ربات صنعتی با ۷ درجه‌ آزادی جدیدترین دستاورد دانش‌بنیان‌ها در حوزه صنعت

ربات صنعتی با ۷ درجه‌ آزادی جدیدترین دستاورد دانش‌بنیان‌ها در حوزه صنعت

ربات صنعتی با ۷ درجه آزادی جدیدترین دستاورد دانش‌بنیان‌ها در حوزه رباتیک است و کاربرد آن موجب رباتیکی شدن فعالیت‌ها در بخش‌های صنعتی می‌شود.

به گزارش بازار، علیرضا هاشم‌پور، عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه ساخت ربات‌های صنعتی، محصول تولید شده در این شرکت را یک ربات صنعتی با ۷ درجه آزادی دانست که توانایی حمل ۲۵۰ کیلوگرم بار را دارد.

وی طول بازوی این ربات را ۲.۵ متر و دقت حرکتی در فضای کاری را ۵ صدم میلی‌متر ذکر کرد و ادامه داد: این ربات در صنایع مختلف اعم از خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع ساختمان، صنایع فوم‌سازی، کارخانجات شیمیایی و صنایع غذایی برای انجام انواع جابه‌جایی‌ها، جوشکاری‌ها، برشکاری، تزریق مواد و چسب زنی کاربرد دارد.

هاشم‌پور، ربات صنعتی ساخته شده در این شرکت را یک بازوی قوی و خستگی‌ناپذیر برای کاربردهای صنعتی توصیف کرد و یادآور شد: در صورتی که این ربات با تجهیزات جانبی، مجهز شود، قادر خواهد بود انواع ماموریت‌های صنایع را انجام دهد.

این محقق اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر این ربات با تجهیزات جوشکاری مجهز شود، قادر به انجام فعالیت‌های مربوط به جوشکاری است.

هاشم‌پور با اشاره به تجاری‌سازی این ربات، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های مختلفی را با استفاده از این ربات در صنایع اجرا کردیم که از جمله آن می‌توان به صنایع تولید فوم مبلمان و خودرو، صنایع ریخته‌گری برای تولید لوازم خودرو و جوشکاری برای قطعات خودرو اشاره کرد.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان، افزود: مدل‌های قبلی این نسخه که با ۶ درجه آزادی بوده، از سال ۹۳ تاکنون فروش زیادی داشته و امسال رباتی با ۷ محور را به تولید رساندیم و امیدواریم برای صادرات بتوانیم اقدامات مناسبی را ایجاد کنیم.

هاشم‌پور ویژگی این ربات نسبت به نمونه‌های خارجی را بومی‌سازی نرم‌افزارهای آن عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل بومی‌سازی‌ نرم‌افزارهای آن، امکان اضافه کردن آپشن‌های مختلف بر روی این ربات وجود دارد، ضمن آنکه قطعات یدکی این ربات همگی در بازار ایران موجود است.

وی با تاکید بر اینکه کلیه عملیات مربوط به طراحی، ساخت و مونتاژ بازوی مکانیکی توسط متخصصین این شرکت و شرکت‌های داخلی اجرا شده است، اضافه کرد: از جمله ویژگی‌های این ربات می‌توان به یکپارچگی قطعات، استحکام، کیفیت و عمر بالای قطعات و دقت و قدرت بالای گیربکس‌ها و انعطاف و فضای کاری گسترده ربات اشاره کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه امکان نصب ربات روی زمین، سقف و دیوار پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: سیستم کنترلر این ربات شامل کنترلر حرکت و کنترلر سیگنال‌های ورودی و خروجی می‌شود. در نرم‌افزار موجود امکانات مورد نیاز و استانداردهای ربات‌های صنعتی پیاده‌سازی شده است. یادگیری برنامه‌نویسی و به‌ کارگیری ربات به سهولت امکان پذیر است.

به گفته وی، پیاده‌سازی مواد دلخواه نرم‌افزاری بر اساس الزامات خط تولید، سهولت یادگیری برنامه‌نویسی و به‌کارگیری ربات،‌ کنترل حرکت دقیق و هموار، کنترل و مانیتورینگ سیگنال‌های استاندارد صنعتی و نمایش خطاهای سیستم از جمله ویژگی‌های سیستم کنترل این ربات هستند.

وی، خدمات پس از فروش را از دیگر قابلیت‌های مهم این ربات نام برد و یادآور شد: قیمت تمام شده این ربات بومی، ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نمونه‌های خارجی است.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha