۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
تولید ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان داخلی در بهار امسال
رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور اعلام کرد؛

تولید ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان داخلی در بهار امسال

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور اعلام کرد: بهار امسال ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در داخل تولید شد که سال آینده در اختیار نوغان‌داران برای تولید پیله تر قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار از وزارت جهاد کشاورزی، رضا صورتی زنجانی افزود: به همت پژوهشگران داخلی ۸ هیبرید جدید پرمحصول متاثر از یک پروژه اصلاح نژادی، معرفی و به خط تولید تجاری کشور وارد شده است که به لحاظ کمی پرورش تخم‌های نوغان اصلاح شده جدید، ۱۵ درصد محصول پیله بیشتری تولید می‌کنند.

وی اظهارداشت: تولید تخم نوغان داخلی در سه سال پیش، چهار هزار جعبه بود، اما با ادامه سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی، دولت و تلاش پژوهشگران، این میزان تولید به ۱۰ هزار جعبه در سال گذشته و ۱۵ هزار جعبه در بهار سال جاری رسیده که نسبت به سه سال پیش، رشد معنی‌داری داشته است و ما وارد دوره جهش تولید شده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور تصریح کرد: ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان با احتساب ۱۵ درصد افزایش وزن پیله و با احتساب قیمت امروز، نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در سال ارزش افزوده برای بهره‌برداران ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که امسال برای فعالیت نوغانداری ۳۶ هزار جعبه تخم نوغان وارد کشور شد، گفت: این میزان واردات در سه سال پیش حدود ۴۵ هزار جعبه تخم نوغان بود.

صورتی زنجانی اظهارداشت: هر ۵.۲ کیلوگرم پیله تولید شده از تخم نوغان ایرانی به یک کیلوگرم نخ ابریشم و هر ۵.۸ تا ۶.۲ کیلوگرم پیله تولید شده از تخم نوغان وارداتی به یک کیلوگرم نخ ابریشم تبدیل می‌شود و این حاکی از بالاتر بودن عیار پیله ایرانی نسبت به موارد مشابه وارداتی است.

وی درباره کیفیت تخم نوغان تولید داخل اضافه کرد: تخم نوغان تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار است به طوری که نوغانداران بیشتر به خرید داخلی تمایل دارند.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور با بیان این که فرآیند تولید تخم نوغان پس از کارهای اصلاحی و معرفی لاین‌های تجاری و پرمحصول، چهار سال طول می‌کشد، گفت: هسته اولیه تخم نوغان کشور و یا تخم نوغان اجداد به طور انحصاری در این مرکز تولید می‌شود و پس از ارایه آن به دستگاه اجرایی، طی دو سال پرورش با نظارت مرکز توسعه نوغانداری، تخم نوغان F۱ یا همان تخم نوغانی که در اختیار نوغانداران قرار می‌گیرد، توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

وی افزود: خط تولید تخم نوغان اجداد در بالادست در اختیار مرکز تحقیقات ابریشم کشور و خط تولید پایین‌دست، در بخش خصوصی است که با نظارت دولت اقدام به تولید تخم نوغان اصلاح شده می‌کند.

صورتی زنجانی تصریح کرد: با افزایش تولید پیله ابریشم در داخل و تبدیل آن به نخ ابریشم، خوداتکایی در صنعت فرش نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۲۹۴٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha