۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
برنج‌کاری در مازندران؛ همان آش و همان کاسه| مصائب کشاورزان تمامی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

برنج‌کاری در مازندران؛ همان آش و همان کاسه| مصائب کشاورزان تمامی ندارد

ساری- شالیکاری در مازندران با رنج و زحمت خو گرفته و کشاورزان در فصل برداشت دغدغه‌های تکراری سال‌های قبل را دارند.

بازار، گروه استان‌ها: شالیکاری و برنجکاری در مازندران با رنج و مشقت خو گرفته و کشاورزان در پایان و فصل برداشت، از نتیجه این همه رنج و زحمت رضایت ندارند. دو سال گذشته به دلیل سیاستگذاری های نامناسب، بالارفتن بی سابقه هزینه های تولید و کاهش قیمت، بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزان روی دست آنان ماند و نصیب دلالان و واسطه ها شد.

فصل برداشت شالی از شالیزارهای مازندران چند روزی آغاز شده، اما باز همان آش و همان کاسه است و کشاورزان در آستانه فصل برداشت نگرانی های خاص خود را دارند. واردات بی رویه دغدغه اول و آخر شالیکارانی است که این روزهای مشغول برداشت برنج هستند.

برنج‌کاری دیگر صرفه اقتصادی ندارد

مشکلات بی شمار برنجکاری در مازندران انگیزه جوانان و فرزندان را برای حضور در این شغل پرمشقت گرفته است و آنان تمایلی به اشتغال در این حرفه ندارند. فصل کشت و کشاورزی از روزهای پایانی اسفند در شالیزارهای مازندران شروع می شود و تا اوایل شهریور و یا مهر ادامه دارد. محصولی که قرار است امورات معیشتی خانواده طی نیمه دوم سال با ماحصل اقتصادی آن بگذرد اما وضعیت بازار و چرخه توزیع و حلقه ای تحمیلی به نام دلالان ماجرا را به شکل دیگری رقم می زند.

یک کشاورز مازندران با اظهار اینکه بین قیمت خرید و فروش برنج از کشاورز و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد، گفت: برنجکاری دیگر صرفه اقتصادی ندارد و قیمت هایی که از کشاورز خریداری می شود، هزینه های تولید را پوشش نمی دهد.

یک کشاورز: کشت، داشت و برداشت برنج هزینه و زمان زیادی می برد و نبود مشتری نیز سبب می شود تا کشاورزان محصولات را با قیمت اندک به واسطه ها بفروشند

احمد جعفری در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که مزارع برنج هر سال رو به خرد و کوچک شدن است، افزود: این درحالی که کشت، داشت و برداشت برنج هزینه و زمان زیادی می برد و نبود مشتری نیز سبب می شود تا کشاورزان محصولات را با قیمت اندک به واسطه ها بفروشند.

برنج‌کاری در مازندران؛ همان آش و همان کاسه| مصائب کشاورزان تمامی ندارد

وی با عنوان این که برنج از کشاورز کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به صورت چکی و درازمدت خریداری می شود، گفت: همان برنج را مصرف کننده با قیمت بیش از ۱۲۰ هزار تومان از بنکدار و فروشنده می خرد و به راحتی دو برابر کشاورز سود می کند.

سلیقه گرایی در نرخ های برداشت توسط دروگرها، قیمت های سنگینن سموم کشاورزی، بهای کارگر و موارد دیگر کشاورز و شالیکار مازندرانی را دلسردتر از گذشته کرده است. طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته است که برداشت این محصول از پنجشنبه هفته گذشته به صورت رسمی شروع شد.

برداشت مکانیزه برنج از رقم طارم در فصل زراعی جاری با حضور استاندار مازندران و معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در بابل آغاز و آیین شکرگزاری برداشت برنج جدید مازندران با ورود کمباین ویژه شالیزاری به زمین سه هکتاری یکی از کشاورزان روستای شریعت کلای بابل برگزار شد.

برداشت برنج از ۴۳ هزار هکتار شالیزار آمل آغاز شد

مهرداد فولاد مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت: کار برداشت از ۴۳ هزار هکتار شالیزارهای شهرستان آمل از ۱۹ تیرماه آغاز شد و تاکنون عملیات برداشت بیش از ۷۰۰ هکتار بصورت مکانیزه انجام شده است.

وی افزود: در سال جاری، از سطح ۴۳ هزار هکتار شالیزارهای شهرستان آمل، ۸ هزار هکتار به کشت ارقام پرمحصول (فجر، ندا، شیرودی و ...) و ۳۵ هزار هکتار به کشت ارقام کیفی (طارم مازند، هاشمی و ...) اختصاص یافته است.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: پس از برداشت، تا کنون در بیش از ۱۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان، کشت مجدد برنج انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا سطح ۲۵ هزار هکتار تحت کشت مجدد قرار گیرد که عملیات نشاکاری در بیش از ۶۰ درصد آن بصورت مکانیزه خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان، پرورش رتون برنج انجام شود.

برداشت مکانیزه برنج با همه خوبی ها، با این پیامد منفی همراه است که کشاورز نمی تواند محصول برداشت شده را برای مدت طولانی در انبار نگهداری کند و مجبور است بلافاصله آن را به شالیکوبی انتقال داده و پس از خشک کردن به شیوه ماشینی، تبدیل به برنج کرده و عرضه کند.

رییس جهاد کشاورزی ساری نیز با بیان اینکه برداشت دستی محصول برنج از شالیزارهای شهرستان ساری در روستای زرویجان بخش مرکزی شهرستان ساری آغاز شد، افزود: شاهد آغاز برداشت محصول برنج توسط کشاورزان زحمتکش روستای زرویجان هستیم.

سید اسماعیل علوی اظهار کرد: پس از گذشت سه ماه تلاش و همت این کشاورز از فروردین امسال شاهد برداشت محصول برنج در این زمین شالیزاری هستیم.

وی تصریح کرد: از این زمین شالیزاری به مساحت ۲ هزار متر مربع، برنج رقم بینام برداشت شد.

برنج‌کاری در مازندران؛ همان آش و همان کاسه| مصائب کشاورزان تمامی ندارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: شهرستان ساری بیش از ۲۵ هزار هکتار شالیزار دارد که شش هزار هکتار آن در منطقه جهاد کشاورزی اسفیورد شوراب این شهرستان واقع شده است.

مازندران دارای ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی

استان مازندران با دارا بودن ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی، از جمله استان‌های پیشرو در بخش کشاورزی کشور است و پیش‌بینی می‌شود ۵۹ هزار هکتار از این اراضی به صورت کشت مجدد و ۴۰ هزار هکتار به صورت رویش مجدد برنج کشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران: این استان با داشتن ۴۰ درصد از سطح زیر کشت و ۴۴ درصد از تولید برنج کشور، در رتبه اول تولید برنج در ایران قرار دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار و ۹۲۷ تن شلتوک در استان مازندران، گفت: این استان با داشتن ۴۰ درصد از سطح زیر کشت و ۴۴ درصد از تولید برنج کشور، در رتبه اول تولید برنج در ایران قرار دارد.

بابک مومنی همچنین از مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یکی از راه‌های افزایش تولید و راندمان در این بخش نام برد و گفت: در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور به کشاورزان مازندرانی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی در مازندران با چالش‌های متعددی از جمله کمبود آب، فرسایش خاک، افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات قیمت محصولات روبرو است، خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش‌ها و اقتصادی کردن کشاورزی، باید از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

مومنی با اشاره به برخی از کاربردهای فناوری‌های نوین در کشاورزی مانند سیستم‌های آبیاری نوین، کشاورزی هوشمند، پهپادها، ربات‌ها و بیوتکنولوژی، گفت: استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند به افزایش راندمان تولید، کاهش هزینه‌ها، ارتقای کیفیت محصولات و حفظ منابع طبیعی کمک کند.

وی همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان زیربنای توسعه کشاورزی دانش‌بنیان نام برد و گفت: این شرکت‌ها می‌توانند با ارائه راهکارهای نوآورانه و فناورانه به کشاورزان، به مدرن شدن کشاورزی و افزایش بهره‌وری در این بخش کمک کنند.

مومنی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: برای توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، باید زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها فراهم شود و از آنها حمایت مالی و معنوی به عمل آید.

همزمان با فصل برداشت نرخ برنج در فروشگاه های مازندران بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در نوسان است و در سال جاری طبق اعلام مسوولان امر خرید توافقی برنج در استان انجام می شود. این درحالی که در سفر استانی رییس جمهور شهید به مازندران، ساماندهی بازار برنج و حذف دلالان و واسطه ها از مهمترین مصوبات این سفر بوده است.

کد خبر: ۲۹۵٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      0 0
      کتر برنجکاری مکانیزه شده .متاسفاته کیفیت ‌دوسه سالی بسیار پایین آمده. برنج پرمحصول رو بجای طارم با قیمت بالا میفروشن .