۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
۵۰۰ تن کیلکا در بندرانزلی صید شد

۵۰۰ تن کیلکا در بندرانزلی صید شد

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه فصل صید کیلکا ماهیان از ابتدای تیرماه سال جاری در بندرانزلی؛ تنها بندر کیلکاگیر استان آغاز شده، گفت: صیادان در این مدت ۵۰۰ تن کیلکا ماهی صید کردند.

به گزارش بازار، کوروش خلیلی در حاشیه بازدید از مجموعه فرآوری و بسته‌بندی رویال در شهر صنعتی پونل رضوانشهر اظهار کرد:‌ کیلکا از ماهیان اقتصادی با پروتئین جذب بالا محسوب می‌شود و یکی از گونه‌های با ارزش برای توسعه آبزی مصرفی است.

وی با بیان اینکه بسته بندی‌های کوچک مقیاس این ماهی و محصولات فرآوری شده از کیلکا، باعث افزایش مصرف انسانی خواهد شد، افزود: سهم مصرف انسانی کیلکا باید به ۱۰ درصد برسد.

خلیلی با بیان اینکه قیمت مناسب این ماهی امکان ایجاد فضاهای کسب وکار کوچک ماهی خوری را فراهم می‌کند، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و در آینده نزدیک در بندر صیادی انزلی همچنین در منطقه آزاد؛ غرفه طبخ کیلکا با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه فصل صید کیلکا امسال از تیرماه شروع شده، گفت: در حال حاضر صید کیلکا استان در تنها بندر کیلکاگیر در بندرانزلی انجام می‌شود و امسال از شروع فصل صید در اول تیرماه تا کنون قریب به ۵۰۰ تن کیلکا توسط صیادان در این بندر صید شده است.

خلیلی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ماهی کیلکا صید شده برای تولید پودر ماهی توسط کارخانه‌های فرآوری این محصول مصرف می‌شود و پودر ماهی تهیه شده نیز به کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان می‌رود.

وی با بیان اینکه برابر مصوبات کمیسیون عالی بهبود و توسعه بازار در حوزه آبزی مصرفی؛ سهم مصرف انسانی کیلکا باید به بیش از ۱۰ درصد برسد، افزود: این امر در سنوات قبل کمتر از پنج درصد بوده که با فعالیت بهتر و تنوع محصول؛ امکان رشد مصرف انسانی کیلکا در سفره خانوارها به عنوان یک محصول ارزان با جذب پروتئین بالا برای ارتقای تامین پروتئین آبزی مصرفی قطعا موثر خواهد بود.

به گزارش بازار در جشنواره کیلکا ماهیان که بهمن ماه سال گذشته به همت اداره کل شیلات استان گیلان در بندر صیادی انزلی برگزار شد بیش از ۸۰ نوع غذا با استفاده از کیلکا تهیه، عرضه و مورد داوری قرار گرفت که تنوع بالای این ماهی را در سفره غذایی نشان داد.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha