۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
تاثیر سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ارز
چرا ترامپ برای اقتصاد ایران خیلی نگران کننده نیست؟

تاثیر سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ارز

دموکرات ها در گزینه نامزد ریاست‌جمهوری با چالش مواجه شدند اما گزینه آنها معاون بایدن است که دنباله‌رو سیاست کنونی دولت آمریکاست. به همین دلیل انتخابات آمریکا روی بازار ارز تاثیر زیادی نخواهد گذاشت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از منابعی گزارش داده که ادامه حضور بایدن در رقابت های انتخاباتی پس از عملکرد ضعیفش در مناظره، منتفی است در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای جایگزینی معاون او کاملا هریس است
با توجه به اینکه او در دولت کنونی آمریکا نقش موثری دارد کاندیداتوری او می تواند شانس پیروزی دموکرات ها را زیاد کند. اما ادامه سیاست های بایدن در دولت بعد چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟
در یک سال گذشته درآمد حاصل از صادرات نفت ایران افزایش یافته است. به طوری که گفته می شود میزان تولید نفت ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه رسیده است. به موازات آن صادرات نفت نیز رسد قابل توجهی داشته است.
این موضوع به دلیل افزایش درآمد ارزی دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را باز گذاشته است. به طوری که در ماه‌های گذشته دامنه نوسان نرخ ارز به هزار تومان کاهش یافته است. به طور قطع ادامه دولت بایدن می تواند به تثبیت درآمدهای ارزی کشور منجر شود.
هرچند در حال حاضر دولت از روشهای مختلف برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت بهره می‌برد. بنابراین فشارهای تحریم دیگر مانند گذشته بر اقتصاد کشور اثر ندارد.
از سوی دیگر اگر دونالت ترامپ بتواند از سد دموکراتها عبور کند به دلیل چالش‌هایی که در فضای بین‌الملل داشته است احتمالا به جای کاهش روابط اقتصادیو روابط تحکم آمیز، اینبار رویکرد تعاملی را در پیش می‌گیرد. ترامپ در شعارها و مناظره هایش به وضوح نشان داده که نگران فرو ریختن هیمنه و هیبت اقتصاد اول جهان است و از سوی دیگر باید نگران تشکیل بلوک و یا سازمان های تجاری اقتصادی بزرگ و قوی بدون نقش پر قدرت آمریکا باشد به همین دلیل با توجه به اینکه قبلا ادعا کرده بود که با ایران وارد مذاکره می‌شود احتمالا از سیاست فشار حداکثری علیه ایران عقب نشینی می کند. لذا به نظر می‌رسد که انتخابات آمریکا روی بازار ارز ایران تاثیر زیادی نخواهد گذاشت و به نفع آمریکا است که حضور ایران با محصولات صادراتی اش را در جهان بپذیرد.

کد خبر: ۲۹۳٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha