۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور برقی می شود| فقط ۴ ایستگاه شارژ در تهران برق دارد!
بازار از نمایشگاه تحول صنعت خودرو گزارش می دهد؛

۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور برقی می شود| فقط ۴ ایستگاه شارژ در تهران برق دارد!

لیلاز مسئول فروش خودروهای برقی کرمان موتور به بازار گفت: براساس چشم انداز ۵ ساله حدود یک درصد از خودروهای داخلی که معادل ۳۰۰ هزار دستگاه است، برقی سازی خواهد شد.

امید محمدی؛ بازار: در دومین روز فعالیت سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو همایشی با محوریت خودروهای برقی و هوشمند با حضور سعید لیلاز مدیر فروش خودروهای برقی کرمان موتور، حسین کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، مهدی خطیبی و اصحاب رسانه برگزار شد، علیرغم اینکه برنامه مذکور محور خودروهای هوشنمد نیز داشت، اما بیشتر بحث معطوف به خودروهای برقی و قیاس آن با محصولات احتراق داخلی بود. برخی از مدعوین این برنامه مدتی جزو مدیران ارشد صنعت خودرو بودند؛ اما آگاهی آن ها نسبت به مسائل فنی این خودروها بسیار کمتر از سایر حاضرین در این همایش بود، در ادامه بخشی از موضوعات مورد بررسی در این همایش را از نظر خواهید گذراند؛

لیلاز: باتوجه به اینکه چین دارای منابع نفت، گاز و انرژی هسته ای پیشرفته است؛ تمام خودروهای درحال تردد خود را برقی کرده است

برنامه برقی سازی برای ۱ درصد از خودروها

سعید لیلاز مسئول فروش خودروهای برقی کرمان موتور به عنوان سخنران نخست همایش خودروهای برقی و هوشمند در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو گفت: باتوجه به اینکه چین دارای منابع نفت، گاز و انرژی هسته ای پیشرفته است؛ تمام خودروهای درحال تردد خود را برقی کرده است. در کشور نیز ما دارای ذخایر نفت و گاز قابل توجه هستیم، اما استفاده درستی از آن نداریم. هر بشکه نفت حدود ۹ هزار نوع مشتقات نفتی در زمان پالایش عرضه می کند، بدترین تصمیم برای نفت این هست که از آن به عنوان سوخت استفاده شود.

مسئول فروش خودروهای برقی کرمان موتور با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اروپا، بیان کرد: طی چهار سال گذشته جنگ اقتصادی میان چین، اروپا و آمریکا آغاز شد؛ براین اساس اروپا تعرفه واردات خودروهای برقی چین را ۵ برابر افزایش داد. چرا که چینی ها به لبه تکنولوژی رسیده و از این مساله واهمه دارند. در کشور حدود ۳۰ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد است، براساس برنامه ریزی های انجام شده احتمالا در فاز نخست برقی سازی فقط ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی راهی خیابان ها خواهد شد. این تیراژ معادل یک درصد از ۳۰ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور است.

لیلاز در واکنش به مساله فقدان سند بالادستی برای برقی سازی حمل و نقل در کشور، اظهار داشت: هر آنچه که مبنای غیر اقتصادی داشته باشد، فاقد ارزش است. برای برقی سازی حمل و نقل نباید به این اسناد اتکا کرد؛ بلکه مشتریان در بازار باید دولت ها را مجبور به حرکت به سمت خودروهای پاک کنند. معتقدم مسعود پزشکیان برای حل ناترازی های اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی روی کار آمده است. یکی از نقدهای اصلی وارد شده به برقی سازی بحث ناترازی این انرژی است؛ فرض کنید اتوبوس های درون شهری پایتخت برقی شوند، این وسایل نقلیه عمومی را می توان شب ها که ناترازی برق وجود ندارد شارژ و در طول روز از آن ها استفاده کرد. برخلاف آب، نمی توان برق را ذخیره کرد؛ چرا که هنوز خازن اقتصادی برای این مهم در دنیا تولید نشده است.

وی افزود: سال ۱۳۸۶ در گروه خودروسازی سایپا ۳۰ گرم از وزن پراید را کاهش داده بودیم، احمد قلعه بانی مدیرعامل وقت این گروه خودروسازی به دلیل کاهش وزن که منجربه کاهش مصرف سوخت شده بود، به تیم فنی مهندسی جایز داد. در دنیا می کوشند که مقدار مصرف سوخت های فسیلی را کاهش دهند و در کشور نیز باید این نوع سیاست جاری شود.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به اینکه تنها راه حل خروج از ناترازی های انرژی در کشور برقی سازی است، گفت: عده ای می گویند ۱۲ درصد از مردم دنیا به برق جهت استفاده از خودرو برقی دسترسی ندارند، لازم به ذکر است که سه برابر این میزان مردم دنیا به سوخت یورو ۶ دسترسی ندارند. به عنوان مثال می توان کشور خودمان را معرفی کنیم که حتی سوخت های یورو ۵ یا یورو ۶ تولید و توزیع نمی شود.

مسئول فروش خودروهای برقی کرمان موتور با اشاره به برنامه برقی سازی وزارت صمت، بیان کرد: براساس چشم انداز ۵ ساله حدود یک درصد از خودروهای داخلی که معادل ۳۰۰ هزار دستگاه است، برقی سازی خواهد شد. متاسفانه نسبت به مسائل برقی سازی و محیط زیست در کشور اغراق می شود، البته این به معنای فراموشی توسعه پالایشگاه ها نیست.

۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور برقی می شود| فقط ۴ ایستگاه شارژ در تهران برق دارد!

در شرکت کرمان موتور خودروهای برقی را ۷۰ میلیون تومان ارزان تر از نسخه بنزینی عرضه می کنیم، زیرا خودروهای برقی معاف از مالیات هستند

این مدیر ارشد صنعت خودرو در خصوص اختلاف قیمت محصولات برقی با بنزینی توضیح داد: در شرکت کرمان موتور خودروهای برقی را ۷۰ میلیون تومان ارزان تر از نسخه بنزینی عرضه می کنیم، زیرا خودروهای برقی معاف از مالیات هستند.

لیلاز در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه چرا هزینه برقی سازی از «چاه تا چرخ» اعلام نمی شود، بیان کرد: یک خودرو برقی ۲۵ درصد گران تر از نسخه بنزینی است و هر روز این فاصله کم تر می شود. شاید هزینه خرید خودروهای سوخت فسیلی ارزان تر باشد، اما نگهداری آن ها نرخ بالاتری دارد. به عنوان مثال یک دستگاه اتوبوس شهری سالانه ۶۰۰ تا یک هزار لیتر روغن موتور، انواع فیلتر و تسمه و غیره تعویض می کند، این فشار اقتصادی سبب شد که اروپا و آمریکا به دنبال برقی سازی باشند.

کریمی سنجری: در شهر تهران ۱۷ ایستگاه شارژ نصب شده که فقط ۴ ایستگاه برق دارد

۴ ایستگاه شارژ در تهران برق دارند

حسین کریمی سنجری مدیر پروژه برقی سازی وزارت صمت با اشاره به عدم هماهنگی میان دستگاه های مربوطه برای برقی سازی در همایش مذکور، گفت: یکی از عوامل فقدان توسعه خودروهای برقی عدم هماهنگی میان مجریان است، در شهر تهران ۱۷ ایستگاه شارژ نصب شده که فقط ۴ ایستگاه برق دارد. متاسفانه در کشور سند بالادستی برای برقی سازی وجود ندارد، براساس مصوبه ۵۷۸۲۳۷ سال ۱۴۰۱ شورای اقتصاد به نوسازی ناوگان عمومی باید ۱۰ هزار یورو پرداخت می شد، اما به دلیل فقدان این سند پرداختی انجام نشده است.

مدیر پروژه برقی سازی وزارت صمت با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای برقی سازی، اظهار داشت: در برنامه وزارت صمت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، ۴ هزار دستگاه اتوبوس و ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برای برقی سازی دیده شده است. این مقدار از وسایل نقلیه فقط یک هزار مگاوات برق نیاز دارند، در حالی که توان اسمی ظرفیت برق کشور ۹۳ هزار مگاوات است و فقط ۷۰ هزار مگاوات برق در شبکه توزیع می شود.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه طی چهار دهه گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار نفت و گاز فروخته شده است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۴ میلیارد دلار بنزین به کشور وارد شده است، هر تاکسی فرسوده به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر بنزین مصرف می کنند، براساس مصوبه های دولت وزارت نفت باید به تاکسیرانی یارانه جهت نوسازی ارائه کند، اما این موضوع انجام نمی شود.

این مقام مسئول با اشاره به قیمت حقیقی بنزین که ۳۰ هزار تومان است، توضیح داد: سالانه ۵۰ میلیارد دلار بنزین به کشور وارد می شود، در کشور های توسعه یافته قیمت هر لیتر بنزین ۲ دلار است و برای رهایی از معضلات فعلی باید در چندسال آینده خودروها را برقی عرضه کنیم. اگر ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی در کشور برقی شود، دولت سالانه ۴۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت خواهد داشت.

درحاشیه همایش

مهدی خطیبی مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو در این همایش حضور داشت، وی با زیر سوال بردن همایش های انجمن خدمات پس از فروش کشور با خودروسازان مبنی بر آمادگی ارائه خدمات به خودروهای برقی گفت: باید همایش تخصصی برای خودروهای برقی برگزار کنیم که خروجی مثبت داشته باشد.

این درحالی است که کارنامه عملکرد نامبرده در گروه صنعتی ایران خودرو چندان مثبت نبوده و ورود افراد غیر متخصص به حوزه خدمات پس از فروش می تواند در آینده بحران برای ارائه دهندگان این خدمت ایجاد کند.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha