۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری خودروهای برقی در کشور| در دنیا چند نسل باتری تغییر یافته؟
یک کارشناس صنعت باتری در گفت و گو با بازار؛

فقدان آزمایشگاه ایمنی باتری خودروهای برقی در کشور| در دنیا چند نسل باتری تغییر یافته؟

ترابی کارشناس ارشد صنعت باتری به بازار گفت: آنچه که در کشور مهم است، فقدان امکانات تست ایمنی برای باتری خودروهای برقی است.

امید محمدی؛ بازار: شتاب برقی سازی حمل و نقل در کشور به حدی رسد یافته که متولیان نسبت به ایجاد زیرساخت و پارامترهای ایمنی چشم خود را بستند. چالش خودروهای برقی فقط منوط به شارژ نمی شود؛ بلکه فقدان امکانات صحت سنجی ایمنی، بازیافت باتری و تولید باتری از مهمترین معضلات رشد این خودروها است. وزارت صمت به عنوان متولی صنایع خودروسازی برنامه ای برای بهبود این شرایط نداشته و تولید کنندگان خودرو جهت کسب سود بیشتر برنامه واردات خودروهای الکتریکی را دنبال می کنند؛ برای بررسی این مسائل با فرشاد ترابی کارشناس ارشد صنعت باتری خودروهای برقی به گفت و گو پرداختیم؛

* وضعیت تولید باتری لیتیوم خودروهای برقی در کشور چگونه است و فعالان این صنعت چه اقدامی باید انجام دهند؟

باتری معضل صنعت خودرو است و کشور باید سریع تر از گذشته روی تولید این قطعات استراتژیک و مهم سرمایه گذاری کند. البته این موضوع فقط منوط به تولید باتری نمی شود؛ بلکه باید در بازیافت باتری نیز سرمایه گذاری لازم انجام شود. در حال حاضر در ساخت خودروهای بنزینی و قطعات آن ها چالش وجود دارد، از همین رو اگر به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنیم به عنوان وارد کننده مطلق قطعات این خودروها تبدیل خواهیم شد. البته برخی از شرکت ها در زمینه تولید باتری فعالیت های انجام دادند، اما نمی تواند نیاز کشور را حل کند.

طی دوسال گذشته تکنولوژی باتری خودروهای برقی در دنیا سه بار تغییر کرده است

* باتوجه به اینکه در کشور زیرساخت تولید باتری لیتیوم وجود ندارد، از نظر تکنولوژی فاصله باتری سازی کشور با دنیا چقدر است؟

طی دوسال گذشته تکنولوژی باتری خودروهای برقی در دنیا سه بار تغییر کرده است؛ ابتدا تکنولوژی باتری لیتیوم فسفات آهن را مطرح، سپس باتری های ان سی ام را جایگزین و نهایتا باتری های سدیم یون معرفی شد. بنابراین تا در کشور برنامه تعریف و اجرا کنیم در دنیا چهار بار دیگر تکنولوژی باتری تغییر خواهد کرد. جهت تولید باتری خودروهای برقی باید با کشور چین همکاری داشت.

برای بازیافت باید حجم قابل توجه از باتری خودروهای برقی را با قیمت بسیار ارزان به چین صادر و مجدد باتری جدید خریداری کنیم، این مساله بیانگر وابستگی مطلق صنعت خودرو داخل به خودروسازی چین است

* یکی از دغدغه های اصلی خودروهای برقی در کشور بحث بازیافت باتری آن است، برای بازیافت باتری چه باید کرد؟

شرکت های خودروساز مدعی هستند باتری ها ۷ سال روی خودروها عمر مفید خواهد داشت، اگر فرض کنیم این مدت عمر مفید حقیقی باشد؛ حجم قابل توجه از باتری خودروهای برقی را با قیمت بسیار ارزان به چین صادر و مجدد باتری جدید خریداری کنیم، این مساله بیانگر وابستگی مطلق صنعت خودرو داخل به خودروسازی چین است.

* مراکز بازیافت باتری در کشور باید توسط دولت یا بخش خصوصی ایجاد شود؟

برای ایجاد مرکز بازیافت بخش خصوصی یا دولت باید ورود کند، مراکز بازیافت نیز تکنولوژی قابل توجه دارند. در حال حاضر برخی از دانشگاه ها به صورت آزمایشگاهی بازیافت باتری را دنبال می کنند.

* ایمنی باتری خودروهای چینی که در پایتخت تردد دارند چقدر است و به ایمنی باتری چقدر توجه شده است؟

ایمنی باتری با بنزین تفاوت چندانی ندارد، در صورتی که یک دستگاه خودرو برقی دچار سانحه شود و باتری لیتیوم آتش بگیرد، با مواد خاموش کننده به راحتی کنترل نمی شود. پک های باتری اگر از شرکت های معتبر خریداری شود استاندارد UL را پاس می کند که مجوز تردد دارد، این استاندارد متشکل از پارامترهای ایمنی مختلف است. آنچه که اکنون در کشور مهم است، فقدان امکانات تست ایمنی برای باتری خودروها است. خودروهای برقی که در حد کانسپت ساخته می شود، نگهداری آن تحت کنترل است. اما اگر این خودروها با در نظر داشتن تنوع آب و هوایی کشور و نبود آزمایشگاه معتبر برای ایمنی باتری می تواند چالش ایمنی ایجاد کند.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha