۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
دوراهی قیمت‌ها در بازار آهن

دوراهی قیمت‌ها در بازار آهن

قیمت آهن در بازار آزاد کاهش یافته، اما در بورس کالا شاهد افزایش قیمت آهن اسفنجی و شمش بودیم. انتظار می رود با رفع قطعی برق و بازگشت به شرایط عادی در شهریورماه، اوضاع بازار فولاد بهبود یابد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ گزارش‌ها از بازار آهن پس از انتخابات ریاست جمهوری حاکی است عمده قیمت آهن آلات با روندی کاهشی همراه بوده است. در این میان، شاهد افت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی بنگاه‌های تهران هستیم اما شماری از کارخانه‌ها قیمت روز تیرآهن را ثابت اعلام کردند.

با وجود محدودیت عرضه شمش به دلیل مشکلات تأمین برق، قیمت میلگرد آجدار نیز در بازار داخلی ثابت ماند و تنها در برخی مبادی فروش کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی مشاهده شد. نرخ پیشنهادی از ۲۶۴۰۰ تومان برای میلگرد خلیج فارس، ۲۶۶۰۰ برای قیمت میلگرد ابرکوه تا ۲۷۵۰۰ تومان برای قیمت میلگرد نیشابور متغیر بود.

قیمت ورق سیاه و انواع ورق گرم در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه با کاهش ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی عرضه شد در این میان قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق روغنی و انواع ورق سرد در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل صنعتی، پروفیل مبلی و سایر قوطی پروفیل‌ها بدون تغییر عرضه شدند، همچنین قیمت لوله داربستی و مانیسمان و انواع لوله‌ها نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند. قیمت روز نبشی و ناودانی هم جز کارخانه ناب تبریز که کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت در سایر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

در مجموع، بازار آهن و فولاد در رکودی نسبی به سر می‌برد و نوسانات جزئی در قیمت‌ آهن مشاهده می‌شود به طوری که انتظارات مثبت ناشی از انتخابات و امید به مهار قیمت دلار، تقاضای سرمایه‌ای در بورس کالا را تحت تاثیر قرار داده و از التهابات بازار آهن کاسته است.

کاهش قیمت آهن در بازار، افزایش قیمت در بورس

انتخابات ریاست جمهوری و کاهش انتظارات تورمی، موجب افت قیمت آهن آلات در بازار آزاد شده است با این حال، در بورس کالا شاهد افزایش قیمت آهن اسفنجی و شمش بودیم و به نوعی بازار آهن دچار دوراهی در قیمت‌ها شده است.

گزارش‌ها از معاملات دیروز بورس کالا حاکی است با وجود تعطیلی هفته آینده، تقاضا برای شمش در بورس افزایش یافت، اما به طور کلی، رکود در بازار آهن تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت. قطعی برق، محدودیت نقدینگی و کمبود تقاضا از جمله عواملی هستند که به این رکود دامن می‌زنند.

از شهریورماه با رفع قطعی برق و بازگشت به شرایط عادی، می‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت اما در حال حاضر فعالان فولادی منتظر تصمیمات دولت جدید در خصوص رونق صادرات، تسهیل قوانین صادراتی، رفع تحریم‌ها، اصلاح قیمت‌گذاری در بورس کالا و حذف واسطه‌ها هستند.

روند نزولی معاملات در بورس کالا

گزارش‌ها از جزئیات معالمات شمش در بورس حاکی است در سومین هفته تیرماه، شاهد افت ۲۱ درصدی حجم معاملات شمش فولاد نسبت به هفته قبل بودیم. در این هفته، ۷۳ درصد از شمش‌های عرضه شده به فروش رسیدند، در حالی که این رقم در هفته گذشته ۹۴ درصد بود.

حجم عرضه شمش در ۱۸ تیرماه ۲۳ درصد نسبت به ۱۱ تیرماه کاهش یافت و تقاضا نیز با افت ۶۰ درصدی همراه بود اما با وجود کاهش تقاضا، قیمت شمش در بورس کالا ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۲ هزار و ۸۲۲ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

براساس آمار موجود نرخ شمش در چند هفته اخیر روند افزایشی داشته و احتمال می‌رود سقف قیمت شمش در هفته آینده نیز تا ۳۰۰ تومان افزایش بیابد. این در حالی است که قیمت میلگرد بازار در شرایط فعلی افزایش ۱۰۰ تومانی را هم نمی‌پذیرد.

با این حال با وجود تعطیلی‌های مذهبی هفته آینده، تقاضا برای شمش به طور موقت افزایش یافت اما پیش‌بینی می‌شود که بازار فولاد تا پایان مردادماه با رکود روبه‌رو باشد. برخی کارشناسان معتقدند احتمالا تا زمان انتخابات ریاست جهوری آمریکا نوسانات چشمگیری در بازار رخ نخواهد داد و این بازه زمانی که قیمت‌ها روند کاهشی دارند بهترین فرصت برای خرید آهن به شمار می‌رود.

کد خبر: ۲۹۴٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha