۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
مگس ها هم عقیم می شوند| استمداد از دانش بنیان‌ها
بازار گزارش می دهند؛

مگس ها هم عقیم می شوند| استمداد از دانش بنیان‌ها

ساری - مگس مدیترانه ای سال ها استان های مختلف کشور از جمله مازندران را درگیر کرده است و برای مقابله به آن مسوولان امر دست به دامن شرکت های دانش بنیان شدند.

بازار؛ گروه استان ها: آفت مگس مدیترانه ای به اعتقاد کارشناسان بسیاری از مزارع و باغات کشور را درگیر کرده و خود را به باغات مازندران رسانده است. چندسالی کشاورزان و باغداران مازندران با این مهمان مهاجم مواجه هستند.

بیشترین خسارت آفت مگس مدیترانه در مازندران بر محصول مرکبات و باغی است، از این رو، برداشت به موقع تمامی میوه های روی درخت، قطع پل های ارتباطی بین نسل‌های مگس میوه، برداشت به موقع نارنج، از بین بردن چرخه حیاتی این مگس و کار گروهی و همدلانه همه کشاورزان در کنار یکدیگر و برای هم راهکارهای مقابله با آفت عنوان شده است.

هر باغ و مزرعه یک سنگر است

مسوول پدافند غیرعامل سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که اقدامات شاخصی در استان مازندران برای مقابله به مگس مدیترانه صورت گرفته است، افزود: هر باغ و مزرعه در حال حاضر یک سنگر برای حفظ امنیت غذایی کشور به شمار می رود.

محمد جلالی نیا در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که مگس میوه مدیترانه ای به عنوان یک آفت بسیار خطرناک است، افزود: این مگس ۳۵۰ میزبان دارد و مجموعه ای محصولات کشاورزی را درگیر می کند و به شدت خطرناک است.

مگس ها هم عقیم می شوند| استمداد از دانش بنیان‌ها

وی افزود: برای مقابله با این آفات باید یکپارچه باشیم زیرا امروز عرصه جنگ تغییر کرده است و هر مزرعه و باغ یک سنگر محسوب می شود و ما سنگربان آن هستیم.

مسوول پدافندغیرعامل سازمان حفظ نباتات: مگس مدیترانه بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده است اما مازندران جزو استان هایی است که به دلیل اقدامات یکپارچه و داشتن پیکره فنی و کارشناسی بالا، در وضعیت مطلوبی قرار دارد

جلالی نیا با تاکید براین که امنیت غذایی کشور به اقدامات ما وابسته است، افزود: مگس مدیترانه بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده است اما مازندران جزو استان هایی است که به دلیل اقدامات یکپارچه و داشتن پیکره فنی و کارشناسی بالا، در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

مسوول پدافند غیرسازمان حفظ نباتات کشور کنترل آفات مگس مدیترانه ای را وظیفه ملی دانست و گفت: هر کدام از ما باید برای پایداری کشور تلاش کنیم.

رحیم بخشی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران از آفت مگس مدیترانه به عنوان عامل آسیب زا یاد کرد و گفت: افزایش بازدارندگی، کاهش خسارت، استمرار خدمات ضروری، ارتقای پایداری و تسهیل مدیریت بحران پنج اصل مدیریت بحران است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان این که مگس مدیترانه و مهاجم بیش از ۴۰ سال در باغات لانه و آشیانه کرده است، افزود: سالانه از روش هایی استفاده می کنیم که باید به یک سنت باتجربه در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی رویکرد علمی و دانش بنیان برای کاهش نسل گونه مهاجم آفت مگس مدیترانه ای داشته باشد زیرا بسیاری از وقت ها حسرت خوردن میوه هایی را داریم که با هزار زحمت تولید شدند و به دلیل آفت زدگی قابل خوردن نیستند.

بخشی یادآور شد: مگس مدیترانه در کشاورزی صنعتی خسارت بالایی می گذارد این درحالی که اقتصاد مازندران به حوزه کشاورزی و گردشگری وابسته است و باید مهاجم سرکش را مهار کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران یادآور شد: در جلسه با پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان خواستیم وارد میدان شوند تا با بهره گیری از روش های نوین و علمی بتوانیم بر مگس مدیترانه ای چیره شویم.

وی تصریح کرد: امسال شرایط ما خاص بود و تغییرات اقلیمی سبب شد تا مگس دوره سرمای زیادی نبیند و بتواند تخم گذاری و لارو داشته باشد و با توجه به کاشت درختان متنوع در باغات استان، سبب افزایش و ازدیاد نسل مگس مدیترانه ای می شود.

مگس ها هم عقیم می شوند| استمداد از دانش بنیان‌ها

بخشی با عنوان این که مگس مدیترانه ای می تواند به اقتصاد استان آسیب زیادی وارد کند و باید برای جلوگیری از آن برنامه ریزی شود.

طرح عقیم سازی مگس

طرح های مختلفی برای مقابله و مهار مگس مدیترانه ای روی میز قرار گرفته که عقیم سازی آن با کمک شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه ها است، حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به برپایی ررزمایش سراسری مقابله با مگس مدیترانه در استان گفت: متاسفانه امسال به دلیل تغییر آب و هوایی و تغییر اقلیم، شاهد آن هستیم که روند تکثیر مگس مدیترانه افزایش یافته است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که مگس میوه مدیترانه با همکاری کشاورزان و دستگاه های دولتی قابل کنترل است، افزود: این امکان را داریم که نسبت به مهار مگس مدیترانه ای اقدام کنیم.

وی با عنوان این که با هماهنگی هایی صورت گرفته تا از فناوری های نوین برای کنترل مگس مدیترانه استفاده کنیم، گفت: با همکاری سازمان انرژی اتمی، طرح پرتونگاری در استان اجرا می شود و همچنین با همکاری یک شرکت دانش بنیان و استفاده از پلاسمای سرد امکان مهار و عقیم سازی مگس مدیترانه ای وجود دارد.

خیریان پور یادآور شد: عقیم سازی و کنترل مگس مدیترانه ای کم هزینه است و امیدواریم بتوانیم محصولات مختلف را عاری از آفت و به کشورهای مختلف صادر کنیم.

وی از کشاورزان و باغداران خواست تا با جهاد کشاورزی همکاری لازم داشته باشند و نسبت به امحای پسماند میوه های پوسیده اقدام کنند.

مازندران سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند و بخش هایی از این تولیدات براثر آفت مگس مدیترانه خسارت می بینند و مهار این آفت می تواند آسیب های مالی به حوزه کشاورزی را کاهش دهد.

کد خبر: ۲۹۶٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha