۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
هشدار روسای بانک مرکزی اروپا نسبت به خطرات اقتصادی

هشدار روسای بانک مرکزی اروپا نسبت به خطرات اقتصادی

روسای بانک مرکزی اروپا در جریان نشست خود در پرتغال نسبت به انباشته شدن خطراتی که اقتصاد منطقه یورو را تهدید می‌کند هشدار دادند.

به گزارش بازار به نقل از عمون، پیروزی حزب راست افراطی مارین لوپن، بدبین به یورو در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، مسائل مربوط به تورم پایین و بهبود رشد در منطقه یورو را تحت الشعاع قرار داد و این اتفاق در جریان کنفرانس سالانه بانک مرکزی اروپا که در هتلی مجلل در سینترا در نزدیکی لیسبون پایتخت پرتغال برگزار شد، رخ داد.

اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا به فایننشال تایمز گفتند که برای پیش‌بینی اینکه اگر فرانسه «تجربه لیز تراس» داشته باشد، این شورا باید مداخله کند، خیلی زود است؛ که این مطلب اشاره به بحران بدهی ناشی از کاهش مالیات بدون بودجه نخست وزیر سابق بریتانیا در سال ۲۰۲۲ است.

با این حال، اکثراً انتخابات فرانسه را نشانه‌ای از تغییر گسترده‌تر در جهتی آشفته‌تر، حمایت‌گرایانه‌تر و پوپولیستی می‌دانند که احتمالاً اروپا را سخت‌تر از بسیاری از نقاط جهان ضربه خواهد زد.

پیر فونش، رئیس بانک مرکزی بلژیک، هشدار داد که ایالات متحده و چین از نظر یارانه‌ها و تعرفه‌ها از اروپا پیشی می‌گیرند. فونچ هشدار داد که "جهان به سمت آشفتگی و تنش‌های تجاری بیشتر می‌رود و این برای اروپا نگران کننده است. وی گفت: ما چشم انداز روشنی برای ارائه به مردم نداریم.

ایالات متحده به شدت تعرفه‌های وارداتی از چین، از جمله خودروهای برقی و چیپ‌ها را افزایش داده است، در حالی که اتحادیه اروپا با اعمال تعرفه‌های بالاتر بر واردات خودروهای برقی چینی، به میزان کمتری از آن پیروی کرده است.

پکن تهدید کرده است که به این اقدامات پاسخ خواهد داد. در صورتی که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه، پس از وعده اعمال تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر تمامی کالاهای وارداتی از اروپا، در انتخابات نوامبر آمریکا پیروز شود، تنش‌های تجاری ممکن است افزایش یابد. صادرات بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تشکیل می‌دهد و آن‌ها را به ویژه در برابر هر جنگ تجاری آسیب پذیر می‌کند.

یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس، در ارائه‌ای در سینترا گفت که وعده‌های ترامپ برای افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های واردات از اتحادیه اروپا به طور نامتناسبی به اقتصاد منطقه یورو آسیب می‌زند. انتظار می‌رود که این امر منجر به کاهش ۱ درصدی تولید ناخالص داخلی اتحادیه شود، در حالی که تنها ۰.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را کاهش دهد. این شوک برای خنثی کردن رشد ۰.۹ درصدی که بانک مرکزی اروپا انتظار دارد منطقه یورو در سال جاری به آن دست یابد، کافی است.

پیر فونش همچنین گفت: اروپا یک نهاد حقوقی است که به آرامی بر اساس یک زمین بازی برابر حرکت می‌کند، در دنیایی که دیگران از تعرفه‌ها یا یارانه‌ها استفاده می‌کنند و جاه طلبی‌های آب و هوایی ما را به اشتراک نمی‌گذارند، بنابراین، اکنون یک چالش بزرگ برای ما است.

گابریل مخلوف، رئیس بانک مرکزی ایرلند، گفت: "من به ویژه در مورد چشم انداز ژئوپلیتیک و فروپاشی اقتصادی نگران هستم، زیرا همه نشانه‌ها حاکی از بدتر شدن این موضوع است. " وی افزود: انتظار دارم یک شوک عرضه ایجاد شود که بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد و حرکت به سمت خودکفایی بیشتر را تسریع کند تا به همین میزان به سایر کشورها وابسته نباشیم.

بزرگترین بازنده کشورهای کوچک خواهند بود. بوستیان واسیلی، رئیس بانک مرکزی اسلوونی، گفت که این احتمال وجود دارد که دولت‌ها کسری بودجه را طبق قوانین بازنگری شده بدهی اروپا کاهش ندهند، خطر دیگری است که سیاست گذاران باید با آن مقابله کنند. سیاست مالی همچنین ممکن است خطرات را در صورت عدم دستیابی به برنامه‌های تلفیق مالی فعلی افزایش دهد.

واسیلی از اظهار نظر مشخص در مورد انتخابات فرانسه خودداری کرد و گفت: خیلی مهم است که ثبات در منطقه یورو از لحاظ سیاسی، اجتماعی و مالی وجود داشته باشد. ما ابزارهایی داریم که به ما اجازه می‌دهد در صورت وجود پویایی غیرقابل توجیه و غیرقابل تنظیم در بازار، برای دفاع از ثبات مالی مداخله کنیم، اما هنوز در این مرحله نیستیم.

سرمایه گذاران حدس می‌زنند که انتخابات فرانسه می‌تواند باعث فروش گسترده در بازار اوراق قرضه شود که بانک مرکزی اروپا را مجبور به مداخله با برنامه جدید و آزمایش نشده خرید بدهی خود، به عنوان یک ابزار حفاظت از نقل و انتقالات، می‌کند. اما فونش گفت که "هنوز زود است که در مورد ابزار حفاظت از نقل و انتقالات صحبت کنیم. "

بسیاری از بانکداران مرکزی انتظار داشتند که خطر سقوط بازار کافی باشد تا دولت بعدی فرانسه را از افراط در هزینه‌ها باز دارد. مخلوف گفت: از دیدگاه من، همه دولت‌ها متوجه هستند که بین واقعیت حکومت داری و وعده‌های انتخاباتی تفاوت وجود دارد.

تعیین کنندگان نرخ بهره به طور کلی موافق بودند که تورم در مسیر درستی قرار دارد. با حمایت از داده‌های اخیر که نشان می‌دهد تورم منطقه یورو پس از افزایش جزئی به ۲.۶ درصد در ماه مه، مسیر نزولی خود را به ۲.۵ درصد در سال منتهی به ژوئن از سر گرفته است. آن‌ها به احتمال زیاد در نشست دو هفته‌ای خود پس از کاهش نرخ بهره برای اولین بار در نزدیک به پنج سال گذشته، نرخ بهره را بدون تغییر نگه خواهند داشت.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که با توجه به اینکه نرخ بیکاری در منطقه یورو در پایین‌ترین حد خود باقی مانده است، می‌توانند مدتی صبر کنند تا اطلاعات جدید جمع آوری شود.

کمی قبل از میزبانی شام پایانی کنفرانس، ماریو سنتنو، رئیس بانک مرکزی پرتغال، از افزایش اخیر حمایت از احزاب سیاسی پوپولیست و یورو شکاک که مخالف ادغام بیشتر اروپا هستند ابراز ناامیدی کرد.

وی خاطرنشان کرد که با توجه به اینکه دولت‌ها و بانک مرکزی اروپا اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای محافظت از مشاغل، جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها و اجتناب از بحران مالی اروپا پس از همه‌گیری انجام داده‌اند، این یک "پارادوکس" است.

سنتنو گفت: ارسال پیام مثبت به مردم زمانی که همیشه در مورد چالش‌های بزرگ پیش رو و فداکاری‌هایی که باید انجام دهند، بسیار دشوار است.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha