۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
چگونگی پیشگیری از مشکلات گمرکی برای شرکت های دانش بنیان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

چگونگی پیشگیری از مشکلات گمرکی برای شرکت های دانش بنیان

اصفهان- گلی؛ رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی گمرک ایران گفت: آشنایی با دستورالعملهای گمرکی، از الزامات مهم برای جلوگیری از ایجاد اختلافات و مشکلات گمرکی به ویژه برای شرکت های دانش بنیان است.

رضا گلی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از دلایل بروز اختلافات و مشکلات گمرکی شرکت ها، اطلاع نداشتن از قوانین روز است به همین دلیل لازم است شرکت ها از جدیدترین قوانین و دستورالعمل ها مطلع باشند.

وی افزود: چرخه صادرات قطعی از منظر مقررات مرتبط ۱۱ بخش است که به ترتیب شامل داشتن کارت بازرگانی معتبر، صدور پیش فاکتور برای خریدار، آماده سازی کالا و بسته‌بندی، دریافت گواهی مبدا یا صدور فاکتور، اخذ مجوزهای قانونی در صورت لزوم، انعقاد قرارداد حمل و بیمه، تهیه عدل بندی در صورت یکنواخت بودن کالا، اظهار کالا به گمرک، ارسال کالا و در نهایت رفع تعهد ارزی می ‌شود.

رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر و به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت می ‌رسد.

وی ادامه داد: برای صادرات یا واردات کالا توسط شرکت ‌های دانش ‌بنیان و فناور، این شرکت ‌ها باید از طریق اتاق های بازرگانی اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند.

گلی گفت: پیش فاکتور یا پروفرما اینویس، سندی است که فروشنده کالا پس از ارائه دادن معیار و نهایی شدن قیمت و شرایط دیگر به درخواست خریدار برای اخذ مجوزهای ورود و افتتاح اعتبار اسنادی و یا پرداخت وجه صادر می‌ کند.

وی اظهار کرد: این نوع گواهی بازرسی کالا را مؤسسه‌ های بازرسی بین ‌المللی، صادر می‌ کنند؛ به طور معمول این نوع گواهی برای تطابق کمیت، کیفیت و نوع بسته بندی کالا طبق موارد مندرج در پیش فاکتور، قرارداد، اعتبار اسنادی و یا نمونه کالا صادر می‌ شود.

حمایت‌ های موجود از شرکت های دانش‌ بنیان

رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: گواهی مبدأ، سند مخصوصی است که مشخص کننده کالاست و در آن مقام یا سازمانی که اختیار صدور آن را دارد، صریحاً ارتباط و محل ساخت کالای موضوع گواهی مبدأ را به کشور یا کشورهای خاصی تصدیق می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت‌ های موجود از شرکت های دانش‌ بنیان اظهار کرد: در گمرک جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قوانین موجود از جمله قانون جهش تولید دانش بنیان، حمایت ‌های مختلفی برای شرکت ‌های دانش بنیان و فناور دیده شده که مواردی از جمله فعال اقتصادی برگزیده (AEO) و دریافت تضمین مناسب و متناسب را شامل می ‌شود؛ شرکت‌ های دانش بنیان و فناور می‌ توانند با اطلاع از این موارد، فعالیت مطلوب ‌تری در حوزه بازرگانی داشته باشند.

گلی تصریح کرد: ارائه تسهیلات گمرکی در سه سطح ۱ و ۲ و ۳ که ۱۸ مورد تسهیلات را شامل می ‌شود یکی از حمایت‌ ها است. از سوی دیگر بند (ح) ماده ۱ ق.ا.گ در بخش تضمین، با لحاظ ماده ۴ قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب سال ۱۴۰۱، وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، ضمانت نامه صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق ضمانت صادرات و صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری با رعایت اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری و بیمه نامه می ‌تواند به عنوان ضامن معتبری که برای اجرای الزامات مندرج در مقررات گمرکی نزد گمرک سپرده می ‌شود، استفاده شود.

اطلاع از مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان و کمک به صادرات محصولات فناورانه

وی گفت: یکی از مهم ترین الزامات برای جلوگیری از ایجاد اختلافات و مشکلات گمرکی به ویژه برای شرکت های دانش بنیان و فناور، اطلاع از جدیدترین قوانین و دستورالعمل ها است. اطلاع از مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان بسیار می تواند به این دسته از شرکت ها برای صادرات محصولات فناورانه کمک کند.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha