۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست

آبادان- وضعیت مشکلات صنعت گردشکری در شهر آبادان به جایی رسیده که فعالان گردشگری خواستار ورود مجلس شورای اسلامی شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت گردشگری یکی از موضوعات مهم اقتصادی شهر آبادان است که در سال‌ های اخیر با رکود جدی مواجه شده است.

حضور مقامات مختلف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سال های اخیر در شهر آبادان همچنان باعث نشده که مشکلات اصلی رفع شود.

وضعیت مشکلات صنعت گردشکری در شهر آبادان به جایی رسیده که فعالان گردشگری خواستار ورود مجلس شورای اسلامی شدند تا جایی که شامگاه جمعه شانزدهم تیرماه نشست هم اندیشی و بررسی راهکارهای رفع مشکلات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر آبادان با حضور «سیدمحمد مولوی» نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و فعالان این حوزه در سالن جلسات هتل آزادی آبادان برگزار شد.

کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: دیدار با وزیر میراث و دعوت از وی برای حضور در آبادان، پیگیری دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در دیدار با شهید امیر عبداللهیان در آبان ماه سال ۱۴۰۱، پیگیری راه اندازی بندر آبادان-سیبه عراق و کسب مجوزهای لازم، پیگیری جشنواره خرما و کسب مجوز از وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری برگزاری هفته فرهنگی منطقه آزاد اروند-عمان با رویکرد گردشگری در دیدار با سفیر عمان برخی از مواردی بود که در مجلس یازدهم برای رونق صنعت گردشگری پیگیری کردم.

سیدمحمد مولوی افزود: دعوت از سفیر قطر در ایران برای سفر به آبادان، دعوت از رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نشست با حضور بانوان کارآفرین و تولیدکنندگان به ویژه فعالان صنایع دستی در سالن غدیر فرمانداری ویژه آبادان، پیگیری بهسازی موزه آبادان، پیگیری راه اندازی پایگاه گردشگری، پیگیری برگزاری ۱۵ دوره آموزشی برای ۳۰۰ نفر، اعطای تسهیلات در زمینه احداث خانه مسافر و درخواست تشکیل «دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت» در منطقه آزاد اروند از دیگر پیگیری ها بود.

وی با اشاره به بازارچه صنایع دستی آبادان، خاطرنشان کرد: برای این بازارچه چندین موضوع را توانستیم به نتیجه برسانیم که تامین سیستم سرمایشی و همچنین افزایش روشنایی از مهم ترین موارد است.

مولوی: کسب و کارهای گردشگری در اپیدمی کرونا شرایط سختی داشتند و اکنون باید به آنها کمک شود ولی وقتی رصد می کنم مشخص می شود حال گردشگری خوب نیست، حال صنایع دستی خوب نیست و حال میراث فرهنگی خوب نیست

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسب و کارهای گردشگری در اپیدمی کرونا شرایط سختی داشتند و اکنون باید به آنها کمک شود ولی وقتی رصد می کنم مشخص می شود حال گردشگری خوب نیست، حال صنایع دستی خوب نیست و حال میراث فرهنگی خوب نیست.

مولوی بیان کرد: باید صدای کسب و کارهای این حوزه شنیده شود و در دوره قبل که نماینده بودم خوشحالم که بیشترین پیگیری ها را داشتم و در این دوره نیز مجدداً پیگیری می کنم و صدای شما در سطح کشور خواهم بود.

وی تصریح کرد: در زمینه پیش فروش بلیت قطار و اشکالاتی که وجود دارد، جزو اولین نمایندگان کشور بودم که اعلام موضع کردم و نسبت به وضع موجود از وزارت راه و شهرسازی درخواست بهبود شرایط را داشتم. در خصوص افزایش پروازهای فرودگاه آبادان نیز حمایت کردم ولی وقتی متوجه افزایش قیمت توسط برخی ایرلاین ها شدم فوراً پیگیری و مخالفتم را اعلام کردم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت فرودگاهی آبادان، توضیح داد: فرودگاه بین المللی آبادان یکی از ظرفیت های گردشگری است. تکمیل ترمینال جدید، احداث آشیانه، راه اندازی دائمی کارگو، احداث کیترینگ، احداث هتل فرودگاهی آبادان، بهسازی سیمای فرودگاه و بهبود فضای پارکینگ بخشی از مواردی است که انتظار داریم دولت جدید به آن توجه کند.

آژانس ها به حمایت نیاز دارند

مولوی با تاکید بر لزوم منتفع شدن آژانس های شهرهای آبادان و خرمشهر از ایرلاین ها، اظهار کرد: پیشنهاد می کنم یک ایرلاین در قالب تعاونی مشارکتی با سازمان منطقه آزاد اروند برای آژانس های منطقه تشکیل شود و آنها در این شرکت سهم مالکانه و صندلی پروازی داشته باشند.

وی افزود: اطلاع دارم که آژانسداران شهرهای آبادان و خرمشهر شرایط خوبی ندارند و بلیت به درستی در اختیار آنها قرار نمی گیرد. توسعه گردشگری بدون توجه به آژانسداران عملاً امکان پذیر نیست.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت هتل های شهرهای آبادان و خرمشهر، عنوان کرد: ظرفیت هتلی در این منطقه کم است و از سرمایه گذاران جدید این حوزه به گرمی استقبال می کنیم ولی معتقدم چنانچه قرار است بسته حمایتی در نظر گرفته شود باید ابتدا برای هتل های فعلی باشد.

مولوی با اشاره به وجود دلال در زمینه گردشگران عراقی، گفت: دست دلالان گردشگری باید در منطقه کوتاه شود و در این خصوص پیشنهاد می کنم نمایشگاه گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر توسط سازمان منطقه آزاد اروند در یکی از مراکز پُر رفت و آمد تجاری بصره کشور عراق برگزار شود.

مولوی: برای توسعه روابط گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر با بصره باید اقدامی دائمی انجام شود نه اینکه فقط مربوط به یک رویداد شود بنابراین ضرورت دارد میز و یا دفتر گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر در بصره تشکیل شود

وی تاکید کرد: برای توسعه روابط گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر با بصره باید اقدامی دائمی انجام شود نه اینکه فقط مربوط به یک رویداد شود بنابراین ضرورت دارد میز و یا دفتر گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر در بصره تشکیل شود.

ضرورت تامین متریال برای فعالان صنایع دستی

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به متریال صنایع دستی، بیان کرد: اکنون هزینه متریال بالا است و سازمان منطقه آزاد اروند در این زمینه باید کمک کند و تامین متریال از توزیع کننده اصلی برای فعالان صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر را فراهم کند.

مولوی ادامه داد: صنایع دستی شهر آبادان نیاز به یک بازارچه استاندارد دارد به طوریکه وقتی فرد وارد می شود از مراحل تولید تا بسته بندی را ببیند و خود این موضوع می تواند یک جاذبه گردشگری باشد.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای توسعه پایدار صنایع دستی، توجه به ساکنان روستاها است؛ افرادی که در روستا زندگی می کنند به صورت ذاتی مستعد تولیدات هستند چون صنایع دستی بخشی از سنن منطقه است آن را از اجداد خود به ارث برده اند و پیشنهاد میکنم ۵ روستا به عنوان پایلوت آموزش صنایع دستی انتخاب شود.

کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست

وضعیت آژانس ها و هتل های آبادان و خرمشهر مطلوب نیست

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: هتل ها و آژانس های شهرهای آبادان و خرمشهر در جنگ تحمیلی آسیب دیدند و بعد از جنگ نیز مورد مورد بی مهری قرار گرفتند.

مهرزاد ارشدی افزود: اکنون همه هتل های منطقه در شرایط بحرانی قرار دارند و وضعیت آژانس ها مطلوب نیست.

ارشدی: متاسفانه در سیستم های رسمی بلیت کم یاب شده ولی عده ای به راحتی بلیت در اختیار دارند و انتظار می رود مجلس شورای اسلامی از بازوی نظارتی خود برای این موضوع استفاده کند

وی با اشاره به وضعیت ارائه بلیت به آژانس ها، تصریح کرد: متاسفانه در سیستم های رسمی بلیت کم یاب شده ولی عده ای به راحتی بلیت در اختیار دارند و انتظار می رود مجلس شورای اسلامی از بازوی نظارتی خود برای این موضوع استفاده کند.

ارشدی تاکید کرد: انتظار می رود همه فرآیندهای فروش بلیت هواپیما و قطار به صورت قانونی باشد و با هرگونه اقدام غیرقانونی طبق ضوابط و مقررات برخورد شود.

قائم مقام جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند عنوان کرد: آژانس ها و هتل های شهرهای آبادان و خرمشهر نیازمند بسته حمایتی و ارائه تسهیلات هستند.

وی با اشاره به وضعیت پایانه مسافری آبادان، خاطرنشان: این پایانه از نظر نظم، سیمای بصری و همچنین ارائه بلیت شرایط مطلوبی ندارد.

کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست

شهرک هتلی ایجاد شود

مدیرعامل جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: اکنون که نماینده مجلس و در واقع بازوی قانون در کنار ما قرار گرفته باید فرصت را مغتنم بشماریم.

محمد حسنی بیان کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر دارای ۱۹ مرکز اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر هستند که باید نوسازی و بازسازی شوند ولی متاسفانه هیچگونه کمکی به آنها نشده است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد مهمانان ورودی اتباع عراقی و ۲۰ درصد نیز ایرانی هستند ولی عمده مشکل در مرز شلمچه است؛ وقتی گردشگران عراقی وارد شلمچه می شوند، دلالان آنها را به دیگر شهرها هدایت می کنند.

مدیرعامل جامعه هتلداران منطقه آزاد اروند توضیح داد: به دنبال ایجاد شهرک هتلی هستیم و یک طرح نیز در این خصوص آماده و تحویل سازمان منطقه آزاد اروند داده ایم.

حسنی: راه اندازی خط آبی در مسیر بندر آبادان-سیبه سبب تحول بنیادین در صنعت گردشگری منطقه می شود و جزو مطالبات فعالان گردشگری است

حسنی با اشاره به بندر آبادان-سیبه، تاکید کرد: راه اندازی خط آبی در مسیر بندر آبادان-سیبه سبب تحول بنیادین در صنعت گردشگری منطقه می شود و جزو مطالبات فعالان گردشگری است.

پایانه صادرات صنایع دستی ایجاد شود

مدیرعامل اولین تعاونی صنایع دستی منطقه آزاد اروند در این نشست اظهار کرد: صنایع دستی یکی از محورهای اشتغالزا در شهرهای آبادان و خرمشهر است.

مهدیه عبدی با اشاره به مرز شلمچه افزود: ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند در مرز بین المللی شلمچه دفتر داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به طرح بزرگ بندر آبادان-سیبه عراق، ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی در نزدیکی این طرح یکی از مطالبات فعالان صنایع دستی است.

دبیرخانه گردشگری سلامت در اروند تشکیل شود

یک فعال گردشگری سلامت در این نشست اظهار کرد: طرح ایجاد دبیرخانه گردشگری سلامت کشور در منطقه آزاد اروند ابتکاری مهم از سوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی است که ضرورت دارد سریعتر از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محقق شود.

مهرنوش اعتمادی افزود: کمبود شدید بلیت هواپیما و قطار در شهرهای آبادان و خرمشهر عمده ترین مشکل در زمینه توسعه گردشگری سلامت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت های شهری به ویژه سیمای بصری در شهرهای آبادان و خرمشهر به منظور توسعه توریسم سلامت و جذب گردشگر در این خصوص اصلاً مناسب نیست.

بازارچه صنایع دستی در مرکز شهر جانمایی شود

یک فعال صنایع دستی در این نشست اظهار کرد: فروش و بازاریابی مهم ترین چالش پیش روی فعالان صنایع دستی شهر آبادان است.

مریم نادری افزود: قبلاً بازارچه صنایع دستی آبادان در مجاور بازار مرکزی شهر آبادان بود ولی متاسفانه تخریب شد و تاثیر منفی بر روی کسب و کارهای صنایع دستی گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برخی فعالان صنایع دستی در بازارچه صنایع دستی شهر آبادان در حال فعالیت هستند ولی میزان بازدید کننده از این بازارچه کم است.

این فعال صنایع دستی با اشاره به لزوم نگاه حمایتی به فعالان صنایع دستی شهر آبادان، تاکید کرد: باید یک محل فروش مناسب در مرکز شهر برای فعالان صنایع دستی در نظر گرفته شود.

کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست

نمایشگاه فرصت های آبادان و خرمشهر در پایتخت برگزار شود

یک پژوهشگر گردشگری در این نشست اظهار کرد: باید نمایشگاه توانمندی های شهر آبادان در برج میلاد و یا برج آزادی تهران برگزار شود و بخشی از آن به گردشگری اختصاص یابد.

محمود نواصر افزود: به طور حتم چنانچه به جای برگزاری نمایشگاه های متعدد در این منطقه، یک نمایشگاه جامع در پایتخت برگزار شود و عالی ترین دستگاه ها و مسئولان کشورمان تا هیات های خارجی در این نمایشگاه حضور یابند، خروجی بهتری حاصل می شود.

وی عنوان کرد: پیگیری و موافقت هفته فرهنگی منطقه آزاد اروند و عمان یکی از مهم ترین رویدادهای این منطقه می تواند باشد که بُعد بین المللی دارد و درخواست داریم سریعتر دبیرخانه این رویداد تشکیل شود.

این دانش آموخته گردشگری با اشاره به ظرفیت بندر آبادان توضیح داد: ترمینال مسافری بندر آبادان باید بهسازی شود و نباید ظرفیت بندری نادیده گرفته شود.

نواصر خاطرنشان کرد: راه اندازی خط آبی آبادان-کویت یکی از مطالبات فعالان گردشگری است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

نواصر: یشنهاد می کنم از سفیران کشورمان در دیگر کشورها همچون کویت استفاده شود و در وهله اول سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت به شهر آبادان دعوت شود

وی با اشاره به ضرورت اقدامات بین المللی برای توسعه گردشگری، گفت: پیشنهاد می کنم از سفیران کشورمان در دیگر کشورها همچون کویت استفاده شود و در وهله اول سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت به شهر آبادان دعوت شود.

کمک مجلس برای رونق گردشگری آبادان| حال کسب و کارهای گردشگری خوب نیست

آبادان گذر گردشگری ندارد

این پژوهشگر گردشگری با اشاره به نبود گذر گردشگری، اظهار کرد: علیرغم وجود رودخانه های متعدد و امکان ایجاد گذر گردشگری در مجاور رودخانه بهمنشیر آبادان اما متاسفانه این شهر گذر گردشگری ندارد.

نواصر با اشاره به توسعه چراغ خاموش فرودگاه بصره عراق تصریح کرد: چنانچه به فرودگاه بین المللی آبادان توجه نشود و اقدامات توسعه ای از جمله تکمیل ترمینال جدید این فرودگاه انجام نشود، آنگونه که باید شاهد رشد نخواهیم بود و فرودگاه بصره عراق گوی سبقت را می رباید.

وی با اشاره به گردشگری روستایی، افزود: اکنون با توجه به افزایش هزینه، احداث بوم گردی دشوار شده ولی شرایط در روستاهای آبادان برای ایجاد «خانه مسافر» وجود دارد.

نواصر: باید از طریق دهیاران و ارائه آموزش، چند روستا به عنوان پایلوت خانه مسافر انتخاب شوند و تسهیلات مناسب از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر آبادان در اختیار آنها قرار گیرد

این دانش آموخته گردشگری تاکید کرد: باید از طریق دهیاران و ارائه آموزش، چند روستا به عنوان پایلوت خانه مسافر انتخاب شوند و تسهیلات مناسب از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر آبادان در اختیار آنها قرار گیرد.

مسئولان گردشگری عملکرد خود را اعلام کنند

یک فعال گردشگری در این نشست اظهار کرد: هر فردی که در زمینه گردشگری مسئولیت دارد موظف است به صورت مستمر عملکرد خود را ارائه دهد و فرصت آزمون و خطا نیست.

جبار موید راد افزود: انتظار می رود اقدامات لازم برای توسعه صنعت گردشگری به ویژه در زمینه گردشگری روستایی انجام شود.

ضرورت پرهیز از اقدامات نمایشی

فعالان شهرهای آبادان و خرمشهر از اقدامات نمایشی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ویژه حضور بدون خروجی مسئولان کشوری خسته شده اند و نیازمند اقدام عملی هستند.

تاکنون هر زمان که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فعالان، پژوهشگران و دانش آموختگان این سه حوزه جلسه برگزار کرده منتهی به خروجی مطلوب شده تا جایی که در مجلس قبل با پیگیری های «سیدمحمد مولوی» نماینده مردم آبادان در مجلس، وزیر میراث به این شهر سفر کرد و این وزارت دیگر بهانه ای برای عدم اطلاع از مشکلات این منطقه ندارد.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha