۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
تلاش‌ بی‌نتیجه اخذ کد رجیستر برای صادرات میگوی گلستان| در انتظار حضور هیات روسی هستیم
مدیرکل شیلات گلستان مطرح کرد؛

تلاش‌ بی‌نتیجه اخذ کد رجیستر برای صادرات میگوی گلستان| در انتظار حضور هیات روسی هستیم

گرگان- جباری، مدیرکل شیلات گلستان گفت: پیگیری ها برای حضور هیات روسی برای بررسی و بازدید از مراکز عمل آوری میگو گلستان در حال انجام است تا تولید کنندگان گلستانی بتوانند کد رجیستر برای صادرات اخذ کنند.

اسماعیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص حجم تولید میگو استان گلستان اظهار کرد: تولید سه هزار و ۷۰۰‌ تن میگو در سال گذشته و پیش‌بینی تولید بیش از چهار هزار تن میگو برای امسال، نشان دهنده این است که میگو به مرحله تولید انبوه رسیده است.

مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: در حال برنامه ریزی برای صادرات مستقیم میگو از استان گلستان به کشور روسیه هستیم اما متاسفانه این کشور تا به امروز با در نظر گرفتن دلایل نامشخصی از این موضوع استقبال نکرده است.

وی ادامه داد: برای تحقق این موضوع از طریق وزرات خارجه و وزارت کشور اقداماتی صورت گرفت اما نتیجه نداشت و تصمیم بر این شد که دامپزشکی پیگیری های لازم را انجام دهد، اما دامپزشکی هم بعد از تلاش های فراوان نتوانست شرایط را فراهم کند.

جباری افزود: بعد از سفر نماینده صادرات ایران به کشور روسیه برای حل این مسئله، در تصمیم گیری های چند روز گذشته مقرر شد، بخش خصوصی پیگیری های لازم را انجام دهد تا دعوت از هیأت روسی برای بازدید از منطقه عمل آوری میگو به نتیجه برسد.

مدیرکل شیلات گلستان اظهار کرد: دو مورد از مراکز عمل آوری میگو در استان گلستان با تکنولوژی و استاندارد های روز دنیا تجهیز ‌و افتتاح شده اند که هر یک از این مراکز کار هزار تن عمل آوری میگو را انجام می‌دهند.

وجود ۹ مرکز عمل آوری میگو در گلستان

وی ادامه داد: در استان گلستان ۹ مرکز عمل آوری میگو وجود دارد و اگر بتوانیم با یکی از مراکز روسی قراداد منعقد کنیم و کد رجیستر را بگیریم، مشکل صادرات استان گلستان هم از مرز اینچه برون حل خواهد شد.

جباری در رابطه با زمان اولین صادرات میگو به روسیه گفت: پیگیری ها همچنان ادامه دارد تا در زمان تولید میگو در شهریور و مهر ماه امسال، صادرات میگو به کشور روسیه انجام شود.

مدیرکل شیلات گلستان تشریح کرد: هیات روسی برای اعطای کد رجیستر در بازدید خود از مراکز عمل آوری میگو به مسائل بهداشتی،‌ دما، بسته بندی و استاندارهای روز دنیا توجه می‌کند و پس از تایید کد رجیستر، میگو صادر می‌شود.

وی افزود: باید منتظر حضور این هیأت در ایران باشیم تا از جزئیات بیشتر شرایط تایید مراکز باخبر شویم.

جباری اظهار کرد: از دلایل انتخاب کشور روسیه برای انجام صادرات، علاقه و ذائقه مناسب مردم این کشور به مصرف میگو است و دیگر کشور های همسایه مانند عراق و افغانستان علاقه چندانی به مصرف این محصول ندارند.

ارسال میگو به جنوب برای دریافت کد رجیستر

مدیرکل شیلات گلستان بیان کرد: در چند سال اخیر پرورش دهندگان میگو برای دریافت کد رجیستر باید محصول خود را به جنوب کشور ارسال می‌کردند اما اگر توافق با روسیه انجام شود، کد رجیستر از طرف روسی مستقیما صادر خواهد شد.

جباری در رابطه با پیگیری های صورت گرفته برای حل این موضوع گفت: جلسات متعددی در ستاد میگو استان و در استانداری با حضور استاندار برگذار و از طریق وزرات خارجه و وزارت کشور هم پیگیری های لازم انجام شد.

وی افزود: ارگان های دولتی مانند شیلات، دامپزشکی وهمچنین بخش خصوصی این موضوع را متداوم پیگیری کرده اند.

مدیرکل شیلات گلستان در پایان در رابطه با چالش های موجود در این مسیر یادآور شد: چالش حال حاضر تا این مرحله، عدم حضور هیات روسی در ایران و استان گلستان است که امید است در آینده محقق شود.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha