۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
موانع رونق در بازار آهن

موانع رونق در بازار آهن

بازار آهن و فولاد در حال گذر از روزهای نوسانی و پرچالش است. انتخابات ریاست جمهوری، قطعی برق کارخانجات و ابهامات پیرامون کمبود فولاد، مهم‌ترین عواملی هستند که بر روند قیمتی این بازار اثرگذار بوده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ بازار آهن و فولاد در حال حاضر با نوسانات قیمتی همراه است، به طوری که قیمت روز میلگرد در کف بازار حول ۲۷ تا ۲۷.۵ هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است. فعالان بازار معتقدند که این نوسانات به چند عامل از جمله انتخابات ریاست جمهوری، مشکلات برقی کارخانجات و کمبود نقدینگی در بازار مرتبط می‌شود.

اوضاع بازار ارز نیز در چند هفته اخیر به شدت ناپایدار و نگران‌کننده شده است. از ابتدای خرداد ماه، شاهد روندی افزایشی در قیمت دلار بوده‌ایم که در ابتدای تیرماه شتاب بیشتری گرفته است. دیروز، نرخ دلار در برخی صرافی‌ها به حدود ۶۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید که نشان‌دهنده اوج‌گیری نگرانی‌ها در این بازار است. عوامل متعددی در این نوسانات نقش دارند:

ـ عدم ثبات در فضای سیاسی و اقتصادی کشور

ـ افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی

ـ نااطمینانی نسبت به آینده روابط ایران با کشورهای دیگر

ـ افزایش تقاضا برای ارز به دلیل سفرهای تابستانی

این نوسانات نه تنها بر معاملات روزمره مردم، بلکه بر فعالیت‌های مختلف اقتصادی نیز تاثیر منفی می‌گذارد. فعالان بازار ارز و مردم منتظر ثبات و آرامش در این بازار هستند، اما فعلا چشم‌اندازی برای این موضوع وجود ندارد.

انتخابات و تأثیر آن بر بازار

انتخابات ریاست جمهوری یکی از عواملی است که بر بازار آهن و فولاد تاثیر می‌گذارد. بسیاری از فعالان بازار منتظر نتیجه دور دوم انتخابات هستند تا تصمیمات آتی دولت را در خصوص این حوزه را رصد کنند.

مشکلات برقی و محدودیت تولید

مشکلات برقی کارخانجات نیز یکی دیگر از عواملی است که به نوسانات قیمتی در بازار آهن دامن می‌زند. قطعی برق باعث شده است تا تولید فولاد در برخی از کارخانجات کاهش یابد و این امر به کمبود عرضه در بازار و افزایش قیمت‌ آهن آلات منجر شده است.

کمبود نقدینگی و ضعف تقاضا

از سوی دیگر، کمبود نقدینگی و ضعف تقاضا در بازار نیز مانع از رونق معاملات شده است. بسیاری از خریداران به دلیل کمبود نقدینگی، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و این امر باعث شده است تا تقاضا در بازار کاهش یابد.
در حالی که برخی از فعالان بازار از کمبود فولاد در بازار خبر می‌دهند، برخی دیگر این موضوع را رد می‌کنند. آنها معتقدند که با توجه به توقف صادرات فولاد، حجم قابل توجهی از فولاد در انبار کارخانجات و نوردکاران انباشته شده است.

کاهش قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا

در همین حال، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا طی یک ماه گذشته روند کاهشی داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که عرضه این محصول در بازار افزایش یافته است.

گزارش‌ها از وضعیت بازار آهن و فولاد، حاکی است که خاموشی کوره‌های فولادسازان باعث شده است تا معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا به کمترین سطوح سال جاری برسد از همین رو پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا اواخر مردادماه ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha