۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باهدف تامین حقابه تالاب‌ها
سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد؛

ضرورت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باهدف تامین حقابه تالاب‌ها

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: آب مصرفی در بخش کشاورزی باید کم شود تا منابع آب آزاد را بازتخصیص کنیم و فرونشست تسکین یابد تا بتوان حقابه تالاب‌ها را بدهیم.

به گزارش بازار از وزارت نیرو، عیسی بزرگ‌زاده در چهارمین نشست دبیرخانه‌های سلامت وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با حضور مدیران و مسئولان کمیته سلامت وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با محوریت غذا، آب و سلامت در شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: تأمین غذا، بیشترین آب کشور را مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده، بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد آب در بخش غذا و کشاورزی مصرف می‌شود و پدیده‌های طبیعی همچون خشکسالی، ترسالی و تغییر اقلیم به‌صورت مستقیم بر آن تأثیر داشته و راندمان و اثربخشی آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه آب آشامیدنی نیز مستقیماً به امنیت غذایی مرتبط است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با تدوین «نقشه راه‌آب»، تلاش کرده است باتوجه‌به ویژگی‌های اقلیمی، ناترازی آب کشور را شناسایی و رفع کند.

بزرگ‌زاده گفت: اکنون بیش از دوبرابر مقادیر جهانی، آب مصرف می‌کنیم و درحالی‌که سرانه مصرف منابع آب در جهان ۴۰ درصد است، این میزان در ایران ۹۱.۲ درصد است.

وی ادامه داد: چاره‌ای نداریم جز اینکه از کشاورزی افقی به کشاورزی عمودی روی بیاوریم تا تولیدات به ۱۶۰ میلیون تن در سال برسد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: باید آب مصرفی در کشاورزی کم شود تا منابع آب آزاد را بازتخصیص کنیم؛ فرونشست تسکین یابد و بتوانیم حقابه تالاب‌ها را بدهیم.

بزرگ‌زاده، فربگی فوق‌العاده در کشاورزی و بی‌پروایی در مصرف آب را برای آینده آبخوان‌های کشور یک مخاطره دانست و افزود: تیرماه سال گذشته، سند ملی و دانش‌بنیان امنیت غذایی ابلاغ شد؛ ولی باگذشت یک سال، این سند آن‌طور که باید اجرایی نشده و وزارت جهاد کشاورزی بحث کمبود بودجه را دلیل این امر اعلام کرده است.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح قیمت‌ها در مقابل انتظار تأمین بودجه برای اجرای این سند، راهکار نزدیک‌تر به واقعیت است، خاطرنشان کرد: نباید برای محصولات غیرراهبردی از آب ارزان استفاده شود. گندم و برنج استراتژیک هستند؛ ولی سایر محصولات نباید از آب ارزان بهره‌مند باشد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در سند ملی امنیت غذایی، راه‌های فراوانی برای طی‌کردن وجود دارد که اگر طی نشود، پایداری زیست‌بوم به مخاطره می‌افتد. چرا که اکنون آبخوان‌ها دیگر آبی برای بد مصرفی ندارند و فرونشست تهدید بزرگی است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه سند ملی امنیت غذایی یک هنجار است و هر کسی در برابر اجرای آن مقاومت کند و برای تحقق آن تلاش نکند، روبروی یک هنجار ملی ایستاده است، خاطرنشان کرد: اقدام برای تحقق این سند، مبارزه برای یک هنجار ملی است؛ چرا که ذیل آن به بهره‌وری فیزیکی آب توجه شده و تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش‌یافته می‌یابد.

وی گفت: ایران کشور ارزشمندی است و زیبنده نیست که آبخوان‌های آن به بهانه تولید کشاورزی تخلیه شود.

بزرگ‌زاده ادامه داد: اگر سند ملی امنیت غذایی اجرایی نشود، دریاچه‌ها و تالاب‌ها آب نخواهند داشت؛ اگر آب بیش از اندازه مصرف شود، به قول سعدی باید «بر احوال ما گریست».

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه نهاد حاکمیت به بخش خصوصی، نهاد بازار و نهاد اجتماع اجازه فعالیت نمی‌دهد، گفت: این در حالی است که باید بخش خصوصی و سایر بخش‌ها برای تحقق امنیت غذایی به میدان بیایند و تا اجماع ملی شکل نگیرد، دستیابی به اهداف این اسناد دشوار است.

کد خبر: ۲۹۴٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha