۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
صف طولانی جاماندگان سهام عدالت| جاماندگان منتظر و سهامداران ناراضی
بازار گزارش می دهد؛

صف طولانی جاماندگان سهام عدالت| جاماندگان منتظر و سهامداران ناراضی

ساری- سال‌ها از اجرای سهام عدالت می‌گذرد و نه تنها کام دارندگانش شیرین نشد بلکه رویای جاماندگان هم رنگ نگرفت.

بازار؛ گروه استان‌ها: شمار زیادی از خانوارهای مازندرانی همچنان در انتظار آن هستند تا به لیست سهام عدالت اضافه شوند و چشم انتظاری سالانه آنان تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

طبق آمار رسمی ۲ میلیون و ۳۶۲ هزار نفر در مازندران سهام عدالت دارند که از این تعداد حدود ۸۷۰ هزار نفر معادل ۳۷ درصد روش مستقیم را برای مدیریت سهامشان انتخاب کردند و مدیریت سهام بقیه جمعیت که معادل حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار نفر می شود بر عهده شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت مازندران است.

سهام عدالت دارای ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی است و تمامی کسانی که برگه سهام عدالت در اختیار دارند ، سهامداران این شرکت ها محسوب می شوند و حق انتخاب هیات مدیریه و دریافت سود سالانه و در صورت اعمال منتفع شدن از حق افزایش سرمایه را دارند.

رویای سهام عدالت و بازار پرنوسان بورس سبب شد که بسیاری از مردم و سهامداران طی سال های گذشته دارایی های خود را در این بازار خرسی از دست دهند و سهامداران عدالت نیز آن گونه که تاکنون تبلیغ شده است، از آن نفعی نبرده اند.

یک سهامدار: فقط بخشی از وجه سهام را دریافت کردم و مابقی هنوز پرداخت نشده است و بانک و کارگزاری پاسخگو نیست

یک شهروند مازندرانی که بخشی از سهام عدالت خود را طی سال قبل به بانک فروخته است، می گوید: فقط بخشی از وجه سهام را دریافت کردم و مابقی هنوز پرداخت نشده است و بانک و کارگزاری پاسخگو نیست.

صف جاماندگان سهام عدالت طولانی| جاماندگان منتظر و سهامداران ناراضی

وی که خود را محمدی معرفی کرده است، افزود: به رغم همه تبلیغات قیمت سهام عدالت همچنان در کانال ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومانی است و آن گونه که باید رشد نکرده است.

وراث سهامداران نیز همچنان برای دریافت سود و حق السهم و تقسیم آن بین خود با چالش هایی روبرو هستند، هرچند متولیان امر اذعان می کنند که مشکلی در این بخش وجود ندارد و مقدمات و زیرساخت مورد نیاز فراهم شده است.

وراث سهامداران بلاتکلیف هستند

محمد که پدرش را سه سال قبل از دست داده است، می گوید: سهام عدالت مرحوم پدرم باید بین وراث آن تقسیم شود و با آن که انحصار وراث و کارهای قانونی آن انجام شده اما همچنان سود و سهام بین وراث توزیع نشده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که شیوه مدیریت سهام عدالت ما به صورت غیرمستقیم است، افزود: برای تغییر روش مدیریت همچنان منتظر و مصوبه هستیم و باید در این زمینه نیز تدبیری اتخاذ شود.

مشکلات و چالش های سهام عدالت و دارندگان آن یکی دوتا نیست، داشتن آن یک نوع مساله دارد و نداشتنش نیز دغدغه های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. اکبر فلاح از شهروندان و روستاییان ساروی با آن که تحت حمایت نهادهای حمایتی است، می گوید: با این حال برگه سهام عدالت ندارم و منتظرم تحت پوشش قرار گیرم.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که برای ثبت نام و عضویت در سهام عدالت بارها اقدام کردم از دولت جدید خواست تا به مطالبه جاماندگان سهام عدالت جامه عمل بپوشانند.

بیش از ۱۹ میلیون نفر در کشور جامانده سهام عدالت هستند که تامین منابع برای پوشش قرار گرفتن از جمله نیازها است و برای تحقق این مساله باید شرکت های تحت پوشش افزایش یابد.

دولت مکلف به ساماندهی و تعیین تکلیف جاماندگان است

رییس هیات مدیره سهام عدالت کشور گفت: چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای عضویت در سهام عدالت شناسایی شدند.

عسکر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ دولت مکلف به تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت شد، افزود: دو گروه هدف به تعداد چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای ساماندهی شناسایی شدند.

صف جاماندگان سهام عدالت طولانی| جاماندگان منتظر و سهامداران ناراضی

وی با عنوان این که برای ثبت نام سهام عدالت نیازمند به مراجعه به اداره و یا سایتی نیست، گفت: برای تخصیص سهم باید لیست شرک های قابل واگذاری داده شود و این مساله در شورای هیات وزیران باید تصویب شود.

وی افزود: پیش بینی می شود که ۱۹ میلیون نفر مشمول عضویت در سهام عدالت شوند و سایر جاماندگان نیز باید در دولت جدید مورد توجه قرار گیرند.

توکلی از سهامداران خواست تا از فروش سهام عدالت خودداری کنند و گفت: هنوز سهام ۱۱ شرکت غیربورسی قیمت گذاری نشدند و فروش سهام سبب می شود تا مردم ضرر کنند زیرا ارزش سهام عدالت به قیمت کنونی آن همخوانی ندارد.

رییس هیات مدیره سهام عدالت کشور با عنوان این که ارزش کنونی سهام عدالت در بورس ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان است، از مردم خواست تا از فروش سهام خودداری کنند زیرا ارزش آن بیش از این میزان است.

شمار زیادی از جمعیت مازندران هنوز سهامدار عدالت نشدند و آنانی که سهامدار شدند نیز با چالش هایی روبرو هستند و این سهام تاکنون نتوانسته منبعی قابل اطمینان و اعتماد برای صاحبانش باشد. هر روز بر شمار جاماندگان و بازماندگان سهام عدالت افزوده می شود و هر دولت، تعیین تکلیف را به عنوان میراثی به دولت بعدی بخشد.

کد خبر: ۲۹۶٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha