۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
بازار آهن در تله چالش ها / رکود مسکن تیر خلاص را به بازار زده است

بازار آهن در تله چالش ها / رکود مسکن تیر خلاص را به بازار زده است

بازار فولاد ایران در حال حاضر در رکودی عمیق به سر می‌برد. تقاضا به شدت افت کرده و فعالان این بازار با چالش‌های متعددی از جمله قطعی برق روبرو هستند. در این میان، قیمت‌ها در حال کاهش است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ بازار آهن و فولاد که این روزها در رکود عمیقی به سر می‌برد، در روزهای پایانی تیرماه با توجه به تعطیلی‌ رسمی وسط هفته این رکود تشدید شد و افت محسوس تقاضا نیز قابل مشاهده بود. قیمت روز میلگرد که زمانی نبض تپنده این بازار بود، به دلیل محدودیت عرضه، در دو هفته گذشته ثبات و افزایش نسبی را تجربه کرد اما با این حال معامله‌ چندانی نداشت.

در این میان، تقاضا به شدت افت کرده و خریداران انگار رغبتی به معاملات آهن آلات ندارند. ضعف شدید ساخت و ساز و رکود معاملات مسکن در وضعیتی که انتظار می‌رود در روزهای گرم سال به طور سنتی رونق بگیرد، تیر خلاصی را به پیکر نحیف تقاضا زده و آن را زمین‌گیر کرده است.

سرمایه‌گذاران نیز با توجه به وضعیت موجود از سرمایه‌گذاری در این بازار دست کشیده‌اند و گویی اعتماد از این بازار رخت بربسته و سایه رکود بر سر آن سنگینی می‌کند.

برخی از مبادی که در گذشته رونق فراوانی داشتند، برای جذب مشتری، کاهش قیمت و تخفیف را چاشنی معاملات خود کرده‌اند اما این اقدامات نیز نتوانسته محرک تقاضا باشد و گویی این بازار در گردابی از رکود گرفتار شده است.

در این میان، دغدغه‌های تولیدکنندگان فولاد نیز روز به روز افزایش می‌یابد. قطعی برق و مشکلات ارزی نیز خواب را از چشمان فعالان این عرصه ربوده‌ است.

در سایر بازارها اما اوضاع اندکی متفاوت است. شاخص کل بورس با رشد روبه‌رو شده و امید به رونق را در دل سهامداران زنده نگه داشته است. قیمت دلار نیز که در هفته‌های گذشته روندی نزولی را طی می‌کرد، در پایان هفته در کانال ۵۷ هزار تومان مشاهده شد. قیمت طلا اما در ثبات به سر می‌برد و گویی از نوسانات بازار فاصله گرفته است.

کاهش تقاضا و عرضه در تالار فولاد

انتظارات تورمی پایین، رکود در بازار فولاد را تشدید کرده است به طوری که کاهش تقاضا و عرضه در تالار صنعتی بورس کالا نیز به وضوح قابل مشاهده است. بر همین اساس قیمت‌ آهن آلات درحال کاهش و میلگردکاران منتظر افت بیشتر قیمت ارز هستند.

تعطیلی واحدهای فولادی به دلیل قطعی برق

تشدید قطعی برق در تیرماه، بلای جان صنعت فولاد شد و تقریباً همه واحدهای فولادی به دلیل قطعی برق تعطیل شده‌اند. فقط یکی از کوره‌های فولاد مبارکه با برق نیروگاه جدید خود فعال است که البته این موضوع به ضرر اقتصاد کشور و همچنین کارخانه‌های فولادی خواهد بود.

کاهش معاملات میلگرد

علیرغم افزایش قیمت پایه شمش، تمایلی برای خرید از تالار صنعتی وجود ندارد و نوردکاران میلگرد مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت پایین‌تر تهیه می‌کنند. بر همین مبنا فقط ۵ درصد از میلگردهای عرضه شده در تالار در هفته گذشته به فروش رسید.

کاهش عرضه شمش

براساس گزارش‌ها در عرضه هفته گذشته کمترین عرضه شمش فولادی در سال به ثبت رسید. به این صورت که ۶۶ درصد از شمش‌های عرضه شده به دلیل قطعی برق نوردکاران، معامله شد.

ورود شمش چینی به بازار

آنطور که شنیده می‌شود چینی‌ها شمش را با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه می‌کنند که این موضوع می‌تواند به ورشکستگی واحدهای فولادی ایرانی منجر شود. از طرفی دیگر صادرات فولاد ایران با مشکلات تحریم و دشواری در بازارهای بین‌المللی روبه‌رو است.

با وجود تعطیلات و قطعی برق، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در ثبات نسبی باقی بماند. باید منتظر ماند و دید که برنامه دولت جدید برای صنعت فولاد چیست؛ اما به عقیده برخی نیز احتمال رونق نسبی در معاملات از ابتدای مردادماه وجود دارد.

با این اوصاف روز چهارشنبه و پنجشنبه بازار نسبتا تعطیل بود و فعالان بازار منتظرند تا ببینند هفته جاری چه سرنوشتی در انتظار بازار فولاد خواهد بود. آیا رونق به این بازار بازمی‌گردد یا این رکود عمیق همچنان ادامه خواهد داشت!

کد خبر: ۲۹۶٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha