۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
صادرات ۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه

صادرات ۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فروردین ۱۴۰۱ دیپلماسی مذاکراتی ما با روسیه به نتیجه رسید و در سالی که گذشت، ۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه صادر کردیم.

به گزارش بازار، مرتضی شاهمیرزایی در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که با بیان اینکه طی دو سال اخیر همکاری خوبی بین شرکت‌های ایرانی و روس وجود داشت، اظهار کرد: یکی از موضوع‌های مهم پیگیری‌شده در دولت سیزدهم پرهیز از خام‌فروشی و استفاده حداکثری از منابع ملی بود، در صنایع نفت ‌و گاز به مقوله کاتالیست به‌عنوان پیشران واحدها نگریسته می‌شود و در صنایع پتروشیمی نیز در همه واحدها، به انواع کاتالیست نیاز داریم.

وی با تأکید بر نقش کلیدی کاتالیست در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: تلاش کردیم برای بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت در چند سال گذشته به‌صورت جهشی حرکت کنیم و با تعریف مأموریت در این زمینه، در چند محور مختلف کار جهادی خود را آغاز و رویکردها و سمت‌وسوی حرکت‌ها را معین کردیم.

وی از راه‌اندازی پنجمین مرکز پژوهش و فناوری این شرکت در مکران پس از مراکز مهم تهران، اراک، شازند و عسلویه خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه صنعت کاتالیست موردنیاز صنایع پتروشیمی، روند بومی‌سازی در این صنعت به مقدار قابل توجهی شتاب گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در بخشی از کاتالیست‌ها به‌دلیل مانع‌تراشی غربی‌ها مشکلاتی داشتیم، افزود: برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با مشارکت صنعتگران این حوزه برنامه‌ریزی شد تا در شرکت‌های تولیدی حوزه این صنعت، زمینه بومی‌سازی و تولید فراهم شود. در همین مسیر، سند جامع کاتالیست آماده شد که در این سند وضعیت کشور ما در منطقه و آسیا و ظرفیت‌ این صنعت در کشورمان به‌دقت بررسی، و مشخص شد در کدام بخش‌ها باید سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته شاهمیرزایی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ نخستین نمایشگاه کاتالیست را در صنعت پتروشیمی برگزار کردیم و باعث شد فعالان این بخش در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها با یکدیگر آشنا شوند و در این زمینه تبادل نظر شود و هم‌افزایی دانش فنی تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پس از آن برخی کاتالیست‌سازهای خوشنام وارد عمل شدند و همکاری تنگاتنگی شکل گرفت و نخستین مرکز کاتالیست با مشارکت دانشگاه امیرکبیر تأسیس شد، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی تا قبل از انقلاب اسلامی در مجموع حرکت کندی داشت، درحالی‌که به‌عنوان صاحب منابع هیدروکربوری باید حداکثر استفاده را از منابع هیدروکربوری به عمل می‌آوردیم، اما امروز با وجود همه تحریم‌ها، ۱۸ مجتمع پتروشیمی داریم و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما در حال عبور از ۱۰۰ میلیون تن است.

کد خبر: ۲۹۴٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha