۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
ارزش قراردادهای همکاری چین با آسیای مرکزی ۲۷ درصد افزایش یافت
توسعه همکاری چین با قلب جزیره جهانی

ارزش قراردادهای همکاری چین با آسیای مرکزی ۲۷ درصد افزایش یافت

چین و آسیای مرکزی تصویر جدیدی از آینده روابط بین‌الملل ترسیم می‌کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیر مقاله ای در ارتباط با روابط بین چین و کشورهای اسیای مرکزی منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز جمعه به وقت محلی با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفتگو کرد. به عنوان آخرین ایستگاه از سفر پرزیدنت شی به آسیای مرکزی، تاجیکستان از رهبر چین استقبال بزرگ و صمیمانه ای داشت و به طور کامل عمق و استحکام روابط دوستانه بین دو کشور را به عنوان همسایگان خوب که به یکدیگر کمک می کنند، دوستان خوبی که از یکدیگر حمایت می کنند و شرکای خوب نشان داد - با منفعت متقابل و نتایج برد-برد و برادران خوبی که با هم صمیمانه رفتار می کنند.
رئیس جمهور شی پس از شرکت در بیست و چهارمین اجلاس شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) و یک سفر دولتی به قزاقستان از دوشنبه بازدید کرد. شی در سفر به آسیای مرکزی با رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله کشورهای آسیای مرکزی دیدار کرد، یک سری سخنرانی های مهم ایراد کرد و به اجماع و نتایج مهم بسیاری دست یافت. وی شاهد لحظه تاریخی توسعه سازمان همکاری شانگهای بود و تعامل بیشتر را در روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی ترویج داد. وی اعتقاد راسخ چین به همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جهت تعمیق بیشتر روابط حسن همجواری را به منطقه و جهان نشان داد و فصل‌های باشکوه جدیدی را در تاریخ دیپلماتیک این کشور نوشت.

در دهه‌های اخیر علی‌رغم تغییر محیط بین‌المللی، چین و کشورهای آسیای مرکزی به تقویت اعتماد متقابل سیاسی خود ادامه داده‌اند

سابقه تعامل چین با کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان و تاجیکستان به هزاران سال پیش برمی گردد و این دوستی گرانبهایی است که نسل ها ادامه داشته و خواهد داشت. در دهه‌های اخیر علی‌رغم تغییر محیط بین‌المللی، چین و کشورهای آسیای مرکزی به تقویت اعتماد متقابل سیاسی خود ادامه داده‌اند و روابط آنها شتاب توسعه سالم و پایداری را حفظ کرده است. آنها با موفقیت راه را برای توسعه روابط چین با همسایگانش هموار کردند و به نوشتن این تاریخ هزار ساله ادامه دادند.
روابط چین و کشورهای آسیای مرکزی واقعاً مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل است - این رابطه بر پیمان و اتحاد مبتنی نبوده و نیاز به ایجاد رقیب یا از طریق اجبار نیست. دقیقاً به همین دلیل است که روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی همیشه محکم بوده است و حمایت قاطعانه از یکدیگر در مسائل استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر منافع اصلی، همراه با احترام به مسیرهای توسعه یکدیگر را مطابق با شرایط ملی خود و با مخالفت قاطع با دخالت هر نیرویی به هر بهانه ای در امور داخلی خود نشان می دهد. چنین اعتماد متقابل سیاسی واقعی مبتنی بر برابری و احترام متقابل موانع همکاری را نیز برطرف کرده است.
رئیس جمهور شی در دیدار خود با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در روز چهارشنبه قبل از اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: هدف هر دو طرف بسیار بزرگ اما در عین حال ساده است، یعنی ارائه زندگی بهتر برای مردم خود.
این امر بیانگر معنای واقعی توسعه روابط دوستانه چین و کشورهای آسیای مرکزی در زمینه های مختلف است. در حال حاضر، چین و کشورهای آسیای مرکزی به سه پوشش جامع دست یافته اند:

پوشش مشارکت های استراتژیک جامع

پوشش آینده مشترک برای بشر در سطح دوجانبه

و پوشش امضای اسناد همکاری برای ایجاد ابتکار یک کمربند یک جاده (BRI).

بر اساس داده های مربوطه تا پایان سال ۲۰۲۳، حجم تجارت بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی به ۸۹.۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۲۷ درصدی را نشان می دهد

بر اساس داده های مربوطه تا پایان سال ۲۰۲۳، حجم تجارت بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی به ۸۹.۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۲۷ درصدی را نشان می دهد. در چارچوب طرح یک کمربند یک جاده، بسیاری از پروژه های تعاونی بزرگ در زیرساخت ها، کشاورزی، و انرژی اجرا شده است، مانند نیروگاه فتوولتائیک در آلماتی و پروژه نوسازی پالایشگاه نفت در قزاقستان. در تاجیکستان، مجموعه ای از پروژه های همکاری در مقیاس بزرگ مانند نیروگاه شماره ۲ دوشنبه انگیزه ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و بهبود استانداردهای زندگی فراهم کرده است. در ازبکستان، کار بر روی پروژه شهر المپیک که توسط چین در حال ساخت است، به سرعت در حال انجام است.

روابط بین چین و کشورهای آسیای مرکزی تصویر جدیدی را برای حال و آینده روابط بین‌الملل ترسیم می‌کند: دنیایی با صلح پایدار، امنیت جهانی، دنیایی رفاه، باز و فراگیر، پاک و زیبا

برخی رسانه ها تبادلات مکرر مردم چین و کشورهای آسیای مرکزی را شبیه دیدار با اقوام توصیف می کنند. کشورهای همسایه در واقع باید مانند همسایگان با یکدیگر تعامل داشته باشند و اعتماد متقابل را عمیق تر کنند و از طریق روابط دوستانه در ناملایمات سهیم شوند. در حال حاضر، چین و پنج کشور آسیای مرکزی حدود ۷۰ جفت استان و شهر خواهر را تأسیس کرده‌اند، بیش از ۱۰ مؤسسه کنفوسیوس در آسیای مرکزی راه‌اندازی شده است و کارگاه‌های آموزشی لوبان از استعدادهای قابل توجهی برای توسعه محلی پشتیبانی کرده‌اند.

معافیت روادید چین و قزاقستان رسماً اجرایی شد و رفت و آمد مردم بین دو کشور را تا حد زیادی تسهیل کرد. شی در سفر خود به قزاقستان گفت که طرف چینی سال گردشگری چین را در سال ۲۰۲۵ در قزاقستان برگزار خواهد کرد و همچنین تصمیم گرفته است دومین کارگاه لوبان را در این کشور آسیای مرکزی افتتاح کند. ارتباطات چین و کشورهای آسیای مرکزی از طریق پیوندهای مختلف به نسل بعدی منتقل خواهد شد.
بیش از ۱۰۰ سال پیش، «هالفورد جان مکیندر»، یکی از بنیانگذاران ژئوپلیتیک این نظریه را مطرح کرد که آسیای مرکزی در قلب جزیره جهانی واقع شده است. امروز، روابط بین چین و کشورهای آسیای مرکزی تصویر جدیدی را برای حال و آینده روابط بین‌الملل ترسیم می‌کند: دنیایی با صلح پایدار، امنیت جهانی، دنیایی رفاه، باز و فراگیر، پاک و زیبا. از درگیری های ژئوپلیتیکی و خطرات واقعی حیاط کوچک، حصار بلند چیزی به دست نخواهد آمد و چین و کشورهای آسیای مرکزی برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند و چشم انداز توسعه و امید را به ارمغان می آورند.
اکنون در آسیای مرکزی، زیر ساخت قطار سریع السیر چین-اروپا به آرامی ساخته می شود، سرمایه گذاری و تجارت در حال رونق است و تبادلات فرهنگی در حال شکوفایی است. آینده همکاری چین و آسیای مرکزی با هدایت دیپلماسی سران کشورها، امیدوارکننده و پر از پتانسیل است. پنج انگشت یک مشت را تشکیل می دهند که به صورت یک دست متحد شده اند. چین و کشورهای آسیای مرکزی با پیروی از چهار اصل همکاری، احترام متقابل، دوستی و حسن همجواری، همبستگی در شرایط سخت و سود متقابل به طور مشترک آینده روشن تری را رقم خواهند زد.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha