری زرد رنگ و بقیه نقره‌ای رنگ هستند. تمام سکه‌ها در یک طرف نقش ملکه الیزابت دوم را دارند.

دلار استرالیا | انتقال از طریق صرافی های ایرانی در استرالیا

قدرت دلار استرالیا

در اکثر کشورها شما می‌توانید با مشاهده وضعیت اقتصاد یک کشور و بررسی شاخص‌های مهم آن مانند تولید ناخالص داخلی، به وضعیت و ارزش پول رسمی آن کشور آگاه شوید.

استرالیا نیز از این امر مستثنی نیست؛ بنابراین برای آشنایی با اقتصاد و پشتوانه پول رایج استرالیا، حقایقی مهم از اقتصاد این کشور در این قسمت از مطلب بیان می‌کنیم:

اقتصاد استرالیا ترکیبی از صنایع و حوزه‌های مختلف است. اما حوزه خدمات در این کشور نقش بسیار مهم و گسترده‌ای دارد. به‌طوری‌که ۶۳ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در این کشور، مربوط به بخش خدمات است!

در سال ۲۰۲۰، اقتصاد استرالیا با تولید ناخالص ۱.۴ تریلیون دلاری، رتبه سیزدهم در جهان را به دست آورد. این جایگاه باتوجه‌به جمعیت و وضعیت جغرافیایی این کشور بسیار ارزشمند است.

این کشور باارزش منابع داخلی معادل ۱۹.۹ تریلیون دلار، دهمین کشور ثروتمند جهان از نظر منابع است. فلز، زغال‌سنگ، الماس، گوشت و پشم عمده منابع و صادرات اصلی این کشور هستند.

این کشور را می‌توانیم بزرگ‌ترین دارنده ذخایر طلا نیز بدانیم. ۱۴ درصد از تقاضای اصلی طلا در جهان را استرالیا تأمین می‌کند. همچنین ۴۶ درصد از کل اورانیوم جهان را این کشور تأمین می‌کند.

واردات این کشور بیشتر شامل محصولاتی همچون کامپیوتر، قطعات و تجهیزات مخابراتی، فرآورده‌های نفتی و نفت خام هستند.

پول رایج استرالیا یعنی AUD در میان بسیاری از فعالان جهانی بازارهای مالی محبوب است. این محبوبیت و رغبت به دلار استرالیا در بازار، بیشتر به دلیل سیاست‌های این کشور، جغرافیا و شرایط ویژه ژئوپلیتیکی این کشور است.

جفت ارزی AUD/USD یعنی دلار استرالیا و دلار آمریکا، یکی از پراستفاده‌ترین جفت‌ها در تبادل بین ارزهای مختلف در جهان است.

ارزش دلار استرالیا به شکل مستقیمی با تقاضای خرید منابع طبیعی این کشور توسط کشورهای بزرگ مانند هند و چین ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که بسیاری ارز یادشده را یک ارز کالایی می‌دانند. یعنی دلار استرالیا وابسته به کالا است.

در سال ۲۰۲۰، بانک مرکزی استرالیا به دلیل افزایش تقاضاها برای خرید پول رایج استرالیا، نقدینگی در گردش را در این کشور از ۸۳ میلیارد دلار به ۹۴ میلیارد دلار افزایش داد.

ارزش دلار استرالیا (اسکناس)

در سال ۱۹۶۶، زمانی که دلار معرفی شد، روابط ارزی بین‌المللی تحت سیستم برتون وودز انجام می‌شد که یک سیستم نرخ تبدیل ارز با استفاده از ۱ دلار ایالات متحده بود. ارزش تقریبی دلار استرالیا به اندازه یک گرم طلا بود.

بیشترین ارزش دلار استرالیا در برابر دلار ایالات متحده در دوران سقوط دلار ایالات متحده بود. در ۱۰ دسامبر ۱۹۷۳، نرخ خرید نیمروزی در نیویورک در ارزهای خارجی به بیشترین میزان خود از ۱.۴۸۸۵ دلار به یک دلار رسید.

در ۱۲ دسامبر ۱۹۸۳، دلار شناور بود به این معنی که ارزش آن وابسته به عرضه و تقاضا در بازارهای پولی بین‌المللی بود.

در دو دهه بعدی، بیشترین ارزش آن در برابر دلار آمریکا در دسامبر ۱۹۸۸ به ۰.۸۸۱ دلار رسید. کمترین میزان ارزش دلار استرالیا ۴۷.۷۵ سنت آمریکا بود که در آوریل ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. در ژوئن ۲۰۰۸ دوباره به ۹۶ سنت آمریکا افزایش یافت و در اواخر همان سال به ۹۸.۴۹ سنت رسید. با این که پس از آن ارزش دلار استرالیا کاهش یافت، در سال ۲۰۰۹ دوباره به ۹۴ سنت آمریکا رسید.

در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۰، پس از تبدیل شدن به یک ارز معاملاتی آزاد، برای اولین بار ارزش ۱ دلار استرالیا با ۱ دلار آمریکا برابر شد. حتی برای چند ثانیه ارزش دلار استرالیا از دلار آمریکا بیشتر شد. در ماه نوامبر این روند تا چندین روز ادامه داشت و ارزش دلار استرالیا و آمریکا برابر بود. در ۲۷ جولای ۲۰۱۱، دلار استرالیا رکورد ارزشی معادل ۱.۱۰۸۰ دلار آمریکا را به نام خود ثبت کرد.

برخی از مفسران بر این باورند که ارزش دلار در سال ۲۰۱۱ با بحران اقتصادی اروپا و ارتباطات استرالیا با کشورهای آسیایی مخصوصا چین مرتبط بود.

اقتصاددانان معتقدند که قیمت کالاها محرک اصلی دلار استرالیا است. این بدان معناست که تغییرات در نرخ تبدیل دلار استرالیا برعکس بسیاری از ارزهای دیگر است. برای چندین دهه، تعادل تجارت استرالیا عمدتا به صادرات کالاهایی مانند مواد معدنی و محصولات کشاورزی وابسته بود. بنابراین، دلار استرالیا در طی چرخه کسب و کار تغییرات زیادی را متحمل می‌شود. در دوران رونق جهانی با افرایش میزان صادرات مواد اولیه دلار استرالیا روند صعودی پیدا می‌کند. همچنین در دوران رکود و زمانی که قیمت مواد معدنی کاهش می‌یابد ارزش آن افت می‌کند.

دلار استرالیا یک ارز بین‌المللی بوده و یکی از پرکاربردترین ارزهای جهان در معاملات به شمار می‌آید. عوامل دیگری نیز مانند ثبات کلی اقتصاد و دولت استرالیا نیز به محبوبیت این ارز در جهان می‌افزایند. در ژانویه سال ۲۰۱۱ الکسی اولیکایف، یکی از وزرای روسی، اظهار داشت که بانک مرکزی روسیه اقدام به نگهداری دلار استرالیا خواهد کرد.

امنیت دلار استرالیا

دلار استرالیا از نظر امنیت و ضد جعل بودن اسکناس، در دو دهه گذشته همیشه در جمع ۵ اسکناس امن و معتبر جهانی بوده است.

دلار استرالیا از نظر امنیت و ضد جعل بودن اسکناس، در دو دهه گذشته همیشه در جمع ۵ اسکناس امن و معتبر جهانی بوده پول رایج کشور استرالیا، دلار با نماد AUD است. این کشور با اقتصاد پویا و بازار کار با ثبات خود خانه امن و آرامش بخشی برای هزاران هزار مهاجر از سراسر جهان است. کشوری که ثروت‌های نهادینه شده مانند معادن، انرژی‌های نو، صنعت مهاجرت، صنعت شیلات و گمرک و دان و طیور و کشاورزی آن دستکم دو قرن، اعتبار و ثروت دپو شده و قدرت جغرافیایی برایش به همراه دارد.

صرافی های فعال در استرالیا

در ادامه مقاله قصد داریم به صرافی های قدیمی و خوشنام استرالیا که در سازمان پولشویی استرالیا ( استرک austrac ) رجیستر هستند بپردازیم و خدمت تون معرفی کنیم، این عزیزان چندین سال هست مسئولیت خطیر انتقال پول ایرانیان به استرالیاو بلعکس با وجود موانع تحریمی، به بهترین شکل ممکنه امانت داری کرده و به مقصد رسانده اند ، و تا نگارش این مطلب هیچ گونه بد عهدی از این عزیزان نشنیده ایم،ضمنا اگر اسمی فراموش شده باشد و در این لیست رویت نکردید (ما آماده ایم به این لیست اضافه کنیم)

ایرانیان به انجام تراکنش های دانشجویی ، نیروهای ماهر( اسکیل) و ویزاهای بیزینسی در طول مهاجرت و پس از آن در مدت اقامت و در مقاطع مختلف زندگی نیاز دارند که از خدمات صرافی ها بهره ببرند، به طور مثال در مورد ویزاهای بیزینسی این کار دشواری های خاص خود را دارد و گاها از ۲۵۰ هزار دلار استرالیا تا بالای یک میلیون دلار استرالیا، انتقال سرمایه از ایران به استرالیا انجام می پذیرد و این حجم باید به طور سفید و با گزارش به سازمان استرک استرالیا بنحوی انجام گیرد که شخص را به دردسر نیاندازد. شما نمیتوانید این نوع تراکنش را از صرافی های ایران انتقال دهید و حتما به مشکل مواجه خواهید شد ، صرافی های استرالیا با زیر و بم قوانین استرالیا آشنا هستند و با ارسال تمام گزارشات به سازمان پولشویی استرالیا و به ثبت رساندن این تراکنش از خطرات بسته شدن حساب و پیگرد های احتمالی جلوگیری کنند ، لیستی از صرافی های استرالیا که قانونی در استرالیا ثبت شده اند آماده کردیم، به طور مثال میتوان از صرافی سیحون ، صرافی نیواکس ، صرافی مانیمکس و صرافی جوادی اکس نام برد که خدمت تون تقدیم میکنیم

امیدواریم این مطالب براتون مفید واقع شده باشه

کد خبر: ۲۹۶٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha