۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
کاهش ۱.۹ درصدی نرخ بیکاری| تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل
مرتضوی خبر داد:

کاهش ۱.۹ درصدی نرخ بیکاری| تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده نرخ بیکاری در دولت سیزدهم ۱.۹ درصد کاهش یافته و به ۷.۷ رصد رسیده که رکورد تاریخی در کشور است.

به گزارش بازار، سید صولت مرتضوی امروز در جلسه هیات دولت و در ارائه گزارش عملکرد دولت سیزدهم، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه‌های بسیار گسترده‌ای است که در تمام حوزه‌ها رسالت و وظیفه دارد.

وی افزود: در حوزه کارآفرینی و اشتغال وعده صادق شهید جمهور محقق شد و ما به تحقق به ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی دست پیدا کردیم تا جایی که بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از مراکز داخلی و خارجی نرخ بیکاری ۱.۹ درصد کاهش داشته و به ۷.۷ رصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی و در بسیاری از استان‌ها کاهش بسیار خوبی داشته است. در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رشد ۳۲ درصدی را داشتیم و به بیش از ۲ میلیون نفر آموزش فنی و حرفه‌ای داده شده است. نیاز بازار کار شناسایی و متناسب با آن آموزش داده شد. رشد ۳۰۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی را نیز در دولت سیزدهم شاهد بودیم.

مرتضوی گفت: سه طرح راهبردی کالابرگ الکترونیکی، ارتقا امنیت غذایی کودکان، یارانه مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار (طرح یسنا) در دولت سیزدهم اجرا شد. در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی به ۶۰ میلیون نفر از ۷ دهک نخست جامعه سبد کالایی تعلق گرفت.

وی ارائه سبد غذایی رایگان به ۱۳۶ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه، ارائه بسته غذایی و بهداشتی ۶۰۰ هزار تومانی به مادران باردار و شیرده در سه دهک نخست جامعه، پوشش بیمه‌ای ۱۹۶ قلم داروی جدید، ارائه کلیه خدمات درمانی رایگان به بیماران خاص، تولید ۱۲۰ قلم محصول دارویی جدید که ۴۴ قلم آن برای نخستین بار در کشور تولید شده است، افزایش ۶۳ درصدی بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی، افزایش ۱۸۳ درصد ریالی مددجویان کمیته امداد امام (ره)، وصول مطالبات صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از ابر بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود و بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک‌ها داشتیم که توانستیم ۲۷۶ همت از مطالبات معوق صندوق‌های تامین اجتماعی را با واگذاری سهام شرکت‌های بسیار سودده از دولت اخذ کردیم و بدهی خود را با بانک‌ها تسویه کردیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اکنون تقریباً صندوق‌های بازنشستگی بابت حقوق مستمری‌بگیران بالغ بر ۹۵ هزار میلیارد تومان پرداخت ماهانه دارند. صندوق تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ معدل پرداختی بابت مستمری و حقوق و درمان ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است، اکنون فقط صندوق تامین اجتماعی ۶۸ همت در ماه بدون اینکه ریالی کمک دولتی یا استقراض داشته باشد هزینه می‌کند.

وی درباره حوزه بهزیستی گفت: ۴۷ هزار و ۲۷۸ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی واگذار شد. تا پایان ۱۴۰۰ تمام کسانی که پشت نوبت بودند تحت پوشش قرار گرفتند. اکنون مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی ۱ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۴۴۳ نفر هستند. بر اساس برنامه‌های برقراری عدالت اجتماعی و تکافل، بالغ بر ۶ و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران از فقر نسبی عبور کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: وزارت تعاون ۲ سازمان آموزش و ۵ صندوق دارد. تقریباً بالغ بر ۵۴ درصد جمعیت ایران تحت پوشش این سازمان‌ها و صندوق‌ها هستند و در بخش‌های مختلف صنایع پتروشیمی، سیمان، لاستیک فعالیت دارند.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha