۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
کشاورزان گلستانی رغبتی برای فروش توتون به دخانیات ندارند
دهیار روستای جعفرآباد:

کشاورزان گلستانی رغبتی برای فروش توتون به دخانیات ندارند

گرگان- آلوستانی، دهیار جعفرآبادملک گفت: اگر چه دخانیات توتون را به صورت تضمینی از کشاورز خریداری می کند اما به علت شرایط سخت، درجه بندی و قیمت پایین، کشاورز رغبتی برای فروش توتون به دخانیات ندارد.

عقیل آلوستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشت توتون در روستاهای شرق گرگان مانند جعفرآباد، تقرتپه، نوده ملک، والش آباد و بخش هایی از شهر قرق انجام می شود.

دهیار روستای جعفرآباد افزود: سال جاری تقریبا هزار و ۵۰۰ هکتار توتون در این مناطق کشت شده است که کشاورزان جعفر آباد برای ۱۷۰ هکتار از اراضی تحت کشت توتون با دخانیات قرارداد منعقد کردند و علاوه بر آن بخشی هم توسط شرکت خصوصی خریداری شد و بخشی از کشاورزان نیز محصول خود را در بازار آزاد به فروش رساندند.

وی با اشاره به مشکلاتی که بین دخانیات و بخش خصوصی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شرکت دخانیات با کشاورز قرارداد عقد کرده و خرید تضمینی انجام می دهد اما چند سالی است که بخش خصوصی پای کار آمده و توتون را به صورت غیر دسته بندی و با قیمت بالاتر از کشاورز خریداری می کند.

آلوستانی گفت: شرکت دخانیات کشاورز را مجاب کرده که برای فروش، توتون را به درجه های مختلف دسته بندی و در نهایت با قیمت پایین تر از بخش خصوصی از کشاورز خریداری می کند.

وی افزود: همه اینها سبب می شود که کشاورزان رغبتی برای فروش توتون به دخانیات نداشته باشند و همین مساله باعث گله مندی هایی بین کشاورز و دخانیات به وجود آورده است.

دهیار روستای جعفرآباد گفت: برای حل این مباحث جلساتی با دهیاری ها، بخشداری و مسئولان بالادست برگزار کردیم تا شرایط فروش توتون به دخانیات تسهیل تر شود اما متاسفانه تاکنون اقدام موثری محقق نشده و توتون منطقه بیشتر توسط دلال ها خریداری می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این سال گذشته بذرهای تحویلی دخانیات به کشاورزان سالم نبود، ناخالصی داشت و کشاورز نتوانست آن را به عمل آورده و برای نشا در زمین های کشاورزی آماده کند که همه مسائل باعث سردرگمی کشاورزان شده است.

کد خبر: ۲۹۴٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha