۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
قانون خرید تضمینی در کشاورزی دستخوش لابی‌گری‌ها است
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران:

قانون خرید تضمینی در کشاورزی دستخوش لابی‌گری‌ها است

گرگان- ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: در این قانون نرخ قیمت گذاری محصولات کشاورزی براساس چهار فاکتور تعیین می شود اما متاسفانه شاهد هستیم برخی با لابی گری قیمت تعیین شده را تغییر می دهند.

علیقلی ایمانی در میزگرد «مطالبات فعالان کشاورزی گلستان از دولت چهاردهم» که در دفتر خبرگزاری بازار گلستان برگزار شد، با اشاره به اینکه بزرگترین معضل بخش کشاورزی عدم اجرای قانون است، اظهار کرد: در این حوزه قوانین بسیاری وضع شده اما متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران افزود: اگر قانون خرید تضمینی خوب است چرا درست اجرا نمی شود؟ و اگر این قانون مشکل دارد پس باید به دنبال راهکار دیگری بود.

وی گفت: اگر واقعا نمی توانیم قانون خرید تضمینی را به درستی اجرا کنیم با توجه به سیاست های کلان کشوری قانون آزادسازی خرید انجام شود.

ایمانی با اشاره به انتظارات بخش کشاورزی از دولت چهاردهم، یادآور شد: دولت جدید باید توجه ویژه ای به بخش کشاورزی و اجرای درست قوانین این حوزه داشته باشد و اگر احساس دولت براین است که خرید تضمینی باید اتفاق بیافتد با توجه به استقلال و امنیت غذایی کشور اقدامی کند که کشاورزان متضرر نشوند.

ایمانی گفت: خوشبختانه در قانون خرید تضمینی همه مباحث مثبت دیده شده است.

وی ادامه داد: در این قانون نرخ قیمت گذاری محصولات کشاورزی براساس چهار فاکتور تعیین می شود اما متاسفانه شاهد هستیم برخی با لابی گری قیمت تعیین شده را تغییر می دهند.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: برخی دولت را متقاعد می کنند که برخلاف قانون قیمت گذاری، خرید محصولات را از کشاورزان انجام دهند و در این خصوص الگو را دیگر کشورها قرار می دهند در حالی که ما نمی دانیم در آن کشور تا چه میزان دولت به کشاورزان یارانه صادراتی داده و از آنها حمایت می کند.

وی گفت: کشاورز در کشور با هزینه های بالا و تورم ۴۰ درصدی تولید را انجام داده لذا اساس کار در خرید محصولات باید با توجه به تورم باشد.

ایمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشاورزی نقشه راهی وجود ندارد و معلوم نیست که آیا کشاورزی ما یک تولید معیشتی، سنتی و روز گذران است و یا کشاورزی صنعتی، صادرات محور، خود اتکایی و خود کفایی است.

وی در خاتمه متذکر شد: دولت آینده باید نقشه راهی برای کشاورزی تعیین و ابزار آن را نیز فراهم سازد تا بتوانیم یک تولید اقتصادی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha