۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
ریزش درآمد و ترافیک کانال سوئز بر اثر عملیات نظامی ارتش یمن علیه صهیونیست‌ها

ریزش درآمد و ترافیک کانال سوئز بر اثر عملیات نظامی ارتش یمن علیه صهیونیست‌ها

درآمد کانال سوئز به دلیل بحران دریای سرخ تقریباً به نصف کاهش یافته است و کشور مصر را به دردسر بزرگی انداخته است؛‌ همچنین کشتی‌های حمل‌ونقل اقیانوسی بزرگ مجبور شده‌اند از کانال سوئز اجتناب کنند.

به گزارش بازار، کانال سوئز، یک مسیر دریایی حیاتی برای تجارت جهانی و کوتاه ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیاست و یکی از منابع اصلی ارز خارجی برای مصر است. کانال سوئز بخش مهمی از اقتصاد مصر است.

رسانه‌های مصری گزارش کردند که درآمدهای کانال سوئز در ماه مه به دلیل بی‌ثباتی در دریای سرخ به کاهش خود ادامه داد. درآمد سالانه ۶۴.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۳۷.۸ میلیون دلار رسید. ماه گذشته ۱۱۱۱ کشتی انفرادی از این کانال عبور کردند که ۵۴ درصد نسبت به رقم ۲۳۹۶ مه ۲۰۲۳ کاهش داشت.

با تشدید درگیری به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، کشتی‌های حمل‌ونقل اقیانوسی بزرگ مجبور شده‌اند از کانال سوئز اجتناب کنند و در عوض مسیر طولانی‌تر اطراف آفریقا را ترجیح دهند. درآمد کانال سوئز مصر در سال جاری به دنبال حملات به کشتیرانی در دریای سرخ که منجر به انحراف بسیاری از کشتی‌ها از دماغه امید نیک شد، تقریباً به نصف کاهش یافت.

اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز در بیانیه‌های رسانه‌ای گفت که درآمد این کانال در ژانویه به ۴۲۸ میلیون دلار در مقایسه با ۸۰۴ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز، افزود که تردد کشتی‌ها در این آبراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است. در طول سال مالی ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، درآمد حاصل از کانال سوئز به رکورد ۹.۴ میلیارد دلار رسید.

ماری تایم گزارش داد که محمد معیت، وزیر دارایی مصر، ماه گذشته گفت که در نتیجه اختلال در کشتیرانی جهانی، درآمدها ممکن است تا ۶۰ درصد کاهش یابد.

در چهار ماه اول سال، حمل‌ونقل دریایی دریای سرخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً به نصف کاهش یافت. در ماه مه، میانگین تعداد کشتی‌هایی که از کانال سوئز در روز عبور می‌کردند، ۲۲ کشتی بود، در حالی که در آوریل ۲۴ و در مه ۲۰۲۳، ۵۱ کشتی بود.

سی ترید گزارش داد که تأثیر حملات در دریای سرخ در سراسر منطقه احساس شده است. سازمان بنادر عربستان گزارش داد که ترافیک دریایی در ماه مه به ۹۸۶ کشتی کاهش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است. این کشور ۱۰ درصد کاهش سالانه کانتینرهای حمل شده را به ۶۴۷ هزار و ۸۳۹ واحد گزارش کرد. تعداد مسافران حدود یک سوم کاهش یافت.

بی ثباتی در سراسر منطقه، دولت مصر را وادار کرده است تا اهداف گردشگری خود را برای سال ۲۰۲۴ از ۱۸ میلیون به بین ۱۵.۵ تا ۱۶.۵ میلیون گردشگر کاهش دهد.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha