۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
مجمع شنفت ۱۴۰۳؛ بررسی سود سهام شنفت در سال‌های گذشته

مجمع شنفت ۱۴۰۳؛ بررسی سود سهام شنفت در سال‌های گذشته

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهم شرکت نفت پارس بر اساس آگهی منتشر شده، روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ در مجتمع آموزشی لاله صدر برگزار شد.

به گزارش بازار، مجمع عمومی عادی سالیانه به محل گردهمایی سهامداران و مدیران به منظور تصمیم‌گیری در رابطه با امور مهم شرکت گفته می‌شود. در این مجمع به بررسی مسائل مهم شرکت‌ها از جمله تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته شرکت، صورت‌های مالی و همچنین تصمیم‌گیری در جهت برنامه‌های آتی شرکت پرداخته می‌شود. حضور در این مجمع بدون محدودیت است و سهامدارانی که تا زمان برگزاری مجمع سهامدار این شرکت باشند، می‌توانند در این مجمع حضور داشته و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند. در ادامه این مقاله به بررسی مجمع شنفت و نحوه برگزاری آن در سال ۱۴۰۳ و همچنین زمانبندی پرداخت سود نقدی این نماد پرداخته شده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه

جلسات مجمع عمومی عادی سالیانه، به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم در زمینه سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌ها تلقی می‌شوند. هدف اصلی این جلسات، بحث و تصویب درباره مسائل اساسی و ارائه گزارش‌های مهم شرکت و تعیین میزان سود نقدی تقسیمی است. این جلسات یک‌ بار در سال برگزار می‌شوند، زیرا شرکت‌ها ملزم به برگزاری این جلسات به صورت سالانه هستند تا در حضور سهامداران به بررسی عملکرد شرکت و وضعیت مالی آن بپردازند. در این مجمع، مدیرعامل گزارشی تحت عنوان “گزارش هیئت‌مدیره” ارائه می‌دهد که به معرفی برنامه‌ها و طرح‌های آینده‌ی شرکت می‌پردازد و اطلاعات مهم دیگری را نیز درباره عملکرد شرکت به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.

شرکت‌های بورسی موظف هستند تاریخ و محل برگزاری مجمع خود را حداقل ۱۰ روز پیش از برگزاری، از طریق سامانه کدال و روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی کنند. همچنین سهامداران می‌توانند با جستجو نماد مورد نظر نسبت به زمان و محل برگزاری و همچنین تصمیمات اتخاذشده در مجمع مورد نظر اطلاعات کسب کنند.

تاریخ و محل برگزاری مجمع شنفت

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهم شرکت نفت پارس بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۷ در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه، راس ساعت ۱۰:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ در محل مجتمع آموزشی لاله صدر واقع در فرمانیه، انتهای دیباجی شمالی، خیابان حاج محمود نوریان، نبش خیابان آذرمینا، پلاک ۶ برگزار شد.

نحوه دریافت برگ حضور در جلسه

کارت ورود به جلسه یک ساعت قبل از شروع جلسه در آدرس برگزاری مجمع صادر شد. جهت ورود به جلسه همراه‌داشتن اصل کارت ملی برای اشخاص حقیقی و در صورت وکالت، اصل وکالتنامه رسمی برای وکلای سهامداران و همچنین معرفی‌نامه معتبر و مدارک شناسایی برای نمایندگان حقوقی الزامی بود.

برای سهامدارانی که امکان حضور در جلسه مجمع شنفت را نداشتند، لینک مشاهده مجازی مجمع به نشانی Live.Parsoilco.com فراهم شده بود. ضمنا در راستای حفاظت از محیط زیست، گزارشات فعالیت هیئت مدیره، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و گزارش تفسیری به صورت فیزیکی در مجمع توزیع نشد. سهامداران می‌توانستند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) گزارشات مذکور را دریافت کنند.

حاضرین در مجمع شنفت ۱۴۰۳

  • شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا
  • گروه سرمایه‌گذاری تدبیر
  • گروه سرمایه‌گذاری ملی ایران
  • گروه توسعه انرژی تدبیر
  • سایر سهامداران

دستور جلسه مجمع شرکت نفت پارس

دستور جلسه با هدف طرح موضوعات مهم و قابل بررسی در جلسه مجمع استفاده می‌شود. در ادامه دستور جلسه مجمع شنفت ۱۴۰۳ شرح داده شده است:

  • استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره
  • سایر موارد

در ادامه مفید راهبر به عنوان بازرس قانونی، حسابرس شرکت و بازرس علی‌البدل انتخاب شد. همچنین روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.

برخی از نکات مطرح‌شده در مجمع شنفت ۱۴۰۳

  • مهم‌ترین چالش‌های شرکت نفت پارس در سال مالی ۱۴۰۲، عدم صدور مجوزهای افزایش قیمت محصولات موتوری از سوی سازمان حمایت متناسب با افزایش هزینه‌ها بوده است.

  • تغییر نرخ ارز در محاسبه قیمت لوبکات دریافتی از شهریورماه سال ۱۴۰۲ و الزام به تولید و عرضه کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، از دیگر چالش‌های شنفت در سال گذشته بوده است.
  • یکی دیگر از چالش‌های شرکت، افزایش شدید رقابت بین شرکت‌های اصلی فعال در صنعت در حوزه دریافت خوراک، افزایش قابل توجه هزینه‌ها و در نتیجه بهای تمام‌شده محصولات، افزایش نرخ ارز و چالش‌های مرتبط با سیاست‌های ارزی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی بوده است.
  • دستیابی به رکورد بیشترین میزان دریافت و مصرف خوراک از ابتدای تاسیس شرکت، دستیابی به رکورد بیشترین میزان فروش ریالی و مقداری در همین بازه زمانی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت نفت پارس است.
  • تدوین سیاست‌های بهینه عملیاتی تامین و تولید و فروش محصولات متناسب با شرایط متلاطم بازار، تامین ملزومات تولیدی به گونه‌ای که واحدهای عملیاتی با حداکثر ظرفیت عمل کنند. بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه داخلی شرکت و تعریف پروژه‌های توسعه‌ای جدید از دیگر دستاوردهای مهم شرکت در سال ۱۴۰۲ بود.
  • افزایش سرمایه شنفت از محل سود انباشته به منظور بهبود برنامه جامع راهبردی شرکت نفت پارس از دستاوردهای شنفت محسوب می‌شود.

سود نقدی شنفت

یکی از روش‌های کسب سود در بورس، شرکت در مجمع عادی سالیانه و دریافت سود نقدی است. سود نقدی سهام (DPS) بیان‌گر مبلغی است که شرکت از محل سود محقق‌شده به سرمایه‌گذاران خود در پایان هر سال مالی پرداخت می‌کند. هر شرکت برای پرداخت سود مجمع سیاست مشخصی دارد و این سود به طور مستقیم بر بازدهی سهامدار تاثیرگذار است. برای درک بهتر سیاست‌های پرداختی شرکت‌ها بهتر است تاریخچه قیمتی آن‌ها در سال‌های گذشته بررسی شود. در ادامه به بررسی تقسیم سود مجمع شنفت پرداخته شده است.

سال مالی منتهی به سود خالص هر سهم (EPS) سود نقدی هر سهم (DPS) درصد تقسیم سود
۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۹۷۰ ریال ۸۳۰ ریال ٪۸۵
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱٬۰۷۶ ریال ۸۵۰ ریال ٪۷۸
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۷۳۳ ریال ۶۶۰ ریال ٪۹۰
۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ۳٬۷۱۴ ریال ۲٬۸۵۰ ریال ٪۷۶

به طور کلی هرچه درصد تقسیم سود یا به عبارتی نسبت سود مجمع به نسبت سود خالص آن شرکت در سال مالی مذکور بیشتر باشد، تمایل افراد را برای شرکت در مجمع بیشتر می‌کند.

بازده نقدی سهام شنفت

بازده نقدی سهم نیز یکی دیگر از معیارهای مهم تصمیم‌گیری برای حضور در جلسات مجمع شرکت‌ها است که باید در کنار تحلیل بنیادی سهام مورد توجه قرار گیرد. این معیار مهم، در واقع نسبت سود نقدی به قیمت سهم قبل از بسته‌شدن را نشان می‌دهد. بازده نقدی تا حدودی نیز کارایی سرمایه‌گذاری در سهام را مشخص می‌کند و تغییرات آن بر حضور سهامداران در مجمع شنفت اثرگذار است. در ادامه، به بررسی بازده نقدی شنفت در چهار سال اخیر پرداخته شده است. تصویر زیر نشان‌ می‌دهد که بازده نقدی سهم در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

سال مالی منتهی به قیمت سهم پیش از بسته‌شدن (PRICE) سود نقدی هر سهم (DPS) بازده نقدی (D/P)
۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۶٬۸۷۰ ریال ۸۳۰ ریال ٪۱۲
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۰٬۵۶۰ ریال ۸۵۰ ریال ٪۸
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۸٬۸۵۰ ریال ۶۶۰ ریال ٪۷
۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ۵۱٬۶۰۰ ریال ۲٬۸۵۰ ریال ٪۵

زمان‌بندی پرداخت سود مجمع شنفت

مطابق آخرین اطلاعیه منتشرشده در خصوص زمان‌بندی پرداخت سود نقدی شنفت در سامانه CODAL، سود عملکرد منتهی به سال مالی ۱۴۰۲ این نماد مطابق جدول زیر پرداخت خواهد شد.

نوع سهامدار وضعیت سجام زمان و نحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری دارای کد سجام از تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۷ از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی اعلام‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری فاقد کد سجام از تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۱ با مراجعه حضوری به شعب بانک پارسیان در سراسر کشور و ارائه کارت ملی و کدبورسی
سهامداران حقوقی دارندگان حداکثر ۴۶۰ میلیون سهم
از تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۱ از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی اعلام‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی دارنده بیش از ۴۶۰ میلیون سهم و سهامداران حقوقی فاقد کد سجام با درخواست کتبی و اعلام شماره حساب، طی مهلت قانونی و متناسب با شرایط نقدینگی شرکت
کد خبر: ۲۹۴٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha