۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
ژاپن میلیاردها دلار پول روسیه را به اوکراین می‌دهد

ژاپن میلیاردها دلار پول روسیه را به اوکراین می‌دهد

خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش داد که توکیو ۵۲۰ میلیارد ین (۳.۳ میلیارد دلار) وام به کی‌یف پرداخت خواهد کرد که محل تأمین آن درآمدهای حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه به عنوان بخشی از تحریم های غرب است.

به گزارش بازار،‌ خبرگزاری ژاپنی کیودو روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که توکیو ۵۲۰ میلیارد ین (۳.۳ میلیارد دلار) وام به کی‌یف پرداخت خواهد کرد که محل تأمین آن درآمدهای حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه به عنوان بخشی از تحریم‌های غرب است.

این رقم حدود ۶ درصد از وام هنگفتی است که گروه هفت در جریان نشست سران خود در ایتالیا در ماه ژوئن درباره آن به توافق رسیدند.

رهبران گروه ۷ در مورد استفاده از سود وجوه مسدود شده روسیه برای تامین مالی وام ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین در خرید تسلیحات و بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده به توافق رسیدند.

کیودو به نقل از دیپلمات ها اعلام کرد که مقامات ژاپنی برای نهایی کردن اقدامات لازم عجله خواهند کرد تا سهم خود را از این حمایت مالی تا پایان سال جاری میلادی انجام دهند.

گزارش ها حاکی از آن است که وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۷ آماده هستند تا این بسته حمایت مالی را در نشست گروه ۷ در ریودوژانیرو طی ماه جاری میلادی تصویب کنند.

با تصویب این بسته، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر کدام ۲۰ میلیارد دلار و ژاپن، انگلیس و کانادا مجموعاً ۱۰ میلیارد دلار به اوکراین وام می‌دهند.

این در حالی است که غرب حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را اندکی پس از تشدید درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود کرد.

بیشتر وجوه بلوکه شده روسیه در اتحادیه اروپا نگهداری می شود که بیشتر آن نیز در اداره سپرده گذاری و تسویه حساب مستقر در بلژیک موسوم به یوروکلیر Euroclear می‌باشد.

در ماه مه، اتحادیه اروپا طرحی را برای استفاده از سودهای بادآورده حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه برای حمایت از پروژه‌های بازسازی و نظامی اوکراین تصویب کرد.

بر اساس این توافق، انتظار می رود ۹۰ درصد از این درآمد به صندوقی که اتحادیه اروپا برای کمک‌های نظامی به اوکراین در نظر گرفته است، واریز شود و ۱۰ درصد دیگر نیز برای حمایت از کی‌یف به روش های دیگر اختصاص یابد.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha