۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
آفتِ حذف روستا از معادلات اقتصادی | باید از بّن‌بست ترسید 
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

آفتِ حذف روستا از معادلات اقتصادی | باید از بّن‌بست ترسید 

سمنان- برخی کارشناس اقتصادی بر این عقیده هستند که یکی از عاجل ترین رویکرد های دولت چهاردهم در استان سمنان می بایست نجات اقتصاد روستاها باشد زیرا روستا تقویت نشود، نباید امید بهبود وضعیت را داشت.

بازار، گروه استان‌ها: همیشه می گویند که شهر قوی زمانی اقتصادی پایدار خواهد داشت که روستاهایش به لحاظ اقتصادی قوی باشند و استان سمنان یکی از آن مناطقی است که این موضوع را به خوبی با گوشت و خون خودش، احساس کرده زیرا از زمانی که سیاست های نادرست اقتصادی و خشکسالی، اقتصاد روستا را تضعیف کرد، بخش بزرگی از استان سمنان دچار مشکلات عظیم شد.

استان سمنان دو بخش صنعتی و کشاورزی دارد ۶۰ الی ۶۵ درصد کل جمعیت ساکن در این استان در بخشی زندگی می کنند که کشاورزی و دامپروری، اقتصاد قالب آن نقاط در کنار معدن است و صنعت در یک بخش از غرب استان که ۳۵ الی ۴۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده، تجمع کرده است. پس اساساً همه استان سمنان صنعتی نیست.

سال ها است که گفته می شود سمنان استانی صنعتی است در صورتی که اینطور نیست شاید صنعت بزرگترین سهم را در تولید استان داشته باشد اما عنصر تعیین کننده اقتصاد که بر سر سفره های مردم تاثیر بگذارد کماکان کشاورزی و دامپروری است که از میانه دهه ۸۰ کم کم رو به افول گذاشت و حالا در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

نهضت چاه کنی

محمد تقی رضوانی کارشناش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در ابتدای انقلاب می خواستیم همه چیز را خودمان تولید کنیم در نتیجه نهضت چاه کنی و توسعه کشاورزی کلید خورد، گفت: این امر سبب شد که تعداد چاه های آب در کمتر از دو سال در استان سمنان دو برابر شود و حالا به جایی رسیده که جای سالمی در استان وجود ندارد و همه جا برای یافتن آب حفاری شده است.

کارشناس اقتصادی: امروز روستایی ها هستند که نیازهای خودشان را از شهرها تامین می کنند و برای خرید به شهرها می آیند و این نشان می دهد که به وضوح روستا جایگاه تولید محور خود را از دست داده است

رضوانی با بیان اینکه در یک باریکه آبخوان شاهرود که از شمال این شهر و صحرای جلالی آغاز و تا نزدیکی های دهملا پیش می رود فقط به تنهایی هزار چاه وجود دارد، ابراز کرد: ما ۱۰۰ واحد آب از زمین برداشتیم و ۱۰ واحد آب به جای آن واریز کردیم تا خیلی زود چهره خشکسالی و کمبود منابع آبی در دهه هشتاد خودش را به ما نشان دهند.

وی با بیان اینکه در دوران ریاست جمهوری خاتمی حتی جشن خودکفایی گندم گرفته شد و در استان سمنان ۱۲۰ هزار تن گندم تولید می شد در صورتی که امروز اگر خرید تضمینی گندم ما از ۷۰ هزار تن بیشتر شود باید جشن ملی گرفت، تاکید کرد: باید عنایت داشت که از سال ۸۴ تا ۹۲ اشتغال بخش کشاورزی کشورمان نصف شده یعنی سهم کشاورزی از ۲۳ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه اولین ضربه مهلک به افول بحث کشاورزی به دلیل کم آبی به روستاها وارد شد، ابراز داشت: موج مهاجرت روستایی دوم از روستاها به شهرها در این مقطع رخ داد موجی که ابتدا با صنعتی شدن شهرها در دوران پهلوی و کمبود نیروی کار شکل گرفته بود و حالا برای دومین بار یک موج عظیم از خالی شدن روستاها را می توانیم ببینیم تا جایی که در روستاهای بیارجمند مانند کلاته مری، اسب کشان، تلخ آب و ... یا اصلا کسی زندگی نمی کند یا جمعیت آن زیر ده نفر پیرمرد و پیر زن هستند این اتفاق تلخی است که هرگز شاهد آن نبودیم زیرا بیارجمند ۶۰ سال قبل برنج، تنباکو و کوکنار کشت می کرد!

آفتِ حذف روستا از معادلات اقتصادی | باید از بّن‌بست ترسید 

خالی شدن منابع آب

این خالی شدن روستاها از جمعیت مولد ثروت و خشکسالی که کم کم کشاورزی و دامداری را تحت الشعاع قرار داد، بر اقتصاد روستاهای استان سمنان و طبیعتاً شهرها هم تاثیر گذار بود به طوری که کارشناسان عقیده دارند یکی از مهمترین عوامل تلاطم شاخص های اقتصادی، همین کاهش قدرت روستاها به لحاظ اقتصادی و تولید است تا جایی که اصلا چرخه اقتصاد استان سمنان عوض شده است.

مهدی کریمی کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار، می گوید: در گذشته روستا تولید کننده بود و شهر مصرف کننده یعنی روستاها، از محصولات زراعی و باغی و حتی دامی و گوشت و لبنیات شهر را تامین می کردند و در نتیجه شهر مصرف کننده محصولات تولیدی روستاهای استان سمنان بود کما اینکه خرید لبنیات از روستاها در خاطر ساکنان دامغان و شاهرود و سمنان است.

کارشناس اقتصادی: دولت چهاردهم اگر برنامه ای مدون و عاجل را برای روستاها آماده نسازد، با مشکلات جدی در سال های آتی روبرو خواهیم بود

وی با بیان اینکه با بروز مشکلات عدیده در اقتصاد روستایی، تصمیمات نادرست، خشکسالی و ... شاهد هستیم که این چرخه برعکس شده است، تاکید کرد: امروز روستایی ها هستند که نیازهای خودشان را از شهرها تامین می کنند و برای خرید به شهرها می آیند و این نشان می دهد که به وضوح روستا جایگاه تولید محور خود را به جایگاه مصرف کننده محصولات شهری داده و تا زمانی که این چرخه اصلاح نشود، مشکلات اقتصادی ما در استان حل نخواهد شد.

همه چیز تغییر کرد!

به گفته یکی از کارشناس اقتصادی طبق آمارهای موجود چرخه جمعیتی استان سمنان از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد (شهری و روستایی) در ابتدای انقلاب اسلامی به ۷۸ درصد ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۰ تغییر کرده است و این نشان می دهد که جمعیت روستایی ما در ۴۵ سال اخیر نصف شده است. کافی است بدانیم که بیارجمند زمانی ۹ هزار جمعیت داشت که کل شهر شاهرود جمعیت ۲۱ هزار نفری را تجربه می کرد حالا بیارجمند چهار هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و شاهرود ۲۱۰ هزار نفر! لذا چه بر سر اقتصاد روستایی ما آمده است و برای برون رفت از این وضعیت باید چه کرد؟

محمد رضا یوسفی که دانش آموخته رشته اقتصاد و اهل شهرستان شاهرود است، ضمن بیان اینکه نادیده گرفتن جایگاه روستاها در تصمیمات کلان اقتصادی در استان سمنان یکی از دلایل این افول است، تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد روستایی ما دچار افول باشد، نمی توانیم شهرهای قوی از اقتصاد داشته باشیم.

یوسفی با بیان اینکه شما شاهد هستید که قیمت گذاری و ارز ترجیحی و داستان های آن در کنار ممنوعیت واردات و رانت ارز های دولتی و ... چه بر سر نهاد های دامی آورد تا جایی که گوشت از ۱۴۵هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۷۴۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ تغییر قیمت داد، گفت: همه چیز هم خشکسالی نیست بسیاری کشورها با خشکسالی روبرو هستند چرا مشکلات ما را ندارند؟

وی با بیان اینکه مهمترین ضربه بر اقتصاد روستایی کشورمان از بابت تصمیمات نادرست اقتصادی است، افزود: اقتصاد روستاها متاسفانه رها شده و کسی دلسوز آن نیست و در نتیجه با همان روند در ده سال آینده اصلا مفهومی به نام روستا در استان سمنان به خصوص در دامغان و شاهرود دیگر وجود نخواهد داشت زیرا شرایط زندگی دیگر در روستاها وجود نخواهد داشت.

آفتِ حذف روستا از معادلات اقتصادی | باید از بّن‌بست ترسید 

بدون آب نمی شود زندگی کرد

این کارشناس با بیان اینکه بدون داروخانه و میوه فروشی می توان زندگی کرد ولی بدون آب نمی توان، تاکید کرد: باید دقت داشت که موضوع ما امروز کم آبی نیست بلکه بی آبی است که جنوب دامغان و شاهرود به آن مبتلا است لذا اصلا نمی شود انتظار داشت که مردم بومی در روستاهایشان بمانند و مهاجرت نکنند زیرا آنها هم انسان هستند و می خواهند زندگی کنند.

یوسفی ادامه داد: لذا مهاجرت دو ضرر به اقتصاد می رساند یک روستا خالی شده و جمعیت مولد دیگر ندارد که گندم و گوشت تولید کند و دو شهر متحمل بار افرادی می شود که تمام مهارتشان دامداری و کشاورزی است که به درد شهر نمی خورد لذ باید به سراغ مشاغل کاذب و ... بروند پس وضعیت بهتر که نمی شود هیچ، بدتر هم خواهد شد.

اوج هنر دولتمردان ما در استان، اعطای وام مشاغل خانگی به روستاییان بود تا کیف چرمی بدوزند

وی افزود: دولت چهاردهم اگر برنامه ای مدون و عاجل را برای روستاها آماده نسازد، با مشکلات جدی در سال های آتی روبرو خواهیم بود از سوی دیگر باید کسانی که منابع آبی را غارت و مصرف کردند محاکمه شوند زیرا خیانت های بزرگی به کشورمان کردند از طرف دیگر باید حتی با صدها هزار میلیارد تومان و یا حتی میلیارد ها دلار هم شده تامین آب روستاهای مرکزی کشور از جمله سمنان، خراسان ها، اصفهان و یزد و کرمان و ... را در دستور کار قرار داد.

از آب مهمتر نداریم!

خسرو رفیقی که در واقع دبیری روابط عمومی انجمن آب کشور را هم بر عهده دارد و نام آشنایی در صنعت آب نیز محسوب می شود چندی قبل در شاهرود بود و در نشست آب برای صبح که مشروح آن در خبرگزاری بازار استان سمنان نیز بازتاب یافت اعلام کرد: امروز هیچ چیزی مهمتر از آب در کشورمان وجود ندارد و تاکید می کنم هیچ چیز؛

رفیقی ضمن انتقاد از فقدان رویه مشترک بین دستگاهی در حوزه آب بیان کرد: در حالی که کشاورزی و صنایع ما در حال نابود شدن است یکباره در شاهرود شهری با این تنش آبی کارخانه فولاد می‌سازند! دو هزار کیلومتر ساحل در جنب کشور داریم کارخانه‌های آب بر را به شاهرود و دشت کویر و اردکان، اصفهان و یزد آورده ایم.

وی با بیان اینکه عدم هماهنگی بین ارگان‌های مختلف کشور مانند وزارت صمت، نیرو، کشاورزی و… مشکل بزرگ ما در حوزه آب بوده است، ابراز کرد: هیچکدام از این ارگان‌ها در سال‌های اخیر حرف دیگری را قبول نداشته است و حالا به اوج بحران رسیده‌ایم که قرار است دو هم جمع شویم و بدانیم که باید چه کنیم آن هم در صورتی که خیلی فرصت‌ها از دست رفته است.

همه اینها نشان می دهد که امروز بدون روستا، شهرهای مان در استان سمنان نمی تواند رشد و توسعه پیدا کند و بدون آب هم روستاها بی معنی هستند حال باید دید که آیا دولت چهاردهم در این زمینه رویه ای درست را در پیش خواهد گرفت متاسفانه باید گفت در دو دهه اخیر تمام دولت ها بدون استثنا هیچ برنامه عملیاتی درستی را برای حمایت از اقتصاد مولد روستاها و جلوگیری از خشکسالی نداشتند و اوج هنر دولتمردان ما در استان، اعطای وام مشاغل خانگی به روستاییان بود تا کیف چرمی بدوزند و بفروشند در صورتی که رسالت شان تولید گندم، عدس، گوشت و شیر است نه کیف چرمی!

کد خبر: ۲۹۶٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha