۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
مجازات حبس و جزای نقدی برای ۵ متهم به دستکاری دربورس

مجازات حبس و جزای نقدی برای ۵ متهم به دستکاری دربورس

رییس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تخلف اعضاء هیات مدیره، سهامدار عمده و مدیران یک کارگزاری از محکومیت و مجازاتی سنگین برای آن ها خبر داد.

به گزارش بازار، محسن تفرشی رییس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در پی شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار از برخی اشخاص به اتهام دستکاری بازار سرمایه در یک نماد فرابورسی و ارتکاب برخی جرائم دیگر، در نهایت مرجع قضایی متهمان را به تناسب جرائم ارتکابی به تحمل حبس از یک سال تا سه سال و پرداخت مجموعا 160 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

رییس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: در پی وصول گزارشات متعدد از واحدهای نظارتی سازمان و شرکت فرابورس مشخص شد برخی از سهامداران عمده یک ناشر فرابورسی و اعضای هیات مدیره آن با سوء استفاده از اعتماد اقرباء سببی و نسبی و حتی همکاران خود و بهره‌گیری از امکانات یکی از شرکت‌های کارگزاری وابسته، مرتکب اقدامات مجرمانه منتهی به دستکاری بازار سرمایه، بهره‌برداری غیرقانونی از وجوه سرمایه‌گذاران و سوء استفاده از اموال و اعتبارات شرکت کارگزاری به نفع خود شده‌اند.

تفرشی در خصوص اقدامات مجرمانه متهمان تصریح کرد: مدیر عامل شرکت کارگزاری به همراه رئیس هیأت مدیره ناشر که دارای رابطه خویشاوندی نزدیک با یکدیگر بوده‌اند، پس از تخصیص اعتبار به وابستگان و شرکت‌های کاغذی خود بدون اخذ وثائق لازم و جعل امضای اوراق سفارشات، اقدام به خرید اعتباری سهم برای آنها کرده و سپس با شگردهای معاملاتی غیر متعارف، ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات را به بازار القاء کردند؛ از سوی دیگر شرکت ناشر نیز در شرایطی که امکان انتشار یکباره اطلاعیه تعدیل مثبت سود هر سهم (EPS) را داشته است، این اطلاعات را بصورت پلکانی در 5 نوبت منتشر و از این طریق سرمایه‌گذاران را به خرید سهم اغوا کرده است.

رییس اداره دعاوی بازار و تشکل‌های خودانتظام در ادامه با اشاره به ابعاد دیگری از این پرونده افزود: یکی از گردانندگان کانال‌های تلگرامی که ارتباط نزدیکی با مدیران کارگزاری و ناشر داشته، ضمن آگاه جلوه دادن خود از اخبار داخلی شرکت و انجام تبلیغات وسیع، همزمان عموم مخاطبان را به خرید سهام این نماد خاص تشویق کرده و پس از افزایش قیمت، در حالی‌که به تبلیغ سهم مشغول بوده، سهام خود را در قیمت‌های بالا فروخته است.

تفرشی، همچنین با اشاره به جریان رسیدگی قضایی پرونده در مجتمع ویژه جرائم اقتصادی گفت: با توجه به گستردگی ابعاد پرونده و تنوع رفتارهای مجرمانه، رسیدگی به پرونده به صورت دقیق و موشکافانه در مراحل دادسرا و دادگاه ادامه یافته و در نهایت به موجب رای قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر، 5 شخص حقیقی به سبب ارتکاب جرم دستکاری بازار سرمایه به یک سال حبس (حداکثر حبس قابل تعیین) و مجموعاً 160 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند. همچنین مدیرعامل شرکت کارگزاری دخیل در پرونده علاوه بر مجازات مذکور به جهت اتهامات سوء استفاده از وجوه مشتریان و سوء استفاده از اموال و اعتبارات شرکت به دو فقره حبس تعزیری به مدت یک سال و نیم و سه سال محکوم شده است.

وی در پایان ضمن هشدار نسبت به تبعات ارائه کد و حساب معاملاتی به دیگران اظهار داشت: در این پرونده تمام اشخاصی که کد معاملاتی خود را در اختیار محکومان قرار داده بودند به عنوان معاون در ارتکاب جرم به دفعات مورد تحقیق و احضار قضایی قرار گرفتند.

تفرشی در پایان با اشاره به اهمیت این موضوع توصیه کرد: اشخاص به هیچ عنوان کد معاملاتی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

کد خبر: ۲۹۳٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha