۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
۸۸ درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود
رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور:

۸۸ درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۸۸.۹ درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود که بیش از دوبرابر شاخص کمیسیون پایدار سازمان ملل است.

به گزارش بازار از وزارت نیرو، علی پوراحمد درباره شرایط عمومی حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی ادامه داد: تعداد استان‌های واقع در این حوضه آبریز ۱۵ استان است و به‌عبارت‌دیگر ۴۳ درصد جمعیت کشور در این بخش قرار دارند.

وی افزود: سرانه آب تجدیدپذیر کشور برابر با ۱۲۷۱ مترمکعب و سرانه آب تجدیدپذیر حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی برابر ۴۷۳ مترمکعب است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، آب قابل‌برنامه‌ریزی به میزان حدود ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر باید محدود شود تا ضمن تاب‌آوری در برابر خشکسالی، به حفظ اکوسیستم و توسعه پایدار بر مبنای توان اکولوژیک کمک کند.

پوراحمد گفت: در حال حاضر حدود ۸۸.۹ درصد آب تجدیدپذیر کشور مصرف می‌شود که بیش از دوبرابر شاخص کمیسیون پایدار سازمان ملل است.

وی در باره تغییرات سرانه آب تجدیدپذیر و جمعیت کشور طی یک قرن اخیر افزود: در چهار دهه گذشته، سرانه آب تجدیدپذیر کشور، یک‌سوم شده است. با ادامه این روند و افزایش جمعیت به ۱۰۶ میلیون نفر در سال ۱۴۲۰، پیش‌بینی می‌شود سرانه آب تجدیدپذیر کشور به حدود ۹۷۶ مترمکعب در سال کاهش یابد که بر اساس شاخص فالکن مارک به معنای عبور کشور از شرایط فعلی (تنش آبی) به شرایط بحران آبی در سال ۱۴۲۰ است.

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و حوضه‌های شرقی کشور خاطرنشان کرد: دراین‌رابطه راهکارها و پیشنهاداتی مطرح است که از جمله می‌توان به اهتمام در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب شرب، ممنوعیت واگذاری اشتراک به مصارف غیرشرب از شبکه آب شرب، ضرورت جداسازی مصارف غیرشرب از شرب به‌ویژه فضای سبز و ضرورت کنترل برداشت‌های چاه‌های کشاورزی در شعاع ۲ کیلومتری منابع آب شرب اشاره کرد.

پوراحمد به وضعیت بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز ۹ گانه اشاره کرد و گفت: درصد اختلاف بارندگی تجمعی از ابتدای سال آبی (اول مهر تا ۹ تیرماه سال جاری) نسبت به میانگین بلندمدت در حوضه آبریز ارس ۳۱ درصد، سفیدرود بزرگ یک درصد، اترک و حوضه‌های شمالی ۱۴ درصد، کرخه و مرزی غرب ۱۸ درصد، کارون بزرگ یک درصد و دریاچه ارومیه ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که همین نسبت در خصوص حوضه آبریز زهره - جراحی و حوضه‌های جنوبی ۳ درصد، فلات مرکزی و شرقی یک درصد و زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب غربی فلات ۴ درصد روند نزولی را به ثبت رسانده است.

کد خبر: ۲۹۴٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha