۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
توافق گازی عظیم چین و روسیه

توافق گازی عظیم چین و روسیه

تارنمای «راشا تودی» نوشت، «الکسی میلر» مدیرعامل گازپروم اعلام کرد که عرضه گاز روسیه به چین از طریق مسیر «خاور دور» (Far Eastern) در سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد.

به گزارش بازار، مسیر خاور دور، گاز طبیعی روسیه را از بخش هایی از جزیره ساخالین به چین خواهد رساند. مسکو و پکن در فوریه ۲۰۲۳ قراردادی را برای تحویل گاز اضافی این کشور از طریق خط لوله ای در مسیر جدید امضا کردند.

به گفته میلر، مسیر خاور دور پس از بهره برداری کامل، ظرفیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب (bcm) گاز را خواهد داشت. این پروژه شامل ساخت یک بخش فرامرزی در امتداد رودخانه Ussuri بین خط لوله روسیه که قبل از این عملیاتی شده بود و شهر هولین چین است.

مدیر اجرایی گازپروم اظهار داشت: با تکمیل ظرفیت خطوط سیبری و مسیر خاور دور، روسیه به بزرگترین تامین کننده گاز چین تبدیل خواهد شد.

روسیه در حال حاضر گاز چین را بر اساس یک توافق دوجانبه ۳۰ ساله از طریق خط لوله قدرت سیبری (Power of Siberia) که بخشی از مسیر موسوم به شرق است، تامین می کند. به گفته میلر، تحویل گاز در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و انتظار می‌رود این خط لوله در سال آینده به ظرفیت کامل عملیاتی خود یعنی ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برسد.

او اضافه کرد که گازپروم به طور سیستماتیک صادرات گاز به چین را از طریق این خط لوله افزایش داده است.

مسکو و پکن پیش از این در دیدار سران از ایجاد «اتحاد استراتژیک انرژی» سخن گفته بودند.

در همین چارچوب، مسکو و پکن همچنین در حال نهایی کردن توافقی برای ساخت یک خط لوله بزرگ گاز به نام «قدرت سیبری ۲» هستند. این خط لوله سالانه تا ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را از منطقه یامال در شمال روسیه از طریق خاک مغولستان به چین منتقل می کند.

هنگامی که تمام خطوط لوله به طور کامل عملیاتی شوند، حجم گاز روسیه به چین می تواند به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

میلر تصریح کرد که تقاضای کافی در چین برای دریافت گاز روسیه موجود است. وی افزود که در سال ۲۰۲۳ عرضه گاز از تعهدات قراردادی ۷۰۰ میلیون متر مکعب فراتر رفته است.

میلر می گوید شرکت گازپروم در ابتدای سال جاری، همچنان رکورد صادرات روزانه گاز به مصرف کنندگان چینی را شکست.

وی به نقل از کارشناسان نتیجه گیری کرد که پیش بینی می شود مصرف گاز طبیعی در چین تا اواسط قرن جاری دو برابر شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha