۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کاهش کشت سویا در گلستان| کشاورزان بیشتر تمایل به کشت شالی دارند
رییس اداره دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان خبر داد؛

کاهش کشت سویا در گلستان| کشاورزان بیشتر تمایل به کشت شالی دارند

گرگان- موسی خانی، رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال های اخیر کشاورزان به دلیل مشکلات معیشتی که داشتند از کشت سویا دور شده و به کشت شالی روی آوردند.

علی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ هکتار سویا در استان کشت شد که از این میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن برداشت سویا انجام شده است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان افزود: امسال برای کشت ۱۲ هزار هکتار سویا برنامه ریزی و بذر مورد نیاز از ارقام تَپور، سامان، ساری و امیر تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بذر تامین شده برای کشت سویا در گلستان ۳۶۰ تن است، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشت سویا تحت تاثیر کشت برنج قرار گرفته و به دلیل درآمدی که از کشت برنج عاید کشاورز می شود، زارعان مانند گذشته برای کشت سویا رغبت ندارند.

وی افزود: کشاورزان بدون اینکه میزان آب بر بودن برنج را در نظر بگیرند اقدام به کشت شالی می کنند در حالی که زراعت های کم آب بری مانند سویا، پنبه و آفتابگردان شاید نصف شالی آب مصرف کند اما برای کشاورزان معیشت و اقتصاد مهم تر است.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه ما اقدامات خود را برای تامین بذر، ترغیب کشاورزان به کشت سویا و برگزاری کلاس های آموزشی انجام دادیم، یادآور شد: تغییرات اقلیم و گرم شدن هوا بر روی تناژ دهی محصولات تاثیر بسیاری می گذارد و هر میزان دما افزایش پیدا کند جمعیت آفت نیز افزایش می یابد.

موسی خانی گفت: با افزایش کشت شالی متاسفانه کشت سویا به سمت اراضی کم آب و دیم سوق داده شده است و همین امر نیز بر روی تناژ آن تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: سویا نیازمند چهار نوبت آبیاری است که اگر رسیدگی خوب از سوی کشاورزان وجود داشته باشد اراقام معرفی شده از سه الی چهار تن می تواند تناژ داشته باشد.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در خاتمه متذکر شد: قیمت سویا در سال جاری ۳۶ هزار تومان اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۳۳ هزار تومان بوده و شاهد افزایش قیمت بوده ایم.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha