بازسازی و نوسازی لایه‌های شبکه ارتباطی کشور با تجهیزات روز دنیا
مدیرعامل شرکت مخابرات خبر داد

بازسازی و نوسازی لایه‌های شبکه ارتباطی کشور با تجهیزات روز دنیا

مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: طرح تحول بنیادین شبکه مخابرات ایران در تهران آغاز خواهد شد تا لایه‌های شبکه ارتباطی کشور را برابر با تجهیزات به روزی که در دنیا در حال استفاده است، بازسازی و نوسازی کنیم.

به گزارش بازار، «مجید سلطانی» صبح امروز (دوشنبه ۱۱ تیرماه) در آیین بهره‌برداری بیش از ۵۰ هزار پورت فیبرنوری مخابرات استان تهران (طرح نجما)، اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران بیش از ۵۲ سال قدمت دارد و شبکه پیچیده، گسترده، پایدار و مطمئنی را در اقصی نقاط کشور پیاده‌سازی کرده است. این شبکه یک شبکه بی‌بدیل و غیرقابل جایگزینی باشد. شبکه مخابرات از مراکز استان‌ها تا روستاها گسترده شده است.

وی افزود: پروژه‌ای که امروز آن را افتتاح کردیم در لایه دسترسی است؛ اما شبکه صرفاً لایه دسترسی نیست و شبکه مخابراتی برای اینکه بتواند ارتباطات مطمئن و پایداری را به مشتریان خود ارائه دهد علاوه بر لایه دسترسی سه‌لایه انتقال، دیتا و تجمیع نیز دارد. منابع زیادی که متعلق به مردم است صرف توسعه این شبکه شده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: طرح نجما (نهضت جهادی فیبرنوری) در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و ما در سال ۹۵ توسعه فیبرنوری را آغاز کردیم؛ اما یک سال بعد به علت مقررگذاری بر اساس مقررات اشتباه کار رو به افول رفت. در دولت سیزدهم موضوع توسعه فیبرنوری در لایه دسترسی کلید خورد و به آن توجه شد. این فرصتی بود برای مخابرات ایران تا از داشته‌های خود برای توسعه فیبرنوری استفاده کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات افزود: هدفگذاری ما ایجاد ۳.۵ میلیون پوشش تا پایان سال ۱۴۰۳ است که به دستورالعمل‌های سازمان تنظیم مقررات می‌تواند تا هفت میلیون پوشش نیز برسد. شرکت مخابرات ایران بورسی و سهامی عام است چیزی برای پنهان کردن نداریم و خیلی راحت می‌توان درباره جزئیات صحبت کرد. در بخش اینترنت ثابت فشار مالی سنگینی به شرکت مخابرات ایران وارد شد؛ اما وظیفه ما بود که در راه توسعه و پیشرفت با منابعی که داریم به شکل جهادی کار کنیم.

وی گفت: در این لحظه از برنامه عقب نیستیم و در بسیاری از استان‌ها از برنامه جلو هستیم. در کنار طرح نجما یک طرح دیگر با نام طرح توسعه فیبر نوری در دستور کار ما قرار گرفته است که در حال انجام است.

سلطانی خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که باید بگویم این است که اگر قرار است اعتباری به شرکت‌ها برای توسعه فیبرنوری داده شود باید دانست که اگر اعتباری به شرکت مخابرات ایران داده شود ۵ برابر آن کار می‌کند. اگر شرکت دیگر با این اعتبار بتواند یک توسعه مشخص انجام دهد، مخابرات ایران به علت دارایی‌هایی که دارد می‌تواند برای این کشور ۵ برابر توسعه زیرساخت انجام دهد.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: بعد از طرح نجما، طرح دیگری به نام طرح تحول بنیادین شبکه مخابرات ایران (توبی) در تهران داریم تا همان لایه‌های شبکه را برابر با تجهیزات به روزی که در دنیا در حال استفاده است، بازسازی و نوسازی کنیم.

سلطانی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی در بخش زیرساخت ارتباط بر عهده شرکت مخابرات ایران است. بحث مهم این است که الان سرعت را برای مردم بالا می‌بریم؛ اما باید سرویس مناسب و متنوع برای مشترکین ایجاد شود.

به گزارش بازار، پروژه ملی فیبرنوری از سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت ارتباطات مطرح و اجرایی شد و تا کنون در سراسر کشور بیش از هشت میلیون پوشش ایجاد شده است.

کد خبر: ۲۹۳٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha