۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
سهم ناچیز گلستان از ارزش افزوده صنعت مرغ | سختی «بایدهای دستوری» روی دوش تولیدکنندگان است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سهم ناچیز گلستان از ارزش افزوده صنعت مرغ | سختی «بایدهای دستوری» روی دوش تولیدکنندگان است

گرگان- فعالان صنعت مرغ معتقد هستند که سهم ارزش افزوده گلستان از صنعت مرغ به اندازه ارزش تولیدات آن نیست که باید بدان توجه جدی داشت.

بازار، گروه استان ها: صنعت مرغ گلستان مانند صنایع کشور با مشکلاتی روبرو است از جمله معضلات این صنعت کمبود نهاده دامی بوده که طی چند ماه اخیر با واردات این مشکل تا حد زیادی حل شده و به اعتقاد برخی فعالان، تاثیر مثبتی بر ثبات قیمت گوشت مرغ گذاشته است.

زنجیره طیور به عنوان زنجیره پیشرو استان در کشور به حساب می آید و امروز قسمت اعظم نیازهای این زنجیره در استان تولید و تامین می شود. فعالان صنعت مرغ در گلستان اخیرا شاهد ورود برخی شرکت های غیر بومی در استان هستند که از آن به تعبیر شمشیر دو لبه یاد می کنند. مسئولان استان در تلاش هستند زنجیره طیور را با پرورش مرغ اجداد در استان کامل کنند. در رابطه با مشکلات این حوزه و دغدغه فعالان صنعت طیور استان گلستان با «علی جعفری ملک» مدیر عامل مجموعه سینوران گفت و گو کردیم.

* مرغداران و فعالان این حوزه اعتقاد دارند ورود برخی از برندها و سرمایه گذاران غیر بومی به گلستان باعث آسیب به این صنعت شده، به نظر شما چقدر این نگرانی جدی است؟ آیا احتمال وارد کردن خسارت وجود دارد؟

تجربه ثابت کرده است که ورود دولت در همه ی زمینه های صنعتی هم در کشور ما و هم سایر کشورهای جهان عواقب خوبی ندارد

ورود افراد غیر بومی مانند شمشیر دو لبه عمل می کند و دارای مزایا و معایبی است. از مزایای آن می توان به افزایش اشتغال زایی و ایجاد فرصت شغلی برای نیروهای ماهر اشاره کرد. از طرفی برای تولیدکنندگان فرصت مشارکت مهیا شده است. این سرمایه گذاران سرمایه بیشتری در این صنعت به کار گرفته اند، توان اقتصادی بالاتری دارند و هنگام نوسانات بازار به این صنعت آسیب وارد می کنند. از طرفی در حال حاضر استان گلستان رتبه دوم کشوری از لحاظ تولید مرغ را دارد و به اندازه ی کافی مرغ در استان تولید می شود.

* ورود بخش دولتی به این حوزه چه تاثیری بر بازار دارد؟ آیا آسیب زا است؟

تجربه ثابت کرده است که ورود دولت در همه ی زمینه های صنعتی هم در کشور ما و هم سایر کشورهای جهان عواقب خوبی ندارد. زمانی که یک واحد تولیدی شروع به فعالیت می کند با توجه به سود، زیان، عرضه و تقاضا کیفیت و تعداد تولید خود را کاهش یا افزایش می دهد اما زمانی که دولت به همین حوزه وارد شود سود، زیان، عرضه و تقاضا مورد توجه قرار نمی گیرد و تولید بی رویه باعث آسیب و کاهش بهره وری می شود، ورود دولت به صنعت خودرو نمونه بارز این رویه بوده که نتیجه آن کیفیت پایین و زیان دهی این صنعت است.

* برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که سهم ارزش افزوده گلستان از صنعت مرغ به اندازه تولیدی که دارد، نیست. نظر شما در این باره چیست؟

این درست است زیرا مرغ تولید شده استان در تهران با زیر قیمت بازار خریداری می شود و با قیمت بالاتری به فروش می رسد یعنی عملا تولید کنندگان ما هیچ کاری انجام نداده اند، باید طوری برنامه ریزی شود که این مرغ یا در گلستان به فروش برسد یا به سایر کشورها صادر شود. متاسفانه با کمیاب و گران شدن مرغ، صادرات هم با مشکل مواجه می شود به همین دلیل فکر نمی کنم مشکلات این حوزه حل شود.

سهم ناچیز گلستان از ارزش افزوده صنعت مرغ | سختی «بایدهای دستوری» روی دوش تولیدکنندگان است

* آیا الزامی برای جوجه ریزی نژاد آرین وجود دارد؟

بله. ۲۵ درصد جوجه ریزی هر دوره باید از نژاد آرین باشد و یا یک دوره کامل نژاد آرین جوجه ریزی شود و سه دوره دیگر نژادی که مد نظر تولید کننده است تولید شود. در نژاد آرین ضریب تبدیل یعنی مقدار تغذیه با مقدار وزن گیری یکی نیست، عملا با پرورش نژاد آرین مقدار زیادی از دانه هدر می رود، تولید کننده به دنبال سوددهی است اما با پرورش این نژاد متضرر می شود.

عملا با پرورش نژاد آرین مقدار زیادی از دانه هدر می رود، تولید کننده به دنبال سوددهی است اما با پرورش این نژاد متضرر می شود

بایدهای دستوری زیادی در صنعت مرغ وجود دارد. به عنوان مثال فروش به بازار تهران، فروش زیر ۴۲ روز یا پرورش نژاد آرین که متاسفانه شرایط را برای مرغداران سخت کرده است. اصل اقتصاد می گوید که کالا را باید تولید سپس بفروشید و سود کنید. چنانچه کسی این توانایی ها را ندارد نباید وارد این حوزه شود. به عنوان مثال زمانی که مرغ ارزان می شود تلاش تولید کننده بر این است که مرغ با کیفیت بیشتری تولید و سود لازم را دریافت کند که با این روند گوشت باکیفیت تری به دست مصرف کننده می رسد.

در چند ماه اخیر قیمت نهاده دامی پایین آمده و مرغ به نسبت ارزان تر شده است. در گذشته یکی از معضلات بزرگ تولیدکنندگان تامین نهاده بود اما در حال حاضر خوشبختانه این مشکل وجود ندارد. سال های قبل تولید کننده برای تامین نهاده دامی با مشکل روبرو میشد اما امروز تولید کننده به جای دغدغه تامین نهاده بر روی تولید با کیفیت تر متمرکز شده است.

* باتوجه به اینکه شرایط فعلی را خوب ارزیابی کردید، پیش بینی شما برای آینده مرغ و نهاده چیست؟

نظر برخی از تولیدکنندگان مرغ بر این است که قیمت مرغ مناسب نیست اما نظر من خلاف این است زیرا نهاده نسبت به ۶ ماه گذشته ارزان تر شده و به تبع آن گوشت مرغ هم ارزان شد. بنابراین به دلیل اینکه دسترسی به نهاده تسهیل شده به نظر من شرایط صنعت مرغ بهتر و مطلوب تر از قبل است.

با این وضعیت تولید و واردات نهاده، احتمالا قیمت گوشت مرغ در همین حد باقی بماند مگر اینکه با انجام صادرات، قیمت ها افزایش پیدا کند. در گذشته فصل تابستان و ایام نوروز قیمت گوشت مرغ افزایش می یافت. احتمالا به دلیل سخت شدن پرورش در فصل تابستان قیمت گوشت مرغ با افزایش روبرو شود اما در صورتی که روند واردات نهاده به میزان کافی و به قیمت فعلی ادامه یابد قیمت گوشت مرغ تغییر آنچنانی نخواهد داشت.

تولید مرغ از حالت دستوری خارج شده و تولید کننده تعیین کننده شرایط است. پیش از این یک ماه بعد از اتمام دوره اجازه جوجه ریزی به تولید کننده داده نمیشد اما تولید کننده با ارزیابی شرایط تصمیم می گیرد که چه زمانی جوجه ریزی انجام دهد و این شرایط مطلوب تولید کننده است. نهاده فراوان شده و جوجه ریزی به طور مداوم انجام می شود. تولیدکنندگان برای جلوگیری از تلفات ناشی از قطعی برق در فصل تابستان اکثرا مجهز به موتور برق هستند اما اگر قطعی برق طولانی مدت باشد جوابگو نخواهد بود و بر قیمت تمام شده گوشت مرغ تاثیر می گذارد.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha