۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
نابودی میلیاردها تومان میراث کهن در آتش بی‌تدبیری| قصه پر غصه آتش‌سوزی بلوط‌های زاگرس
بازار گزارش می‌دهد؛

نابودی میلیاردها تومان میراث کهن در آتش بی‌تدبیری| قصه پر غصه آتش‌سوزی بلوط‌های زاگرس

یاسوج- قصه پرغصه آتش سوزی جنگل های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد با خاکستر شدن هزاران بلوط همراه است، میراث کهنی که ارزش اکولوژیکی هر کدام از آن‌ها یک میلیارد تومان برآورد شده است.

صدیقه امیدی؛ بازار: بلوط‌ها ۸۰ درصد عرصه جنگلی استان کهگیلویه و بویراحمد را شامل می شود و سالانه در آتش سوزهای جنگلهای زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد، هزاران درخت بلوط در آتش می سوزد.

در سال جاری آتش سوزیهای بسیار در استان کهگیلویه و بویراحمد بلوطها را به خاکستر بدل کرد تا این تراژدی همچنان ادامه یافته و بلوطها ایستاده در آتش خاکستر شوند.

میراث کهن یک میلیارد تومانی در آتش| قصه پر غصه آتش سوزی جنگل های بلوط

بر اساس آمار، صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد سالانه در آتش می سوزد و بلوط این میراث کهن که یکی از پایه‌های تولید آب در کشور و پوشش‌های گیاهی جنگل‌های زاگرس است، از بین می رود.

بر اساس گزارش کارشناسان هر هکتار جنگل بلوط سالانه ۵۰۰ تا دو هزار مترمکعب آب را در فصل بارندگی، ذخیره می‌کند

بر اساس گزارش کارشناسان هر هکتار جنگل بلوط سالانه ۵۰۰ تا دو هزار مترمکعب آب را در فصل بارندگی، ذخیره می‌کند که منبع قابل‌توجهی برای آب در شرایط کم‌آبی کشور محسوب می‌شود و آتش سوزیها هکتارها از این درخت گرانبها را طی دو روز خاکستر می کنند.

در ایران در ۱۰ سال گذشته، آتش سوزی جنگلها ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت در ۱۴۰ هزار هکتار از منابع طبیعی کشور بر جای گذاشته است و آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری، به هزاران هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی اسن استان خسارت وارد کرده است.

میراث کهن یک میلیارد تومانی در آتش| قصه پر غصه آتش سوزی جنگل های بلوط

یک کارشناس منابع طبیعی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران است.

کارشناس منابع طبیعی: جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند

زهرا زارع افزود: جنگلهای بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز شده و به جنوب غرب ایران می رسد و جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

آتشی که به جان اقتصاد افتاد

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند، گفت: آتش سوزی جنگلها، هزینه ‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری به اقتصاد تحمیل می کند.

زارع تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های شاخص حوزه زاگرس در پوشش جنگلی و مرتعی است و با شروع فصل گرما آتش سوزی جنگلها را تهدید می کند.

میراث کهن یک میلیارد تومانی در آتش| قصه پر غصه آتش سوزی جنگل های بلوط

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌ها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به دنبال دارند و این آمار طی سالها رقم بسیار بزرگی است.

زارع با بیان اینکه آتش سوزی از عوامل مهم ایجاد اختلال در اکوسیستمهای جنگلی است، گفت: تولید علوفه متکی به گیاهان مرتعی اســت و آتش سوزیها سالانه بسیاری از این مراتع را از بین می برند و این امر به کاهش دسترسی به علوفه و کاهش تولید می انجامد.

وی اظهار داشت: آتش سوزی جنگلها تبعات اقتصادی بسیاری داشته و سبب از بین رفتن گونه های جانوری و گیاهی می شود که این گونه های گیاهی در معیشت مردم محلی هر منطقه نقش مهمی دارند.

زارع با بیان اینکه آتش سوزیها، پوشش گیاهای و جنگلی را از بین می برند، گفت: به دنبال این امر، فرسایش خاک بیشتر شده و سیلابها خسارات فراوانی وارد می کنند.

۴۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کوهستان خائیز دچار حریق شد

به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در آتش‌سوزی چند روز گذشته در کوهستان خائیز، ۴۶۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار حریق شدند.

میراث کهن یک میلیارد تومانی در آتش| قصه پر غصه آتش سوزی جنگل های بلوط

در این آتش سوزی که مهار آن چهار روز طول کشید، ۴۵۰ هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌ زیست و ۱۰ هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی طعمه آتش شد و گونه گیاهی غالب این کوهستان، درخت بلوط است.

بلوطهایی که سالیان درازی است مامنی برای مردم زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد بوده و در ارتزاق مردم و درمان آنها و حفظ این سرزمین نقش مهمی داشته و یکی از مهم‌ترین اثرات آتش ‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، به خطر افتادن معیشت جامعه محلی وابسته به جنگل‌ها و مراتع است.

مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

اسلام جاودان خرد افزود: جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غرب ایران می‌رسد و با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

میراث کهن یک میلیارد تومانی در آتش| قصه پر غصه آتش سوزی جنگل های بلوط

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند، گفت: درختان بلوط معمولاً در ارتفاع ۶۵۰ تا دو هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارند و زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی بوده که شامل استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان و چهار محال بختیاری است.

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در زاگرس رخ داده است

جاودان خرد تصریح کرد: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی در زاگرس رخ داده است.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس حدود ۴۰ درصد از کل جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهد که در این میان سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل‌های زاگرس ۲۰ درصد است، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است که از این سطح ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار که شامل ۵۳ درصد مساحت کل استان می‌شود را جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار را که شامل ۳۴ درصد مساحت کل استان می‌شود را مرتع تشکیل می‌دهد که سالانه چندین هکتار از این مراتع و جنگل‌ها در آتش می سوزد.

میراث کهن یک میلیارد تومانی در آتش| قصه پر غصه آتش سوزی جنگل های بلوط

جنگل‌ها به عنوان تصفیه کننده های هوا به صورت سالانه هفت تن ریزگرد را دفع می کنند و با آتش سوزی جنگلها، این ریزگردها به شهرها رسیده و برای مقابله با ریزگردها هزینه مضاعفی بر جامعه تحمیل می شود.

در این آتش سوزیها، درختان بلوط که سرمایه سالها همزیستی با طبیعت هستند به راحتی به خاکستر تبدیل می شوند و میلیاردها سرمایه در اندک زمانی از دست می رود.

امام جمعه یاسوج نیز در این راستا گفت: آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها باعث نابودی و خسارت‌هایی به جانداران و جنگل‌ها می‌شود که مردم و مسئولان باید مراقبت لازم را داشته باشند.

آیت‌الله سیدنصیر حسینی افزود: آتش‌سوزی‌ها باعث نابودی و خسارت‌های مالی و محیطی بر حیوانات، جانداران و جنگل‌ها می‌شود که مردم باید مراقبت لازم را داشته باشند.

وی افزود: این آتش‌سوزی‌ها محیط زیست، درختان و گونه‌های جانوری و گیاهی را از بین می‌برد و چنانچه به دست انسان باشد، چه به صورت عمدی و چه سهوی بوده در هر دو حالت مجازات دارد.

بر اساس آمارها، آتش سوزی های اخیر به بیش از ۷۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زده و آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی های سال جاری در عرصه های طبیعی استان بوده است و آنچه مهار آتش را با مشکل مواجه کرده نبود امکانات است که سالانه هزاران بلوط را به خاکستر بدل می کند.

کد خبر: ۲۹۵٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha