۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
بحران برق دامن صنعت فولاد را گرفت؛ تعطیلی اجباری کارخانجات در پی قطعی برق

بحران برق دامن صنعت فولاد را گرفت؛ تعطیلی اجباری کارخانجات در پی قطعی برق

در حالی که طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد تولید فولاد میانی در ۳ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۱.۶ درصدی داشته است، خبرها حاکی است قطعی برق فولادسازان را به تعطیلی اجباری کشانده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت فولاد نیز همانند صنایع بسیار دیگری در حالی با بحران و چالش قطعی برق این روزها مواجه است که به گفته برخی مدیران کارخانجات فولادی، تولید فولاد در اکثریت قریب به اتفاق واحدهای تولیدی در اثر محدودیت های شدید برقی متوقف شده است.

به گزارش چیلان، تشدید محدودیت‌های برقی و قطعی عملی برق در کارخانجات فولادی باعث شده تا در سال جهش تولید و در حال حاضر، اغلب کوره‌ها و خطوط تولید فولاد کشور متوقف شوند و فقط یکی از کوره‌های فولاد مبارکه اصفهان در حال تولید باشد که برق مورد نیاز آن هم از نیروگاه جدید این شرکت تامین می‌شود!

وزارت نیرو به توافقات خود عمل نکرد

طبق این گزارش حتی وزارت نیرو بر توافقات قبلی خود با انجمن تولیدکنندگان فولاد هم پایبند نمانده و برق تولیدی نیروگاه‌های احداث شده توسط کارخانجات فولادی (نیروگاه‌های خودتامین) را هم به آنان تحویل نمی‌دهد! حتی چند روزی است فولادسازان برق مورد نیاز برای تولید شبانه را هم دریافت نمی کنند!

این در حالی است که به گفته فعالان و کارشناسان، قطعی برق فولادسازان و توقف تولید فولاد کشور، علاوه بر ضربه اساسی به اقتصاد ملی و خسارات متعدد وارده به این کارخانجات، ایفای تعهدات داخلی و صادراتی آنان را نیز مختل کرده و کارخانجات را درگیر دعاوی حقوقی متعددی خواهد کرد.

کاهش ۱.۶درصدی تولید فولاد میانی در سه ماهه اول سال

به این ترتیب خبرها حاکی از تغییر روند تولید فولاد دارد به نحوی که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار تولید فولاد در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد که طبق این آمارها، تولید فولاد میانی در ۳ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۱.۶ درصدی و تولید آهن اسفنجی افزایش ۱۴ درصدی داشته است.

در واقع بر اساس گزارش آماری انجمن فولاد در ۳ ماهه سال جاری، تولید فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) به ۹ میلیون و ۳۱ هزار تن رسید. در بخش فولاد میانی، ۵ میلیون و ۵۲۵ هزار تن سهم تولید بیلت و بلوم و ۳ میلیون و ۵۰۶ هزار تن سهم تولید اسلب بوده است. تولید بیلت و بلوم کاهش ۲.۶ درصدی داشته و تولید اسلب هم ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

بحران برق دامن صنعت فولاد را گرفت؛ تعطیلی اجباری کارخانجات در پی قطعی برق

در گزارش آماری انجمن فولاد، رشد تولید مقاطع تخت فولادی مثبت ۶.۶ درصد و رشد تولید مقاطع طویل هم فولادی منفی ۲.۸ درصد اعلام شده است. به نحوی که تولید مقاطع تخت ۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تن بوده که ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار تن سهم ورق گرم، ۷۱۹ هزار تن هزار تن سهم ورق سرد و ۴۵۹ هزار تن سهم ورق پوششدار بوده است.

با این وجود آمارهای منتشر شده نشان می دهد: تولید ورق گرم افزایش ۵.۳ درصدی، تولید ورق سرد کاهش ۲ درصدی و تولید ورق پوشش‌دار افزایش ۱.۸ درصدی داشته است.

تولید تیرآهن به ۴۳۲ هزار تن رسید

همچنین در ۳ ماهه سال جاری، تولید تیرآهن با افزایش ۸.۸ درصدی به ۴۳۲ هزار تن رسیده است و تولید میلگرد هم با ۴.۹ درصد کاهش به ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسیده است. تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی با افزایش ۱.۲ درصدی همراه بوده است.

از سوی دیگر تولید آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد با افزایش ۱۴ درصدی به ۱۱ میلیون و ۳۶۲ هزار تن رسیده است. همچنین طبق آمار منتشر شده تولید گندله نیز با افزایش ۵.۳ درصدی به ۱۸ میلیون و ۵۱۲ هزار تن رسید.

کد خبر: ۲۹۵٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha