۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
مجوز ساخت ۱۰۰ هکتار گلخانه‌ تابع اقلیم در شوشتر صادر شد

مجوز ساخت ۱۰۰ هکتار گلخانه‌ تابع اقلیم در شوشتر صادر شد

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مجوز ساخت ۱۰۰ هکتار گلخانه تابع اقلیم در سطح شهرستان شوشتر صادر شده و توسعه این گلخانه‌ها در برنامه سازمان جهاد کشاورزی است.

به گزارش بازار، محمد حسنی نسب روز شنبه در گفت وگویی بیان کرد: تولید در گلخانه‌های تابع اقلیم، شیوه‌ای از تولید است که با استفاده از ظرفیت اقلیمی و کنترل یک یا چندعامل محیطی، ضمن احداث با هزینه کمتر نسبت به سایر گلخانه‌ها، انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته، تولید انگور و سایر میوه‌ها در گلخانه تابع اقلیم به صورت پایلوت در سطح حدود یک هکتار در شهرستان شوشتر اجرا شد که پس از موفقیت‌آمیز بودن طرح، مجوز احداث ۱۰۰ هکتار دیگر نیز صادر شد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: با توجه به ارزان بودن گلخانه‌های تابع اقلیم و اهمیت آنها در ارتقای کیفیت و کمیت تولید محصول، برنامه توسعه این گلخانه‌ها به شهرستان‌های سراسر استان برای محصولات مختلف ابلاغ شد.

حسنی‌نسب گفت: ساخت ۲۵هکتار گلخانه تابع اقلیم برای تولید گوجه فرنگی با هدف تنظیم بازار داخلی در پاییز در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین طرح مطالعاتی و استعلام‌های لازم برای پیگیری صدور مجوز نخستین شهرک گلخانه‌ای تابع اقلیم استان به مساحت ۲۰۰ هکتار، توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی شعبه خوزستان در شهرستان حمیدیه در حال انجام است.

اقلیم گلخانه چگونه است؟

هر منطقه‌ای بر روی کره زمین دارای آب و هوایی مخصوص به خود است؛ برخی با آب و هوای گرمسیری، برخی معتدل و برخی هم قطبی خواهند بود. هرکدام از این آب و هواها دارای گیاهان و حیوانات بسیار متفاوتی هستند که شرایط رشد خود را در آن آب و هوا دارند و با منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند سازگار شده‌اند.

اقلیم درواقع به معنی آب و هوا است و آب و هوا نیز به معنای شرایط معمول دما، رطوبت، فشار اتمسفر، باد، بارندگی و سایر عناصر هواشناسی است. اقلیم هر نقطه از زمین طبق تحلیلات مختلف مشخص می‌شود که به طور معمول هر۳۰ سال با اندازه گیری دما، رطوبت و … اقلیم هر منطقه مشخص می‌شود. گلخانه هم اگر مانند زمین تصور شود با توجه به نقطه‌ای که قرار دارد دارای اقلیم مخصوص به خود است.

برای شکل دادن یک اقلیم مناسب برای گلخانه باید موارد حیاتی رشد گیاه، یعنی نور، رطوبت، co۲ را در نظر گرفت، آن‌ها را بررسی کرد تا تعادل داشته باشد. این تعادل و اقلیم مشخص شده، باعث رشد و عمر بهتر گیاهان می‌شود؛ همچنین وقتی اقلیم یک گلخانه مشخص شود، در مصرف انرژی‌های مختلف صرفه جویی می‌شود.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha