۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
مسکن ملی کردستان همچنان متوقف در ایستگاه تخصیص زمین| هنوز هیچ واحدی افتتاح نشده است
بازار گزارش می دهد؛

مسکن ملی کردستان همچنان متوقف در ایستگاه تخصیص زمین| هنوز هیچ واحدی افتتاح نشده است

سنندج- سه سال از وعده احداث مسکن ملی از سوی دولت سیزدهم در کشور می گذرد و وضعیت این طرح ملی در استان کردستان، فعلا در ایستگاه تعیین و تخصیص زمین قرار دارد.

بازار؛ گروه استان ها: مسکن ملی یکی از طرح های مهم و اصلی دولت سیزدهم در کشور بود و بر همین أساس قرار بود که سالانه یک میلیون مسکن از سوی دولت ساخته و به مردم تحویل داده شود.

از مجموع چهار میلیون مسکن وعده داده شده در کل کشور برای چهار سال فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۸۰ هزار واحد آن مربوط به استان کردستان است که البته تاکنون و بعد از سه سال هنوز هیچ واحدی در این استان به بهره برداری نرسیده است.

در جریان اجرایی کردن طرح مسکن مهر در استان کردستان نیز در دهه ۹۰ وضعیت استان به مراتب بدتر از سایر استانهای کشور بود و به همین دلیل هنوز هم پرونده شماری از مسکن های مهر بسته نشده است و خانوارهای زیادی درگیر این معضل هستند و امروز بعد از گذشت سه سال فعلا مسکن ملی در استان هم با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه است.

در کنار کندی روند پیشرفت مسکن ملی و مفتوح بودن پرونده شمار زیادی از پروژه های مسکن مهر، وضعیت بازار مسکن در استان کردستان را تا حدود زیادی بحرانی تر از سایر نقاط کشور نموده و امروز قیمت اجاره بها در سنندج از کلان شهرها جلو زوده و در ردیف شهر تهران قرار گرفته است.

ثبت نام بیش از ۲۰۰ هزار متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در کردستان

وضعیت مسکن در استان کردستان تا حدی بحرانی است که در همان روزهای ابتدایی اجرایی کردن طرح مسکن ملی، بالغ بر ۲۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند و بر أساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی بالغ بر ۱۲۰ هزار متقاضی راستی آزمایی شده و واجد شرایط بهره برداری از این طرح هستند.

از مجموع ۱۲۰ هزار نفر پالایش شده رقمی کمتر از ۲۵ هزار نفر تاکنون به مرحله واگذاری زمین رسیده و بر أساس آمارهای اعلامی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان، نیمی از این افراد نیز به مرحله ساخت و ساز نرسیده اند.

مسکن ملی کردستان همچنان متوقف در ایستگاه تخصیص زمین| هنوز هیچ واحدی افتتاح نشده است

حال بعد از گذشت سه سال از اجرایی کردن طرح مسکن ملی در استان کردستان تاکنون زمین مورد نیاز برای میزان سهمیه این استان تامین نشده است و مسئولان ملی و استانی در صدها جلسه و نشست همچنان وعده تامین زمین را اعلام می کنند.

استاندار کردستان: تامین زمین ۲۸ هزار واحد مسکن ملی در استان کردستان

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در جلسه اخیر شورای مسکن استان کردستان اعلام کرد: تاکنون زمین ۲۸ هزار واحد مسکن ملی در استان تامین شده است که با الحاقاتی که قرار است از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای استان تصویب شود، بیش از ۵۰ هزار واحد را می‌ توانیم تامین زمین کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت مسکن ملی در این استان، گفت: با تامین زمین مورد نیاز تاکنون ساخت بیش از ۲۸ هزار واحد مسکن ملی در استان قطعی شده است.

جهانگیر الیاسی با اشاره به اینکه پیگیری ها در راستای تامین زمین برای اجرایی کردن طرح مسکن ملی در استان کردستان همچنان ادامه دارد، یادآور شد: بر اساس اقدامات صورت گرفته تا یک ماه آینده این میزان به ۳۶ هزار و ۸۹۱ واحد خواهد رسید.

توپوگرافی و نبود زمین چالش اصلی پیش روی طرح نهضت مسکن ملی در کردستان

هر چند که مطابق سرنوشت مسکن مهر در استان کردستان در دولت های نهم و دهم مسائل و مشکلات متعددی از جمله شرایط توپوگرافی و نبود زمین بهانه اصلی مسئولان دولت سیزدهم به شمار می رود ولی بررسی وضعیت استانهای مشابه کردستان نشان می دهد که وضعیت آنها به مراتب بهتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در خصوص دلیل اصلی عقب افتادن این استان در راستای اجرایی کردن طرح مسکن ملی، عنوان کرد: در بسیاری از پروژه‌ های ساخت، به دلیل خاکبرداری و توپوگرافی سخت منطقه عقب هستیم.

الیاسی ضمن اشاره به تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در راستای تسریع در اجرایی کردن طرح مسکن ملی در استان کردستان، خواستار همکاری و تعامل بین بخشی در راستای رشد این بخش شد و از همه إدارات و سازمان های مرتبط درخواست نمود که شرایط برای پیشبرد این طرح ملی را تسهیل کنند.

در حالی بازار وعده ها در خصوص مسکن ملی و آینده آن در استان کردستان همچنان ادامه دارد که متاسفانه در سایر بخش های مرتبط با این طرح هم وضعیت استان چندان مناسب نیست و به همین دلیل مردم چشم انتظار تصمیم قاطع دولت جدید در راستای بهبود وضعیت این حوزه را دارند.

مسکن ملی کردستان همچنان متوقف در ایستگاه تخصیص زمین| هنوز هیچ واحدی افتتاح نشده است

آمارهای اعلامی از سوی مسئولان سازمان های مسئول نشان می دهد که کردستان در زمینه بازسازی بافت فرسوده هم وضعیت چندان خوبی ندارد و البته این مسئله در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی هم که از زیرساخت های طرح نهضت ملی مسکن است، نیز وجود دارد.

عدم پرداخت تسهیلات طرح مقاوم سازی مسکن روستایی از سوی شماری از بانک های عامل، نبود تشویق های لازم از سوی دولت برای مشارکت بهتر مردم در این امر و ... از جمله چالش های پیش روی مقاوم سازی مسکن روستایی در استان کردستان به شمار می رود.

به هر حال علیرغم همه وعده های داده شده از سوی مدیران و مسئولان استان کردستان، سه سال گذشته مباحث مرتبط با طرح نهضت ملی مسکن بیشتر حول محور تامین و تخصیص زمین در دو بخش تغییر کاربری ها و الحاق زمین های کشاورزی و منابع طبیعی به فضای شهری در راستای اجرایی کردن این طرح گذشته و امروز شمار زیادی از خانواده های کردستانی درگیر چالش ها و مشکلات پیش رو هستند.

کد خبر: ۲۹۵٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha