۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
بازگشت ۳۳ هزار حاجی به کشور| عربستان مجوز پرواز معراج را صادر نکرد
مدیرعامل شرکت هواپیمایی اعلام کرد

بازگشت ۳۳ هزار حاجی به کشور| عربستان مجوز پرواز معراج را صادر نکرد

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: عملیات برگشت حجاج از اول تیر آغاز شد و بر اساس برنامه‌ها در ۲۳ تیر عملیات برگشت به پایان می رسد. تاکنون نیز ۳۳ هزار و ۲۲۶ نفر از زائران به کشور بازگشته‌اند.

شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری با حضور خبرنگاران با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های حج معمولا حدود ۶ ماه قبل از عملیات انجام می‌شود، گفت: امسال هم مانند سنوات گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و اعلام کردیم که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانایی انتقال ۵۰ هزار نفر از زائران را دارد و بدین ترتیب انتقال مابقی ۴۰ هزار نفر به یک شرکت هواپیمایی دیگر واگذار شد.

وی افزود: در این راستا اقدامات لازم انجام شد اما یکی دو روز قبل از آغاز عملیات حج، عربستان از پذیرش آن شرکت‌های هواپیمایی استنکاف کرد و تنها ایران ایر موظف به جابه‌جایی ۹۰ هزار زائر شد.

مدیرعامل هما ادامه داد: برای انتقال این تعداد حجاج برنامه‌ها تغییر کرد و عملیات رفت حجاج در مدت زمانی حدود یک ماه از ۲۲ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد در بهترین حالت ممکن انجام شد. ۷۵۸ لگ پروازی در مسیر رفت با انتقال ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر انجام شد. همچنین میانگین تاخیر در عملیات رفت ۴۰ دقیقه بود. پروازها از ۲۱ فرودگاه انجام شد و مجموع پروازها به مدینه ۴۴۰ و به جده ۳۱۸ پرواز بود.

وی تصریح کرد:عملیات برگشت از تاریخ اول تیر آغاز شد و بر اساس برنامه‌ها در ۲۳ تیر عملیات برگشت به پایان می‌رسد. تاکنون نیز ۲۹۲ پرواز انجام شده است و ۳۳ هزار و ۲۲۶ نفر از زائران به کشور بازگشتند. میانگین تاخیر در مسیر برگشت نیز ۷۳ دقیقه است و علت زیاد بودن آن نیز به دلیل محدودیت‌های عربستان در نقل و انتقالات بار و شلوغی و ازدحام فرودگاه‌های مدینه و جده است.

فرزادی پور در ادامه گفت: پروازهای بازگشت حجاج از ۶ فرودگاه کرمان، بوشهر، بیرجند، اهواز، تبریز و رشت به اتمام رسیده است و در مابقی شهرها نیز براساس برنامه ریزی ها انجام می شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در ادامه گفت: با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، کاهش فروندهای عملیاتی به دلیل منابع مالی و تحریم ها اما جهش خوبی در حوزه عملیات متنوع از جمله حج، اربعین، نوروز و... داشتیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آیا قیمت بلیت افزایش می یابد یا خیر؟ گفت:قیمت‌های ما خارج از قیمت جهانی نیست اما با توجه به محدودیت‌هایی که داریم قیمت ما باید نسبت به قیمت های جهانی بالاتر باشد. با این حال اما با آزادسازی قیمت پیشنهادی که در حال آماده سازی است کمتر از نرخ جهانی است.

فرزادی پور عنوان کرد: پایه اصلی محاسبه هزینه هواپیما تیک اف و لندینگ است. بعد از آن نیز مسیر، زمان، سوخت اضافه می شود و عددی که در می آید به تناسب مسیرهای متفاوت حدود ۴۸ تا۶۰دلار هر ساعت صندلی است.

وی در پاسخ به احتمال قطع سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها و هما با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزود: فعلا دستورالعمل خاصی برای قطع سوخت یارانه‌ای نداریم اما این طرح روی میز دولت است و منتظر ابلاغ هستیم.

مدیرعامل هما در پایان گفت: عربستان اجازه پرواز هواپیمایی معراج را نداده است و علت آن را به صورت شفاف به ما اعلام نکرده‌اند.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha